• Thu 4 Jul 2019 07:32
    313 visningar
    3 svar
    3
    313

    Kronologisk ordning

    Jag undrar vad som anses vara det "rätta" sättet att skriva i utrednkngar.

    Tar man den nyaste informationen först eller ska man lägga den sist? Så antingen äldsta informationen - senaste eller tvärtom.

  • Svar på tråden Kronologisk ordning
  • Thu 4 Jul 2019 08:04
    #1

    Gör du en lista i kronologisk ordning börjar du med äldsta info, tex svenska kungar, då kan du börja med Gustav Vasa och gå vidare till Carl IV Gustav som är sist i listan.

  • Thu 4 Jul 2019 08:12
    #2

    Det finns inget rätt eller fel utan är från fall till fall och beroende på vad det avser. Huvudsaken är att det blir lättförståeligt och sammanhängande.

    I vissa fall kan man ex behöva växla.

    Personen agerar så här, på grund av denna bakgrund. Personen har gjort så här, vilket den även tidigare gjort i följande fall.

    Vissa gånger är det mer lämpligt att använda kronologisk ordning.

    I februari kom patienten med följande symptom och i mars togs blodprover som gav följande svar och läkemedel sattes in. Patienten har fortfarande dessa symptom.

    Ibland är omvänd kronologiskt ordning mer tillämplig.

    Barnet har idag kontaktat kuratorn och berättat att under gårdagen hände följande. Vid vidare frågor så framkom att det även hänt liknande under januari och även under höstterminen 2018.

  • Thu 4 Jul 2019 09:15
    #3

    Haha ja räkna upp så förstår jag att det är klokast att skriva den äldsta först.

    Men detta gäller utredningar inom SoL....alla gör ju olika. Jag skriver den nyaste informationen först. Var mest nyfiken om något sätt anses vara mer korrekt. I dessa utredningar blandas inte ordningen utan antingen gör man det ena eller det andra.

    Tack????

Svar på tråden Kronologisk ordning