• Tue 2 Jul 2019 21:32
    278 visningar
    0 svar
    +1
    0
    278

    Behöver en rekommendation för en gyn som kan skriva ut Metformin.

    Hej allihopa!

    Först vill jag ber om ursäkt för mitt svenska, och för ett lång historia. 

    Lite om min situation: Jag är 31 år gammal och fick diagnosen av PCOS när jag var 18, dock jag har aldrig haft en regelbundet mens utan nån sorts behandling. 
    Jag är normal vikt, men lider av dem andra PCOS symptom som vi känner till. 

    Jag fick äta p-piller för 9 år, först Yasmin, sen Yaz, och för de första år det funkade ganska bra, men till slut så började jag må dåligt av dem (gick upp i vikt ganska mycket, ingen sexlust, igen feik mens osv). Jag slutade med de och försökte hitta en gynekolog som kan ge mig en behandling utan hormoner, men lyckades inte (då blev tiden från den sista mens 64dgr) eftersom läkaren trodde inte att det var nåt problem med det, p-piller eller ingenting. 

    Efter 3 månader blev jag trött och gick till mitt hemland till en endokrinolog som gav mig metformin (Siofor). Det funkade utmärkt! Jag var regelbundet, 28dgr varje gång. Problemet var att eftersom receptet var inte skriven i Sverige och den märke finns inte här, jag kunde inte få metformin på apoteket här. Efter ett tag så blev det ohållbart ekonomimässigt och tidsmässigt att åka ditt, få medicinen och komma tillbaka, så jag var tvungen att sluta med det. 

    Första året blev mensen lite försenad men fortfarande kom det vid 30-37dgr, men senaste 2 månader började det bli kraftig försenad igen, så jag försökte igen hitta en gynekolog. Jag var där igår men fick samma svar "det är bara att äta p-piller eftersom du vill inte bli gravid", "du skulle börja tänka om du vill ha barn nu" etc. 

    Till slut skrev hon 3 månader av metformin men en ganska låg dosering eftersom hon tycker att eftersom jag är inte övervikt det kommer inte hjälpa, även om jag förklarade att det har faktiskt hjälpt tidigare. 

    Så, long story short. Kan nån av er rekommendera en gynekolog som skulle kunna skriva en recept för metformin och inte försöka pusha mig att ta p-piller eller bli gravid nu?

    Tack,
    Laura 

Svar på tråden Behöver en rekommendation för en gyn som kan skriva ut Metformin.