• Anonymsju

    Jag har fått för lite i lön. Ersättning?

    Hej,

    Vad gäller om man har fått för lite lön utbetald, och fått fel lönebesked av sin arbetsgivare. Man går på föräldraledighet, så man skriver ju in den lön man fått bekräftat på jobbet att man ska ha.

    Dettta uppdagades då jag haft lönesamtal med min chef i slutet av föräldraledigheten. Han sa drygt att han följer kollektivavtalen, punk.

    Jag kollade själv upp alla avtal, hängavtal osv. Vilket var sjukt meckigt att hitta info. Där ser jag att jag har fått för lite lön länge. Tar upp detta, och dom ändrar min lön.. Men problemet är ju nu att jag fått för lite utav försäkringskassan.

    Min spontana tanke är att det är ju inte försäkringskassans fel att jag skrivit in fel lön, men inte heller mitt fel, då min arbetsgivare gav mig information om min lön till mig.

    Någon som varit i liknande situation? Var ska jag kräva ersättningen?

  • Svar på tråden Jag har fått för lite i lön. Ersättning?
  • Kjell2
    Anonymsju skrev 2019-07-04 09:08:22 följande:

    Hej,

    Vad gäller om man har fått för lite lön utbetald, och fått fel lönebesked av sin arbetsgivare. Man går på föräldraledighet, så man skriver ju in den lön man fått bekräftat på jobbet att man ska ha.

    Dettta uppdagades då jag haft lönesamtal med min chef i slutet av föräldraledigheten. Han sa drygt att han följer kollektivavtalen, punk.

    Jag kollade själv upp alla avtal, hängavtal osv. Vilket var sjukt meckigt att hitta info. Där ser jag att jag har fått för lite lön länge. Tar upp detta, och dom ändrar min lön.. Men problemet är ju nu att jag fått för lite utav försäkringskassan.

    Min spontana tanke är att det är ju inte försäkringskassans fel att jag skrivit in fel lön, men inte heller mitt fel, då min arbetsgivare gav mig information om min lön till mig.

    Någon som varit i liknande situation? Var ska jag kräva ersättningen?


    Prata med facket.


  • Anonymsju
    Kjell2 skrev 2019-07-04 09:10:03 följande:

    Prata med facket.


    Ja där kan jag få hjälp rent informationsmässigt, men jag kan inte få mer hjälp än så om min arbetsgivare inte gör rätt för sig. Jag har trott hela tiden att jag tillhör hotell & resturang facket, vilket dom sagt till mig.. Men vi går inte enligt dom avtalen, då vi har flera hängavtal med andra små fack som inte kommer att hjälpa mig.

    Så därav skriver jag här för att se om någon varit i samma situation, då att vara föräldraledig med barn är nog något dom flesta varit på familjeliv.

    Men tack för den hjälpen, hade aldrig kommit på det själv.
  • Kjell2
    Anonymsju skrev 2019-07-04 10:04:26 följande:
    Ja där kan jag få hjälp rent informationsmässigt, men jag kan inte få mer hjälp än så om min arbetsgivare inte gör rätt för sig. Jag har trott hela tiden att jag tillhör hotell & resturang facket, vilket dom sagt till mig.. Men vi går inte enligt dom avtalen, då vi har flera hängavtal med andra små fack som inte kommer att hjälpa mig.

    Så därav skriver jag här för att se om någon varit i samma situation, då att vara föräldraledig med barn är nog något dom flesta varit på familjeliv.

    Men tack för den hjälpen, hade aldrig kommit på det själv.
    Ska du kräva ersättning/skadestånd för felaktig lön pga. fel från arbetsgivaren  kan det vara bra att prata med facket då de har koll på praxis.
  • Anonymsju
    Kjell2 skrev 2019-07-04 10:09:47 följande:

    Ska du kräva ersättning/skadestånd för felaktig lön pga. fel från arbetsgivaren  kan det vara bra att prata med facket då de har koll på praxis.


    Kan även vara någon här inne som har koll/varit med om samma.
  • nnnnnnnn

    i de fall jag hört talas om när det varit fel lön utbetald eller löneförhöjningen har dragit ut på tiden, så har arbetsgivaren gått in och betalat mellanskillnaden för de som är sjukskrivna och föräldralediga.
    tex Anna och Olle skulle fått 500 kr i löneförhöjning i april, men de är FL och löneförhandlingen drog ut på tiden så löneförhöjningen var inte påskriven förrän 6 månader senare. Då när pappret är påskrivet så skickar Anna och Olle in nya lönen till FK och får ny SGI från detta datum (Oktober). Glappet mellan April och Oktober, på 6 månader, betalar arbetsgivaren dvs 500 kr x 6 månader x 80 % av lönen = 2400 kr extra utbetalning från arbetsgivaren.
    I de fall jag vet om  så har inte arbetsgivaren frågat om Anna och Olle tar ut full FP, utan bara utgått från att de tar ut maximalt antal dagar.
    Typ: om vi har strulat så tar vi smällen!

  • Anonymsju
    nnnnnnnn skrev 2019-07-04 10:53:17 följande:

    i de fall jag hört talas om när det varit fel lön utbetald eller löneförhöjningen har dragit ut på tiden, så har arbetsgivaren gått in och betalat mellanskillnaden för de som är sjukskrivna och föräldralediga.

    tex Anna och Olle skulle fått 500 kr i löneförhöjning i april, men de är FL och löneförhandlingen drog ut på tiden så löneförhöjningen var inte påskriven förrän 6 månader senare. Då när pappret är påskrivet så skickar Anna och Olle in nya lönen till FK och får ny SGI från detta datum (Oktober). Glappet mellan April och Oktober, på 6 månader, betalar arbetsgivaren dvs 500 kr x 6 månader x 80 % av lönen = 2400 kr extra utbetalning från arbetsgivaren.

    I de fall jag vet om  så har inte arbetsgivaren frågat om Anna och Olle tar ut full FP, utan bara utgått från att de tar ut maximalt antal dagar.

    Typ: om vi har strulat så tar vi smällen!


    Okej, tack så mycket för svar!

    I mitt fall känner jag bara att min arbetsgivare inte kommer vilja betala någon ersättning. Jag fick kämpa för att ens få den lön jag har rätt till enligt avtal.
  • Ms H

    Inte riktigt samma sak, men när jag fick lönerevisionen retroaktivt (pga långdragna förhandlingar på riksnivå) skickade jag in den nya lönen till FK och angav från vilket datum det gällde (4-5 månader tillbaka). Jag fick mellanskillnaden av FK så snart det var möjligt.

  • nnnnnnnn
    Ms H skrev 2019-07-04 11:09:55 följande:
    Inte riktigt samma sak, men när jag fick lönerevisionen retroaktivt (pga långdragna förhandlingar på riksnivå) skickade jag in den nya lönen till FK och angav från vilket datum det gällde (4-5 månader tillbaka). Jag fick mellanskillnaden av FK så snart det var möjligt.
    Då har FK gjort fel eller arbetsgivaren gjort fel om de har "bakdaterat" överenskommelsen.

    Hittade detta på FB:

    Hej. Jag har förstått att om man får löneförhöjning retroaktivt under en period av föräldraledighet så får man bara ersättningen höjd från den dag avtalet är undertecknat, inte från den dag nya lönen gäller.


    Hur kommer det sig? Vad är argumentationen och förklaringen bakom den regeln?


    Det ter sig i mina ögon rätt märkligt. Det är ju i dagsläget ganska vanligt att löneförhandlingar drar ut på tiden. När parterna i efterhand kommit överens om att ny lön gäller från ett visst datum så är det väl konstigt att inte försäkringskassan tar 'hänsyn' till det. Vilket datum avtalet är undertecknat är väl inte väsentligt i sammanhanget egentligen?


    /Stefan


    Försäkringskassan | Förälder
    Försäkringskassan | Förälder Hej Stefan!

    Ja, det stämmer, lönehöjningen kan betalas ut retroaktivt från datumet då lönen undertecknades.

    Det är först då som det finns ett fastställt underlag som visar att den framtida årliga inkomsten har förändrats.
    Dessförinnan går det inte att göra tillförlitligaantaganden om hur inkomstsituationen ser ut.

    Hälsningar
    Isolde, handläggare


    Men, om nytt löneavtal undertecknas i exempelvis oktober, men gäller från april samma år, så är det ju en fakta, inte ett antagande, att nya lönen gällde från april. Föräldrapenningen borde rimligtvis justeras retroaktivt från datumet som lönen gäller. Frågan är varför regeln finns att inte de inte ska vara så

    Försäkringskassan | Förälder Hej igen!

    Beslut har gjorts att Försäkringskassan kan ersätta retroaktiv ersättning från datum då lönen undertecknades. Regeln finns för att Försäkringskassan inte kan täcka kostnader som blir då en löneförhandling mellan de olika parterna drar ut på tiden.


    Hälsningar
    Isolde, handläggare
    Stefan Gideon Tack igen.
    Blir kostnaderna högre om beslutet om lönen kommer senare? Jag menar, hade avtalen skrivits under i tid så hade ni ju varit tvungna att ha täckning för nya lönen.


    Är alltså försäkringskassan 'beroende' av att fack o arbetsgivare segar i sitt förhandlande?
    Försäkringskassan | Förälder
    Försäkringskassan | Förälder Hej Stefan !

    Förhoppningen är att arbetsgivare och fack kommer överens tidigare om att nya löneavtal blir klara snabbare.


    Hälsningar
    Asta, handläggare
    Stefan Gideon Men ursäkta, vad var det där för svar?
    Man kan självklart ha förhoppningar till en massa saker, men nu har vi en verklighet att förhålla oss till och det är den verkligheten jag samtalar med er om.


    Jag undrar verkligen och som du ser ovan lyssnar jag o tar till mig av era svar och ställer sedan, i mina ögon befogade, följdfrågor baserade på era svar.

    Nog kan man väl förvänta sig något mer seriösa svar än det du just gav Asta?

    Mvh
    Stefan
    Lovisa Hillström Håller med Stefan. Vi får vår löneförhöjning i denna lön men retroaktivt från 1 april detta år. Jag har ännu inte fått pappret att skriva under men lönen är utbetald. Det innebär alltså att jag ändå inte kan få ut några extra pengar från ev föräldraledighet från april och till dess de hunnit få ut alla papper för underskrift. Det är ju märkligt. På pappret står det ju antagligen från vilket datum lönen tecknades.

    Mvh Lovisa
    Stefan Gideon Isolde, Asta o ni andra på @försäkringskassan förälder. Släppte ni den här tråden med det svaret?
    Försäkringskassan | Förälder Hej Stefan och Lovisa!
    Löneavtalets undertecknande är den dag anledningen till ändringen uppkommit.


    Detta innebär att löneavtal som får till följd att lönen höjs retroaktivt påverkar den sjukpenninggrundande inkomsten (SGI) tidigast från och med dagen för avtalets undertecknande.

    Vi följer det som står i Socialförsäkringsbalken, 26 kapitel 6 §, första stycket.
    Det finns även en dom som säger att avtalsdatum ska gälla.

    Vi är medvetna om att det drabbar många men här är det arbetsmarknadens parter som styr genom att förhandlingarna drar ut på tiden.

    Hälsningar
    Carl, handläggare
    Stefan Gideon Hej Carl.
    Tack, nu börjar vi närma oss ett svar på min ursprungliga fråga. Tack för det! Det känns fortfarande lite märkligt men jag nöjer mig så sålänge.
    /Stefan
    Sandra Rosvall Fan va sjukt!!! Finner inga ord .. Dessa jäkla system!

    AnnaJustina Jönsson Ling Hej. Vet att denna tråd är några år gammal, men är det samma regler kring detta fortfarande?
    1
    Lotta Karlsson Haake Försäkringskassan | Förälder jag undrar samma som Anna Justina här ovan. Gäller detta fortfarande? /Lotta Karlsson Haake
    Försäkringskassan | Förälder
    Försäkringskassan | Förälder Hej AnnaJustina och Lotta!

    Ja, det är samma regler fortfarande.


    Hälsningar
    Karin, handläggare
    Susanne Lagerstedt Johansson Kommer den retroaktiva utbetalningen automatiskt eller ska man ansöka om det? 😊
    Försäkringskassan | Förälder
    Försäkringskassan | Förälder Hej Susanne!

    Om man har rätt till en retroaktiv tilläggsutbetalning betalas den ut automatiskt i samband med att ärendet handläggs.


    Hälsningar
    Karin, handläggare


  • nnnnnnnn

    Finns mer att läsa, men det återkommer hela tiden samma sak:

    FK ersätter inte tiden mellan löneförhöjningen/felet borde varit gällande och då den verkligen skrevs under.
    Alla tycker att det är galet.
    FK svarar igen att de inte ersätter utan tycker att AG ska skynda på sina beslut.
    osv.

  • Ms H
    nnnnnnnn skrev 2019-07-04 11:17:46 följande:

    Då har FK gjort fel eller arbetsgivaren gjort fel om de har "bakdaterat" överenskommelsen.

    /.../


    Vilken tur jag hade då! Att FK gör fel kan tydligen vara bra också :)
Svar på tråden Jag har fått för lite i lön. Ersättning?