• extreme world

    Konstant Huvudvärk + illamående??

    Säkert ingen som kan ge mig ett svar på detta men lång historia kort:

    De senaste 1-2 veckorna har jag haft huvudvärk som varit på sidan av huvudet på båda sidorna.

    Det liksom dunkar i huvudet.

    Mina axlar och nacke känns spända och känner att jag liksom vill komma åt bättre och massera dem för det känns kopplat till huvudvärken - spänningshuvudvärk?

    Trodde ett tag att jag var gravid då jag varit illamående på kvällarna tillsammans med huvudvärken. Men har gjort två tester med 1 veckas mellanrum och båda kom ut starkt negativa.

    Förstår bara inte varför jag har illamående med huvudvärk? I helgen en kväll var det som att jag fick migrän från ingenstans. Ville bara ligga ner i ett mörkt rum och blunda pga huvudvärk och illamående?

    Är det spänningshuvudvärk? Är jag sjuk på nåt sätt? Är det nåt fästingbett? Vitaminbrist? Vad är grejen?

    Doktor är ju det bästa, är väl mest för att jag bor utomlands så väntar gärna med doktor tills det är 100% nödvändigt.

    Tar vilka gissningar som helst vid detta laget. Utöver det är jag i tidig 20 års ålder, tränar, äter så nyttigt jag kan och aldrig varit allvarligt sjuk.

  • Svar på tråden Konstant Huvudvärk + illamående??
  • Madde 35

    Ring vårdcentralen och be att få kolla borrelia, B 12, ferritin värde och övriga järnvärdn, folsyra.

    Överdriv (även fast du redan har ont) och även om du inte haft en fästing på dig så lägg en vit lögn och säg att du tagit flera fästingar på dig.

    Ofta får man svar att proverna är normala men be att då svaren (eller kolla på 1177 i din journal om ditt län visar provsvar). Ligger du lågt fast inom referens kan du behöva få upp dina värden.

    Lycka till och hoppas du mår bättre snart <3

  • extreme world
    Madde 35 skrev 2019-07-02 09:36:23 följande:

    Ring vårdcentralen och be att få kolla borrelia, B 12, ferritin värde och övriga järnvärdn, folsyra.

    Överdriv (även fast du redan har ont) och även om du inte haft en fästing på dig så lägg en vit lögn och säg att du tagit flera fästingar på dig.

    Ofta får man svar att proverna är normala men be att då svaren (eller kolla på 1177 i din journal om ditt län visar provsvar). Ligger du lågt fast inom referens kan du behöva få upp dina värden.

    Lycka till och hoppas du mår bättre snart <3


    Tack för svar! Det är nog det jag hade gjort om jag var i Sverige men tyvärr är jag i USA och min insurance är inte ordnad ännu. Jag hoppas det inte är något allvarligt och att jag snart kan boka tid hos en doktor här istället.
  • Daphodil

    Låter väldigt mycket som spänningshuvudvärk. Illamående är inte alls ovanligt vid sådan. Det låter inte ett dugg som neuroborrelios. Gå till en sjukgymnast i första hand. /Läkare

  • extreme world
    Daphodil skrev 2019-07-02 21:46:55 följande:

    Låter väldigt mycket som spänningshuvudvärk. Illamående är inte alls ovanligt vid sådan. Det låter inte ett dugg som neuroborrelios. Gå till en sjukgymnast i första hand. /Läkare


    Jag har haft borrelia tidigare men då har jag haft ett tydligt bett som kliar, och inte känt dessa symptom jag har nu. Kan inte hitta något bett på min kropp så jag gissar också på spänningshuvudvärk. Skulle massage hjälpa? Tänker om man går till en massör och får massage i 1h eller så? Eller är sjukgymnast det första jag borde gå till?
  • Madde 35
    extreme world skrev 2019-07-02 22:30:04 följande:

    Jag har haft borrelia tidigare men då har jag haft ett tydligt bett som kliar, och inte känt dessa symptom jag har nu. Kan inte hitta något bett på min kropp så jag gissar också på spänningshuvudvärk. Skulle massage hjälpa? Tänker om man går till en massör och får massage i 1h eller så? Eller är sjukgymnast det första jag borde gå till?


    Och jag ha haft borrelia utan att jag såg bettet och även haft stor B 12 brist. Vid olika tillfällen. Hade liknande symtom vid båda tillfällena fast jag kräktes även nån gång vid borrelia. Det är dumt att nonchalera det och jag hade definitivt gått till läkaren så fort jag kunnat. Som sagt, många läkare nochar provsvar så länge du ligger inom referens men det kan göra stor skillnad.
  • Daphodil
    extreme world skrev 2019-07-02 22:30:04 följande:

    Jag har haft borrelia tidigare men då har jag haft ett tydligt bett som kliar, och inte känt dessa symptom jag har nu. Kan inte hitta något bett på min kropp så jag gissar också på spänningshuvudvärk. Skulle massage hjälpa? Tänker om man går till en massör och får massage i 1h eller så? Eller är sjukgymnast det första jag borde gå till?


    Massage kan hjälpa, börja där om du vill. Men blir besvären långvariga är det nog bättre med långsiktig behandling med sjukgymnastik.
  • Madde 35

    Inget eller möjligen lätt illamående är det vanligaste vid spänningshuvudvärk. Alltså inget som alla får vid spänningsvärk. Är du spänd eller mer stel i nacke/axlar? Ingen feber?

    Tänker på sånt som hjärnhinneinflammation..

    Ha koll så du inte blir sämre. Sen är absolut en bra sjukgymnast/massör inte fel för visst kan det vara nåt som behöver behandlas. Men man ska inte nonchalera huvudvärk o illamående som håller i sig. Speciellt om man är spänd i nacke.

  • extreme world
    Madde 35 skrev 2019-07-03 09:25:24 följande:

    Inget eller möjligen lätt illamående är det vanligaste vid spänningshuvudvärk. Alltså inget som alla får vid spänningsvärk. Är du spänd eller mer stel i nacke/axlar? Ingen feber?

    Tänker på sånt som hjärnhinneinflammation..

    Ha koll så du inte blir sämre. Sen är absolut en bra sjukgymnast/massör inte fel för visst kan det vara nåt som behöver behandlas. Men man ska inte nonchalera huvudvärk o illamående som håller i sig. Speciellt om man är spänd i nacke.


    Nej jag var lite orolig ett tag där. Jag hittade dock några stretch övningar på nätet för stela axlar och nacke så jag testade dom och just nu har jag gått snart 2 dagar utan bultande huvudvärk och lätt illamående. Så jag hoppas och tror det var spänningshuvudvärk. Skulle det komma tillbaka dock så kommer jag eventuellt ta det mer allvarligt. Tack för svar!
  • Madde 35

    [quote=79735984][quote-nick]extreme world skrev 2019-07-04 18:47:27 följande:[/quote-nick]Nej jag var lite orolig ett tag där. Jag hittade dock några stretch övningar på nätet för stela axlar och nacke så jag testade dom och just nu har jag gått snart 2 dagar utan bultande huvudvärk och lätt illamående. Så jag hoppas och tror det var spänningshuvudvärk. Skulle det komma tillbaka dock så kommer jag eventuellt ta det mer allvarligt. Tack för svar![/

    Åh va skönt att höra! Ja det är nog bra men förhoppningsvis var det så enkelt att du var stel.

  • Anonym (My)

    Dricker du mycket vätska? Kan vara vätskebrist också då blir jag väldigt illamående. Tänker värme och träning är det lätt att få i sig för lite vatten.

Svar på tråden Konstant Huvudvärk + illamående??