• Mon 1 Jul 2019 10:43
    626 visningar
    9 svar
    9
    626

    Misstänkt framfall, snart förlossning!

    Hej hej! Jag går in i v. 36 imorgon med andra barnet och hade extrema förvärkar igår så i duschen kände jag efter om jag hade öppnat mig men möttes av nånting bara ca 1 cm in!! Kändes jätteläskigt, mjukt och stort. (Aldrig känt innan så vet inte när det kom).

    Har en enorm gravidmage som tynger och har lyft sonen alldeles för mycket hela graviditeten och nu sitter jag med extrem ångest över att ha förstört kroppen? Är det framfall? Vad är det? Är det jobbigare att föda med framfall om det är det? Hjälp :?(

    Ska givetvis berätta för min bm på mvc men har inte tid där förrän om två veckor. Bör jag ringa in för en koll?

  • Svar på tråden Misstänkt framfall, snart förlossning!
  • Mon 1 Jul 2019 10:57
    #1

    Ring förlossningen, det kan vara förlossning på gång. Det kan vara huvudet du känner där med livmodertappen.

    Framfall får man inte när man är gravid.

  • Mon 1 Jul 2019 11:02
    #2

    Har du ont?

    Jag har haft så med alla graviditeter. Allt där mera svullnar å apreciellt nu när bebisen e så stor. Tror inte du behöver oroa dig ännu. Ifall de e kvar ett år efter förlossningen så ska du ansolut kolla upp de. Men de e inte ovanligt att livmodern sjunker ner för att sedan höja sig lite när man återgår till de ?normala? läget sedan. Lite som att tarmarna tar ca 2 år på sig att sjunka ner på plats igen. Men e du orolig prata med din bm om detta å framför allt göra efterkontrollen noggrann. Kanske ev en till vid 6-8 månader å inte bara en vid 3 månader eller förlossning.

  • Mon 1 Jul 2019 11:22
    #3

    Jag har nog normalt ont. Det trycker på och är värst på kvällar. Mycket sammandragningar och molvärk men inget som är på gång. Rörelserna i magen är mer utanpå, känns trångt och alltid någon kroppsdel som buktar ut.

    Där nere har jag inte särkilt ont men ja, det känns väldigt svullet!

  • Mon 1 Jul 2019 17:46
    #4

    Okej, nu kände jag igen. Någon här inne kanske vet. Nu kändes det som två stora bollar. Eller fyllda ballonger mer. Kanske onödigt att ringa förlossningen eftersom jag inte hade märkt det om jag hade låtit bli att pilla. Ringer mvc imorgon.

  • Mon 1 Jul 2019 17:57
    #5
    Hejhejtjej skrev 2019-07-01 17:46:53 följande:

    Okej, nu kände jag igen. Någon här inne kanske vet. Nu kändes det som två stora bollar. Eller fyllda ballonger mer. Kanske onödigt att ringa förlossningen eftersom jag inte hade märkt det om jag hade låtit bli att pilla. Ringer mvc imorgon.


    E du inne i tappen nu då? I så falle de forsterhinnan men vatten du känner.
  • Mon 1 Jul 2019 18:00
    #6
    Johanna1986 skrev 2019-07-01 17:57:39 följande:

    E du inne i tappen nu då? I så falle de forsterhinnan men vatten du känner.


    Tänkte också på tappen nu. Men kan den vara så långt ner?
  • Mon 1 Jul 2019 20:21
    #7
    Hejhejtjej skrev 2019-07-01 18:00:22 följande:

    Tänkte också på tappen nu. Men kan den vara så långt ner?


    Jadå. Absolut. Min va precis innanför typ ???? inte så charmigt kanske men sant. Va ett väldigt tryck neråt!
  • Mon 1 Jul 2019 21:22
    #8
    Johanna1986 skrev 2019-07-01 20:21:04 följande:

    Jadå. Absolut. Min va precis innanför typ ???? inte så charmigt kanske men sant. Va ett väldigt tryck neråt!


    Ja det är tryck här med därav svullnadskänslan och mycket ilningar ner. Bebis är fixerad. Minns du om det var nära förlossningen din vad så långt ner?
  • Mon 1 Jul 2019 22:08
    #9

    Nä. Tyvärr inte. Mina barn har legat lågt alla tre en lång tid. Va öppen 4 cm i två veckor med min 3:a också:/


    Hejhejtjej skrev 2019-07-01 21:22:06 följande:

    Ja det är tryck här med därav svullnadskänslan och mycket ilningar ner. Bebis är fixerad. Minns du om det var nära förlossningen din vad så långt ner?


Svar på tråden Misstänkt framfall, snart förlossning!