• Tue 2 Jul 2019 19:19
    236 visningar
    0 svar
    0
    236

    Blödningar i andra trimestern

    Hej,

    Ni som har/haft blödningar i andra trimestern eller efter vecka 12-13 åtminstone när den stora missfallsrisken lagt sig, hur har det varit för er? Vad har ni fått för råd? Har ni fått reda ut vad det beror på? Osv.

    Min upplevelse är att man tar det på allvar där jag befunnit mig (i vecka 15-17 hittills)när jag haft blödningar, men att man samtidigt inte vet vilken instans som ska kolla på det, och sen att det inte finns något vården kan göra rent krasst.

    Ingen pratar heller klarspråk utan man använder uttryck som ?det ser bra ut just nu? vid kontroller. Förstår att garantier aldrig kan lämnas men en prognos eller ett utlåtande om blödningarna har lyst med sin frånvaro. Och det viktigaste av allt: hur jag bör reagera på nästa gång det händer att en blödning inträffar.

    Har fått höra att det är moderkakan som delvis lossnat och att blödningarna beror på det för att sen komma till ultraljud där det ser helt normalt ut med moderkakan till nya blödningar tre timmar senare.

    Allt känns som ett moment 22 där jag är fast i en psykiskt påfrestande mardröm när jag aldrig vet om det är den här eller nästa blödning som kan vara den som är förödande.

    Vad är era erfarenheter ni som råkat ut för blödningar i andra trimestern?

Svar på tråden Blödningar i andra trimestern