• omgalexwtf

    Hur pluggar jag Japanska själv?

    För det första, förlåt om det här är fel ställe att skriva det hära.

    Så jag har haft en dröm väldigt länge, att flyttat ill Japan, bo och arbeta där. Jag är dock bara 16 år och jag har ingen aning hur man flyttar utomlands. Men jag vet iallafall att lära sig språket där är viktigt, men eftersom jag inte kan börja i någon språkskola än (tror jag) så lär jag att jag plugga Japanska själv.

    Om det finnns någon här som nu har pluggat Japanska här, hur gör man? Vad ska jag börja med? Har ni några bra tips? Jag har ingen erfarenhet så ni vet.

    En sak till, spelar det någon stor roll vad för Gymnasium man går på? För jag valde Samhällsvetenskapsprogrammet.

    Tack!:)

  • Svar på tråden Hur pluggar jag Japanska själv?
  • Embla twopointoh
    omgalexwtf skrev 2019-07-04 11:13:47 följande:

    För det första, förlåt om det här är fel ställe att skriva det hära.

    Så jag har haft en dröm väldigt länge, att flyttat ill Japan, bo och arbeta där. Jag är dock bara 16 år och jag har ingen aning hur man flyttar utomlands. Men jag vet iallafall att lära sig språket där är viktigt, men eftersom jag inte kan börja i någon språkskola än (tror jag) så lär jag att jag plugga Japanska själv.

    Om det finnns någon här som nu har pluggat Japanska här, hur gör man? Vad ska jag börja med? Har ni några bra tips? Jag har ingen erfarenhet så ni vet.

    En sak till, spelar det någon stor roll vad för Gymnasium man går på? För jag valde Samhällsvetenskapsprogrammet.

    Tack!:)


    Japan är strikt med vilka invandrare som tas in i landet. För att öka dina chanser på den japanska arbetsmarknaden så se till att du kan något som är efterfrågat. Vanliga jobb för utlänningar i Japan är engelsklärare, ingenjör och forskare. Du skulle också kunna plugga på ett universitet i Japan som ett första steg.

    På vissa ställen finns det kvällskurser i japanska. Kolla upp vad som finns där just du bor. Annars finns det språkkurser att köpa och appar man kan ladda ned, men det är ärligt talat ganska svårt att lära sig ett språk på egen hand. Japanska skriftspråket är dessutom inte alls som vårt latinska, det krävs hårt plugg för att lära sig de olika kanji (och utöver det finns det, som du säkert vet, flera olika alfabet).

    Men det är inte omöjligt! Det finns många som flyttat till Japan, så om du lägger ned mycket tid, och är lite smart med vad du väljer att utbilda dig till, så kan din dröm mycket väl gå i uppfyllelse.
Svar på tråden Hur pluggar jag Japanska själv?