• Melonen18

    Arg och trött pappa

    Jag och min sambo har en son på 1 år, förhållandet har börjat sina pga sambons trötthet och irritation. Sedan sonen föddes har det blivit värre, vet inte vad som är normalt längre men ddtta känns inte okej. Sonen vaknar runt 8 på morgonen, sambon lögger honom då i resesäng och lägger sig sedan och sover i soffan, att vår son står och skriker och vill ha uppmärksamhet, närhet och mat verkar inte spela nån roll, sambon sover gott vidare och blir arg när jag kommer och ifrågasätter vad han håller på med. om sonen skriker för mycket enligt sambon så skriker han högt ?men förhelvete vs tyst? ?jaaaa det räcker? och när sonen gör nått han inge får klappar sambon hårt mot sonen för att han ska bli rädd att sluta.

    Låter detta normalt för en pappa/förälder?

    Kan tillägga att när jag tar upp detta så är jag överkänslig, löjlig, taskig som ifrågasätter hans roll som pappa. Han flyttar inom snar frantid och är rädd att sonen ska behöva vara ensam med honom. Vad gör man?

  • Svar på tråden Arg och trött pappa
  • viseversa

    Det är inte normalt. Han har allvarliga problem och jag hade aldrig lämnat mitt lilla barn med honom. Kontakta soc med din oro och förklara hur han beter sig.

  • viseversa
    Melonen18 skrev 2019-07-03 09:03:16 följande:

    Men jag har ju absolut inga bevis som styrker detta, det blir ord mot ord?????


    Smygfilma honom då när han beter sig som han gör.
  • Alexi

    Ni borde ju gå på samtal, typ på familjerätten. Det gäller ju att ordna upp sånt här innan ni separerar, ni ska ju samarbeta om barnet resten av era liv.

  • Erla

    Det där är inte okej någonstans! Han behöver hjälp att hantera den nya vardagen. Jag hade inte lämnat mitt barn till en person som inte kan ta hand om ett barn, för det kan inte pappan i nuläget. Skulle nog faktiskt räkna detta som psykisk misshandel. Hade jag som utomstående sett det här hade jag utan tvekan ringt soc för sådär ska inte ett barn behöva ha det.

  • Melonen18

    Grejen är att han går inte på samtal, alltså om jag tar upp något som inte passar så sticker han ut, vägrar lyssna så det är omöjligt att kommunicera... ja jag mår skit över att se hur sonen behandlas men när jag säger till så drar helvetet igång (och allt är mitt fel) så att pappan flyttar ska bli så skönt, men jag har inga rättigheter känns det som då vi har gemensam vårdnad. Jag har adhd och pappan säger att det är till min nackdel? Om någon ringer soc är jag rädd att jag också förlorar vårdnaden

  • Smultronmarmelad

    Du måste ju ringa soc! Det där är verkligen inte en trygg miljö för ditt barn.

    Varför tror du att du ska förlora vårdnaden? Det gör man inte automatiskt för att man har en diagnos utan möjligtvis efter en grundlig utredning som visar att man inte kan ge barnet vad det behöver.

    Om du inte gör nåt åt det är det ju ännu värre!


    Melonen18 skrev 2019-07-03 09:13:36 följande:

    Grejen är att han går inte på samtal, alltså om jag tar upp något som inte passar så sticker han ut, vägrar lyssna så det är omöjligt att kommunicera... ja jag mår skit över att se hur sonen behandlas men när jag säger till så drar helvetet igång (och allt är mitt fel) så att pappan flyttar ska bli så skönt, men jag har inga rättigheter känns det som då vi har gemensam vårdnad. Jag har adhd och pappan säger att det är till min nackdel? Om någon ringer soc är jag rädd att jag också förlorar vårdnaden


  • Melonen18

    Jag har inte gjort något fel så av den anledningen kan ju inte soc göra något men jag är rädd stt pappan ljuger. Han har blivit helt personlighetsförändrad sedan sonen kom, och det är allt annat än positivt. Är helt förstörd. Vad jag vet så behöver jag bevis för att kunna få vårdnaden, men det är inte som att han skriver till mig på sms vad han gör... så hur bevisar jag det?

  • Wolfie13

    Stackars barn... han ska inte lämnas ensam med pappan. Detta måste du göra allt för så att det ej händer

  • Apmor2

    Låter som om han är deprimerad, förlossningsdepression möjligtvis! Han behöver hjälp och stöd!

  • Melonen18

    Fast har försökt hjälpa honom på ALLA sätt. Erbjudit att ringa psykolog osv osv. Men han blir bara precis elak.

  • Siden

    Kan du kontakta hans föräldrar eller syskon? Eller hans bästa vän? Någon som han lyssnar på. Han behöver vakna upp, det där är inte ok!

  • Wolfie13
    Apmor2 skrev 2019-07-03 19:05:05 följande:

    Låter som om han är deprimerad, förlossningsdepression möjligtvis! Han behöver hjälp och stöd!


    Eller så är han bara ett vanligt svin, och visar det först nu
  • Mimosa86

    Du berättar allt detta för din barnmorska/BVC sköterska och ber henne om hjälp. Be henne fixa kuratorsamtal för er som familj. Om han vägrar, gå själv med barnet och prata. Att han inte kommer eller samarbetar kan då ligga honom i fatet

  • Rudbeckius

    [quote=79733286][quote-nick]Melonen18 skrev 2019-07-03 17:53:16 följande:[/quote-nick]Jag har inte gjort något fel så av den anledningen kan ju inte soc göra något men jag är rädd stt pappan ljuger. Han har blivit helt personlighetsförändrad sedan sonen kom, och det är allt annat än positivt. Är helt förstörd. Vad jag vet så behöver jag bevis för att kunna få vårdnaden, men det är inte som att han skriver till mig på sms vad han gör... så hur bevisar jag det?[/

    Jag skulle vara försiktig med Socialtjänsten och Familjerätten. Kollar du publicerade saker på nätet finns i stort sett ingen utvärdering som visar att de lyckas förbättra för barn eller stötta familjer. Snarare tvärtom. De har svårt att visa vilka processer de har eller att de följer sina regler från myndigheterna. Varning, de trasar sönder familjer!

    Med tanke på er unga familjesituation vore det kanske bättre med nån sorts samtal med tredje part där ni i jag-form förberett hur ni helst vill ha det, vad ni kan bidra och stötta med. Ta inte med några anklagelser/pekpinnar alls. Tala om vad ni kan ändra hos er själva. Om bara maken ställer upp, förstår att just det inte är enkelt) så kan nog tredje part coacha er till bättre dialog om mysigare framtid på var sitt håll med ert barn.

    Var även öppna över er ledsenhet att det blivit så här, det ville ju ingen av er. Mycket mer kan jag inte råda. Styrkekramar till er alla tre.


    Var rädda om varandra! Barn behöver många som älskar det!
  • Klimat Apokalypsen
    Melonen18 skrev 2019-07-03 09:13:36 följande:

    Grejen är att han går inte på samtal, alltså om jag tar upp något som inte passar så sticker han ut, vägrar lyssna så det är omöjligt att kommunicera... ja jag mår skit över att se hur sonen behandlas men när jag säger till så drar helvetet igång (och allt är mitt fel) så att pappan flyttar ska bli så skönt, men jag har inga rättigheter känns det som då vi har gemensam vårdnad. Jag har adhd och pappan säger att det är till min nackdel? Om någon ringer soc är jag rädd att jag också förlorar vårdnaden


    Du får älska din son mer än du är rädd <3 

    Det kommer bli bra! De kommer se att du sätter din sons främsta först. Berätta för dem att han hotar dig för att få dig att låta bli att anmäla honom. Som någon föreslog tidigare. Filma situationen och skriv ned olika händelser, gärna med klockslag osv. 

    Det är nu mamman får vara stark och kämpa för sin lille pojk.

    ps. Jag har också Adhd.
Svar på tråden Arg och trött pappa