• Wed 3 Jul 2019 08:31
    1065 visningar
    6 svar
    6
    1065

    Sommaren 2019 - Köpa AC system eller inte?

    Hej Familjeliv,

    Jag är lite tveksam över det här med ett luftkonditioneringssystem, eller AC som det även kallas :D Då det mkt troligt kan komma ännu en värmebölja antingen nu i Juli eller Augusti vill jag förbereda mig och familjen.. 

    Hur gör ni själva? Har någon här köpt ett AC system nyligen? Eller finns det enklare/billigare lösningar?

    Tack för era svar... 

    /Fredrik
  • Svar på tråden Sommaren 2019 - Köpa AC system eller inte?
  • Wed 3 Jul 2019 10:30
    #1

    Värmeböljan är så kort tid så jag tycker en AC är för dyr....

  • Mascar­aklump­ar
    Wed 3 Jul 2019 10:45
    #2

    Den sommar vi hade förra året var ju den varmaste vi någonsin haft, i princip. Den var ett undantag från det normala. Folk verkar ha fått för sig att den berodde på klimatförändringarna - och visst, har medeltemperaturen ökat med någon grad på hundra år så har också sannolikheten att temperaturen ska nå upp till ett visst extremvärde ökat lite grann.

    Men även om vi antar att sannolikheten för en upprepning av förra året ökat med 100%, så är den fortfarande väldigt liten - var den 1% från början så skulle den alltså nu vara 2%, exempelvis. Det absolut troligaste är att sommarvädret blir som det är de flesta somrar; några varma och soliga dagar, några mulna och svalare dagar, några kalla och regniga dagar.

  • Wed 3 Jul 2019 20:38
    #3
    +1

    Jag håller helt och hållet med. Det känns inte som att det kommer bli att öka så drastiskt på kort tid. Har blivit rekommenderad att köpa något i stil med denna produkt: https://breezebox.se/products/breezebox?. Känns mer som ett rimligt val då vi inte vill investera flera tusen i ett AC-system. 

    Ska kika på lite fler alternativ, så får ni gärna dela om ni har en bra ide på vad kan man köpa tillfället men som inte kostar skjortan :D

    Allt gott,

  • Thu 4 Jul 2019 14:33
    #4
    +1

    Du kanske kan testa en mindre portabel AC och ha ett safe room, alltså ett rum där ni kan pusta ut under värmeböljan.


    Rebecka är en erfaren webbskribent - loyalwriter.se
  • Thu 4 Jul 2019 14:48
    #5

    Har alldeles nyss gjorts en studie i ämnet och forskarna kom fram till att vi i Sverige behöver fundera på hur vi bygger hus i framtiden och vilken värmekälla bi installerar. Tidigare har vi endast behövt tänka på kyla men extremväder kommer bli vanligare och vanligare.

    Med det sagt, klimat och väder är inte samma sak. Ingen vet hur denna sommaren blir, eller nästa. Men vetenskapen säger att värmeböljor och annat extremväder kommer bli vanligare och vanligare.

    En AC, eller luftvärmepump som är detta vanligaste i hem, kan användas för både värme och kyla. Har du idag ett dåligt uppvärmningssystem (direktverkande el eller el-värmepanna) så är värmepumpen en bra investering. Både för klimatet och plånboken.

  • Mon 8 Jul 2019 14:13
    #6
    Fredriks87 skrev 2019-07-03 20:38:49 följande:

    Jag håller helt och hållet med. Det känns inte som att det kommer bli att öka så drastiskt på kort tid. Har blivit rekommenderad att köpa något i stil med denna produkt: https://breezebox.se/products/breezebox?. Känns mer som ett rimligt val då vi inte vill investera flera tusen i ett AC-system. 

    Ska kika på lite fler alternativ, så får ni gärna dela om ni har en bra ide på vad kan man köpa tillfället men som inte kostar skjortan :D

    Allt gott,


    Jag & sambon tog och investerade i en sådan där liten luftkylare. Se dock till att det är en nyare versionen, breezebox.se verkar sälja just en sådan, uppdaterad version. Inte dem som säljs på jula.. de ska tydligen inte kyla något alls. 

    Vår box har funkat bra hittills. Kyler vardagsrummet och den är enkel att flytta in i sovrummet om det varmt. Fredrik, om ni inter redan bestämt er, köp något i stil med det du skickade. Som andra skrev i tråden, det är inte värt pengarna att installera ett AC-system som "kanske" kommer köras i max några veckor. 

    Hälsningar,
    Anna
Svar på tråden Sommaren 2019 - Köpa AC system eller inte?