• Mon 1 Jul 2019 16:48
    881 visningar
    4 svar
    4
    881

    Jobba kvar pga skuldkänslor?

    Jag bara måste bolla lite med någon.

    Det senaste året har varit lite rörigt. Jag valde att hoppa av mina studier(det var korta studier så jag missade inte mycket och fick ett intyg istället för examen), började på ett jobb jag trodde jag skulle trivas på, men hatade det så valde att återgå till att jobba på en större cafékedja jag jobbat på några år tidigare. Jag ville helt enkelt ha en ?enkelt? jobb efter studierna och misslyckandet på det andra jobbet.

    Rent ekonomisk behövde jag utvecklas, så jag ordnade fler timmar och även en tjänst med mer ansvar. Detta var på mitt egna initiativ och gick smidigt pga jag jobbat på företaget innan.

    Företaget har egna ledarskapsutbildningar som jag gått på, så de har ändå investerat i mig.

    Men saken är den att jag inte trivs med med jobbet. Dels pga ekonomin, lönen är ganska dålig och min ekonomisk situation kräver att jag börjar tjäna mer pengar. Sedan känner jag mig misslyckad som jobbar på café i 30- års åldern. Jobbet i sig gillar jag egentligen.

    Utöver detta frilansar jag då och då med smink. Jobben kommer inte ofta så jag kan inte försörja mig på det, men jag gillar det och önskar att jag uteslutande kunde jobba med det!

    Jag har under dessa år som jag frilansat velat jobba i butik med

    Smink för att dels få en stadigare inkomst men även få jobba mer med smink och bli bättre på det. Nu har jag blivit kallad på jobbintervju för ett stort sminkföretag där det innebär både försäljning och att sminka, precis det jag ville!

    Men jag känner sådan skuldkänslor för mitt nuvarande jobb, jag går på utbildningar och ger intrycket av att jag vill stanna där.

    Känner mig bara väldigt osäker på om jag ska satsa på ett jobb med färre timmar(men högre timlön) där jag även skulle få jobba med sånt som skulle driva mig mer framåt, och ge mig mer känsla av stolthet.

    Inte säkert om jag ska gå på intervjun eller ens får jobbet, känner mig inte nöjd vart jag är i livet men skuldkänslorna, men även rädslan för något nytt håller mig tillbaks...

    Vad ska jag göra? :/

  • Svar på tråden Jobba kvar pga skuldkänslor?
  • Prakti­sk58
    Mon 1 Jul 2019 16:55
    #1

    Du måste förstå att du inte är gift med jobbet.

  • Anonym (J)
    Mon 1 Jul 2019 17:36
    #2

    Man vet vad man har men inte vad man får. En förändring föregås ALLTID av osäkerhet. Vad är det värst som kan hända om det här sminkjobbet inte blir vad du hoppats? Och vad händer om du är kvar på cafékedjan? Troligtvis inte mycket.
    Livet måste bestå av mer eller mindre stora chansningar, annars stagnerar man. Du ska inte känna dåligt samvete mot cafékedjan. Folk slutar på alla jobb av alla möjliga anledningar, det är inget konstigt alls. Jag bytte jobb efter en större ledarskapsutbildning, ingen höjde på ett ögonbryn en gång.

    Kör på sminkjobbet och våga uppleva osäkerheten... det kommer åtminstone landa i något annat än du har idag. Stort lycka till!

  • Anonym (J)
    Mon 1 Jul 2019 17:37
    #3

    Tillägg, klart du ska gå på intervjun!

  • Anonym (Mia)
    Mon 1 Jul 2019 19:23
    #4

    De flesta arbeten satsar väl på sina anställda, låter dem utvecklas, betalar utbildningar mm. Det kan ju inte hindra en från att aldrig gå vidare?
    Gå på intervjun, får du jobbet så byt med gott samvete! Den viktigaste personen i ditt liv är ju du själv, och jobbet är så stor del av livet att man ska leta tills man hittar det man trivs med. Stanna inte bara för att, finns ingen orsak att göra det.

Svar på tråden Jobba kvar pga skuldkänslor?