• MiaFia

    Storfamiljer med vuxna barn och barnbarn

    Hej!

    Ofta diskuteras storfamiljer med kanske 7 barn eller fler och hur föräldrarna ska ha tid för sina barn. Det kanske kan vara svårt men kanske ändå funkar så länge de är barn och finns under samma tak. Men jag har en fundering kring hur det funkar i stora familjer när barnen blir vuxna och får egna barn. Hur resonerar ni föräldrar(mor/farföräldrar) och hur fungerar det rent praktiskt? Jag vill inte döma utan är mest nyfiken.

    Om man har tio barn och alla har en respektive så är man uppe i 20 pers. Säg att varje barn får 2-3 barn så är man totalt 20-30 barn. Ska hela familjen samlas är man alltså uppe i 40-50 pers och det är om inget barn också skaffar en stor familj. Hur gör ni? Kan ni fira jul med (alla) era barn och barnbarn utan att hyra lokal? Om ni delar upp det, hur många olika firanden kan det bli? Kan ni ha en nära relation till alla era barn och barnbarn? Umgås syskonen och kusinerna med varandra? Firar ni deras födelsedagar? (Tänkte att det borde bli typ ett kalas i veckan året om, finns tid och ekonomi för det?)

    Jag är som sagt nyfiken. Jag träffar mitt syskon och syskonbarn ofta och har en nära relation. Förstår inte hyr jag skulle hinna om jag hade 6-10 syskon till. Mina och sambons föräldrar träffar vi ca. En gång i veckan men de har 2 barn och 2-4 barnbarn, om de hade så många som i exemplet ovan antar jag att vi inte alls skulle kunna träffas lika ofta. Jag tänker att man skaffar många barn för att man gillar tanken på en stor familj och umgänge med familjen. Men faller inte det på praktiska hinder när barnen växer upp och skaffar egna familjer?

    Jag tar gärna emot svar från er som har många vuxna barn eller från er som har många barn som har tankar på hur det ska bli när de blir vuxna. Eller från dig som är barn/barnbarn i en storfamilj. Tack!

  • Svar på tråden Storfamiljer med vuxna barn och barnbarn
  • Anonym (Mellanbarn)

    Jag är i mitten i en syskonskara på åtta barn. Är 23 så mina äldre syskon har barn men inte mina yngre. Än så länge har mina föräldrar bara fyra barnbarn men jag är också lite orolig för framtiden med t.ex. högtider. Redan nu är det väldigt trångt på julen (ca.20-22 pers bara närmaste familjen). Vet också att mina kompisar med barn har föräldrar som är barnvakt ofta och sparar pengar till barnbarnen. Det kommer inte att hända mig när jag får barn. Men har ju istället flera syskon som kanske kan ställa upp...

  • Anonym (S)

    Min mans släkt är så. Skitstor alltså. Han har över 100 kusiner (sammanlagt på båda sidor) - 9 mostrar, 2 morbröder, 11 farbröder, 4 fastrar. Goda katoliker... Brukade bli att hyra lokaler för jul och liknande när många skulle komma, men det brukade lösa sig ändå genom att alla oftast inte firade ihop samtidigt. När det gällde barnpassning så brukade han oftast vara hos en specifik moster eller en specifik farbror som hans föräldrar stod närmast, snarare än mor- eller farföräldrar.

  • mammalovis

    Jag är uppvuxen i en liten kärnfamilj med en bror utan barn som jag nästan aldrig träffar, då han flyger omkring i världen som tränare. Min mamma har en bror med 2 barn och min pappa är ensambarn. Så länge min mormor levde träffades vi i alla fall på hennes födelsedag.

    Kontrasten är min sambos familj. De är 6 syskon och alla har mellan 2 och 4 barn med bonusar inräknade. Hans mormor lever fortfarande. Så när vi ses är vi uppåt 30 personer. Till mina barns generation tillhör 16 barn (som är kusiner) vars födelsedagar vi firar tills de är 15 år. Då många fyller i samma månad har vi senaste året börjat slå samman födelsedagar då vi har 7 födelsedagar på 2 månader. Vid jul ses vi en av dagarna de som kan och en del är med på annandagen då vi ses hos sambons morbror. Då är vi uppåt 50 personer. Sedan har det väl varit storkalas när fastrar eller morbröder fyllt jämnt.

    På sommaren finns det en vecka då vi oftast ses allihop några dagar i sommarhuset och 5-6 av 7 familjer övernattar. Då har vi var sin dag med matlagning.

  • cosinus

    Min mamma är en av sex (numera är fem i livet).

    Antalet barnbarn på den sidan är 20.

    Syskonen utspridda över hela Sverige och även andra nordiska länder så extremt sällan alla träffas samtidigt. Vi kusiner skiljer rejält i ålder (26 år mellan yngsta och äldsta)

    Självklart hade mina morföräldrar en närmare relation med de barnbarn som bodde en mil ifrån än 150 mil ifrån. Samt att de hade en bättre relation med de äldre eftersom de var yngre då och orkade mer (morfar dog dessutom innan de 4 yngsta föddes).

    De var aldrig barnvakter men å andra sidan minns jag knappt att mina 20-30 år yngre farföräldrar var det heller och där var jag och mina 3 syskon 3/5 av barnbarnen. De bodde dessutom betydligt närmare.

  • Anonym (H)

    Jag växte upp med sju helsyskon. Jag och en till har "bara" skaffat ett barn var, två andra syskon är frivilligt barnfria. Vi älskar varandra men håller med om att hälften hade räckt!

  • lövet2

    Än så länge är det inget problem, men då finns det bara 2 barnbarn hittills, och alla mina barn har inte en respektive. På julafton senast, så var vi 13 personer, och det ryms vi galant här i huset (jag har stort hus).

    Hur ofta vi träffas har mest med jobb och avstånd att göra - inte med antalet barn. Ett av mina barn bor 30 mil bort, så henne träffar jag bara 4-5 gånger om året. Ett av barnen har just köpt hus 1 km från mig, så henne träffar jag minst ett par gånger i veckan. Så har vi en familjechatt på Facebook också, där vi sköter planering för födelsedagar och storhelger.

  • Hanna D

    Makens farmor och farfar har 9 st barn (55 - 34 år), alla har fast partner, 18 st barnbarn (32 - 8 år), två med fast partner och 3 st barnbarnsbarn (under 4 år). Så totalt på juldagen/högtider blir vi 43 personer hemma (villa med 4 rok) hos farmor och farfar plus grannar/andra släktingar som kommer förbi. Alla kommer inte runt samma tid vissa förmiddagen and eftermiddagen, fast de flesta stannar kvar till sent på kvällen. Visst blir det trångt och äts det middag blir det serverat i omgångar.

    Syskonen är väldigt tighta, bor rätt nära och ses någorlunda regelbundet och kusinerna har "klickar" som de håller sig till, de runt 30 för sig, de runt 20 försig osv.

    Hur nära barnen är sina föräldrar vet jag inte riktigt, min svärfar är där när han "måste" medans hans två yngsta syskon mer eller mindre bor där trots eget boende med partner. Barnbarnen är där rätt ofta, speciellt de under 18.

    Farmorn uppmärksammar allas födelsedagar, inklusive respektives, bara de yngsta får present om det inte fylls jämnt. Alla får julklapp, tillochmed jag, ibland något personligt och ibland bara pengar.

    Själv är jag ensambarn och mina föräldrar har ett syskon var ????

  • Anonym (Fattar ej)
    cosinus skrev 2019-07-04 22:45:23 följande:

    (morfar dog dessutom innan de 4 yngsta föddes).


    Var din mormor gravid med fyrlingar när din morfar dog?? Eller har de en annan far?
  • Anonym (Annie)
    Anonym (Fattar ej) skrev 2019-07-05 00:48:27 följande:

    Var din mormor gravid med fyrlingar när din morfar dog?? Eller har de en annan far?


    Den mening du citerar syftar på barnbarn -de yngsta barnbarnen hade inte hunnit födas innan morfar dog.
  • Anonym (Barnbarn här)

    Både jag och min respektive är barnbarn i familjer med många syskon. Det är vanligt i den del av landet vi kommer ifrån.

    Vad jag tror att många kanske inte riktigt  tänker på är att det ofta är väldigt stor åldersspridning bland barnen i riktigt stora familjer. I en syskonskara på 7 -10 barn kan det skilja 20 år eller mer mellan det äldsta och det yngsta barnet . När barnbarnen så småningom kommer blir de därför ofta utspridda under en väldigt lång tidsperiod och det blir alltså inte självklart så att alla är i kalasåldern samtidigt.
    Som tur är :)

    I våra familjer hann inte ens mor /farföräldrarna uppleva alla sina barnbarn, många av dem föddes efter att de gått bort.

    Som andra varit inne på är mor /far-föräldrarna inte alltid de som ligger närmast till hands när det gäller barnvakt i den här typen av familjer utan i våra familjer barnvaktade de äldre syskonen  ofta  de yngre, som sedan "återgäldade" genom att när de blev lite äldre  barnvakta sina syskons  barn. Eftersom det fanns så många kusiner i olika åldrar löste sig barnpassningen ofta också så att de kusiner som var vuxna vaktade de kusiner som var små vid behov.

    Varken jag eller min respektive har någon gång firat jul hemma hos mor/farföräldrarna med alla kusiner samlade, det hade varit en metafysisk omöjlighet eftersom många av kusinerna som sagt föddes  efter att mor/farföräldrarna dött.

    Däremot samlas så många kusiner som har möjlighet vid familjehögtider och eftersom många har ärvt hus inom några kilometers radie från varandra brukar det finnas plats för alla som vill och kan komma :)

  • Vildbi

    Min bästa kompis växte upp i en familj om 12 barn. Alla har numera en partner och alla par har minst 2-3 barn vardera.

    De brukar alltid samlas kring jul och påsk och hyra en jättefin herrgård där de spenderar jul- och påskhelgen tillsammans.

    Helt fantastiskt tycker jag!

  • Vildbi

    Min bästa kompis växte upp i en familj om 12 barn. Alla har numera en partner och alla par har minst 2-3 barn vardera.

    De brukar alltid samlas kring jul och påsk och hyra en jättefin herrgård där de spenderar jul- och påskhelgen tillsammans.

    Helt fantastiskt tycker jag!

Svar på tråden Storfamiljer med vuxna barn och barnbarn