• TopG

    Så ont...

    På sista veckorna har händerna, vä arm börjat kännas så konstiga. Domnar, värker, sticker. Kan kännas i nacken också. Känns lite som man sovit på armen o den ska vakna till liv. Lite tung i överarmen.

    Lämnat en massa prover som varit bra.

    Kan detta bero på att jag burit barn typ jämt i ett år?

    Kan även känna av i armbågen ibland, att den inte går o sträcka ut ordentligt. Sticker lite.

    Någon som känner igen sig?

  • Svar på tråden Så ont...
  • TopG

    [quote=79733990][quote-nick]mammatill6 skrev 2019-07-03 22:22:40 följande:[/quote-nick]Låter som karpaltunnelsyndrom.[/

    Kan de drabba hela armen då? Känner mig så tung i överarmen upp mot axeln liksom. Så skumt känsla...

  • elsi
    TopG skrev 2019-07-03 22:18:35 följande:

    På sista veckorna har händerna, vä arm börjat kännas så konstiga. Domnar, värker, sticker. Kan kännas i nacken också. Känns lite som man sovit på armen o den ska vakna till liv. Lite tung i överarmen.

    Lämnat en massa prover som varit bra.

    Kan detta bero på att jag burit barn typ jämt i ett år?

    Kan även känna av i armbågen ibland, att den inte går o sträcka ut ordentligt. Sticker lite.

    Någon som känner igen sig?


    Så blir min arm hela tiden och det beror oftast på spända muskler i nacken och bröstryggen som trycker på nerver. Så ja, det kan absolut ha att göra med att du burit barn, kanske sovit dåligt, är spänd och trött i kroppen.

    Jag har gått hos kiropraktor  för att lossa det som stelnat och sedan blir det bättre om jag tränar tex styrketräning så att blodflödet ökar.

    Det är sannolikt inget farligt, men ett symtom på att du kan behöva ta hand om din kropp lite mer (lättare sagt än gjort om man har småbarn). Men oroa dig i alla fall inte, för det är väldigt troligt inte något farligt.
  • TopG
    elsi skrev 2019-07-04 12:50:29 följande:

    Så blir min arm hela tiden och det beror oftast på spända muskler i nacken och bröstryggen som trycker på nerver. Så ja, det kan absolut ha att göra med att du burit barn, kanske sovit dåligt, är spänd och trött i kroppen.

    Jag har gått hos kiropraktor  för att lossa det som stelnat och sedan blir det bättre om jag tränar tex styrketräning så att blodflödet ökar.

    Det är sannolikt inget farligt, men ett symtom på att du kan behöva ta hand om din kropp lite mer (lättare sagt än gjort om man har småbarn). Men oroa dig i alla fall inte, för det är väldigt troligt inte något farligt.


    Tack för ditt svar. Åh. Känner mig orolig ändå, googlar o läser allt från Ms till ALS... Har ingen svaghet i händerna, mest överarmen som spökar, känns tung o jobbig. Usch!

    Men får ju söka igen om de inte ger sig såklart...

    o får kanske även träffa en kiropraktor eller så.
  • elsi
    TopG skrev 2019-07-04 13:11:26 följande:
    Tack för ditt svar. Åh. Känner mig orolig ändå, googlar o läser allt från Ms till ALS... Har ingen svaghet i händerna, mest överarmen som spökar, känns tung o jobbig. Usch!

    Men får ju söka igen om de inte ger sig såklart...

    o får kanske även träffa en kiropraktor eller så.

    Kolla det här istället!  Så behöver du inte oroa dig.

    https://city-kliniken.com/domningar-i-handerna-nattetid-thoracic-outlet-syndrome/
  • TopG
    elsi skrev 2019-07-04 13:27:16 följande:

    Kolla det här istället!  Så behöver du inte oroa dig.

    city-kliniken.com/domningar-i-handerna-nattetid-thoracic-outlet-syndrome/


    Dock har jag ju inga direkta domningar sådär nattetid...

    Går runt o nojar att det är nå superallvarligt o att jag kommer dö ifrån mina barn .. Känns så oroligt när knappt läkaren kan säga vad det kan va..... Proverna ser bra ut, tacksam för det dock. Men sen då? Nånting händer ju i kroppen..
  • Omstart2019
    TopG skrev 2019-07-04 13:11:26 följande:

    Tack för ditt svar. Åh. Känner mig orolig ändå, googlar o läser allt från Ms till ALS... Har ingen svaghet i händerna, mest överarmen som spökar, känns tung o jobbig. Usch!

    Men får ju söka igen om de inte ger sig såklart...

    o får kanske även träffa en kiropraktor eller så.


    Känns som att du kan ha ångest du behöver hantera. När jag mår dåligt psykiskt, t ex är slutkörd, så får jag katastroftankar, ångest och oro. Kanske du kan ta upp det med läkaren? För det är inte en helt sund reaktion på ont i armen. Och jag känner verkligen igen mig i det. Kram!
    2007, 2010, och 3/6 2019
  • TopG
    Omstart2019 skrev 2019-07-04 14:37:04 följande:

    Känns som att du kan ha ångest du behöver hantera. När jag mår dåligt psykiskt, t ex är slutkörd, så får jag katastroftankar, ångest och oro. Kanske du kan ta upp det med lä. karen? För det är inte en helt sund reaktion på ont i armen. Och jag känner verkligen igen mig i det. Kram!


    Ja du kanske har rätt. Det är ju när man börjar googla o en efter en kommer alla hemskheter upp o man tycker man har alla symtom till slut.. Idag är axeln/överarmen så tung o de sticker i händerna... Får ju söka igen om de inte går över såklart men oron gnager.. Får också katastrof tankar mellan åt, speciellt nu, när man har barn o allt blir så mer, ja mer att oroa sig för liksom :(

    Kram
  • Babymama
    TopG skrev 2019-07-04 13:38:24 följande:

    Dock har jag ju inga direkta domningar sådär nattetid...

    Går runt o nojar att det är nå superallvarligt o att jag kommer dö ifrån mina barn .. Känns så oroligt när knappt läkaren kan säga vad det kan va..... Proverna ser bra ut, tacksam för det dock. Men sen då? Nånting händer ju i kroppen..


    Anledningen till att läkaren knappt kan säga vad det kan vara är att det inte är något farligt. Om du går till en sjukgymnast eller kiropraktor kan jag lova dig att de kommer att kunna säga direkt vad det handlar om. När jag hade långvariga ryggproblem var jag hos olika läkare några gånger, de sa mest att det inte var deras område och att det var bättre att jag gick till sjukgymnast istället, och precis så var det. Det var inget farligt alls, bara muskulära problem (överansträngning), och med tanke på dina symptom kan jag i princip garantera dig att det är så för dig också.

    Om man bär barn, kanske är lite stressad, spänd och orolig, så får man ont i rygg och armar. Domningar, värk och stickningar är helt normala symptom på detta. Det förvärras också vid oro. Felställningar när man bär, ammar osv tär och sliter på kroppen. Du kommer få en bedömning hos sjukgymnasten och ett träningsprogram att följa. Rekommenderar dig verkligen detta! Släpp nu den obefogade oron kring allvarliga sjukdomar, du låter helt frisk, och gå till en sjukgymnast <3
  • TopG
    Babymama skrev 2019-07-04 18:21:46 följande:

    Anledningen till att läkaren knappt kan säga vad det kan vara är att det inte är något farligt. Om du går till en sjukgymnast eller kiropraktor kan jag lova dig att de kommer att kunna säga direkt vad det handlar om. När jag hade långvariga ryggproblem var jag hos olika läkare några gånger, de sa mest att det inte var deras område och att det var bättre att jag gick till sjukgymnast istället, och precis så var det. Det var inget farligt alls, bara muskulära problem (överansträngning), och med tanke på dina symptom kan jag i princip garantera dig att det är så för dig också.

    Om man bär barn, kanske är lite stressad, spänd och orolig, så får man ont i rygg och armar. Domningar, värk och stickningar är helt normala symptom på detta. Det förvärras också vid oro. Felställningar när man bär, ammar osv tär och sliter på kroppen. Du kommer få en bedömning hos sjukgymnasten och ett träningsprogram att följa. Rekommenderar dig verkligen detta! Släpp nu den obefogade oron kring allvarliga sjukdomar, du låter helt frisk, och gå till en sjukgymnast <3


    Tack så mkt för ditt svar, det lugnade mig :)

    Ska boka tid till kiropraktor o se om det blir nån bättring.

    Ja lite sömn, mkt bärande på liten, konstiga ställningar vid amning o eftersom vi samsover så rör jag mig sällan när jag sover heller.. Ja. Någonstans måste väl allt komma ut ..
  • legomum

    Innan operationerna på båda handlederna så hade jag problem från fingerspetsarna till axeln. Det var domnat och som sockerdricka, jag var fumlig, hade ingen styrka och på ena handen tom känselbortfall.

    Tycker du ska begära remiss (eller skriv en själv) till handkirurgen så de får titta på dig. Vc tyckte jag skulle gå ner i vikt att det var därför jag hade problem.... så därav remissen.

    Handkirurgen kan mer.

  • TopG
    legomum skrev 2019-07-06 19:31:29 följande:

    Innan operationerna på båda handlederna så hade jag problem från fingerspetsarna till axeln. Det var domnat och som sockerdricka, jag var fumlig, hade ingen styrka och på ena handen tom känselbortfall.

    Tycker du ska begära remiss (eller skriv en själv) till handkirurgen så de får titta på dig. Vc tyckte jag skulle gå ner i vikt att det var därför jag hade problem.... så därav remissen.

    Handkirurgen kan mer.


    Vad var anledningen till op? Är det bättre idag?

    Har inte dessa domningar varje dag heller... Idag känns det mest i överarmen, kommer & går liksom..

    Känner mig aldrig svag eller fumlig med saker. Inga direkta känselbortfall heller. Ja kroppen...
  • legomum
    TopG skrev 2019-07-06 20:37:27 följande:

    Vad var anledningen till op? Är det bättre idag?

    Har inte dessa domningar varje dag heller... Idag känns det mest i överarmen, kommer & går liksom..

    Känner mig aldrig svag eller fumlig med saker. Inga direkta känselbortfall heller. Ja kroppen...


    Jag hade problem med karpaltunneln i båda handlederna. Eftersom ena handens fingertoppar hade känselbortfall så var det ganska akut. Fick en tid någon v senare och fixade.

    Nu två år senare så har jag inga problem alls. Det är som innan graviditeten då jag fick problem. Styrkan är tillbaka likaså finmotoriken.

    Jag skulle säga att det är bättre att kontrollera och få veta vad det är än försöka ignorera problemen.

    Jag tycker nog att det låter som att det är något som behöver åtgärdas för dig (har ingen aning om vad)
Svar på tråden Så ont...