• säkerhet08

    Gå ner i vikt före eller efter graviditet?

    Hej allihop. Behöver lite råd: vi planerar att skaffa ett syskon till våra barn. Jag har det senaste halvåret gått ner 9kg, men inte fått den där kroppen jag velat ha (magen jag stör mig på framförallt). Hur hade ni tänkt, försöka gå ner i vikt ännu mer och träna så man får den där kroppen man önskar för att sedan bli gravid eller ta tag i en ny graviditet för att efter man fött barnet börja ta tag i kroppen? ??

  • Svar på tråden Gå ner i vikt före eller efter graviditet?
  • Körsbärsdalen

    Det beror väl på lite. Är du överviktig idag KAN det ju bli svårare att bli gravid och det innebär ju vissa risker även för barnet, då är det ju en fördel att kämpa på innan/medan ni försöker. Sedan är det ju alltid en fördel att vara stark och så i kroppen, det tär ju en del på en att vara gravid. Efteråt har du ju en bebis att ta hand om, sömnbrist o.s.v., så då är det ju inte alltid helt lätt att ge sig på någon större viktminskningsresa kanske.

  • Båten

    Vi håller på och försöker skaffa nummer 3, första försöket är nu så håller tummarna för plus nästa vecka, och jag kände i vintras att jag inte alls var nöjd med min kropp och att måttet nu var rågat. Redan då hade vi planer på att skaffa nummer 3 och börja försöken nu i juni. Och då tänkte jag att jag kan vänta tills efter graviditeten. Men som min kloka mamma sa till mig, vad händer om nummer 3 aldrig vill komma? Så jag började sakta ändra på min kost och röra på mig där efter jul. Haft bakslag och inte gått ner så mycket som jag velat men ändå till dagens datum är det minus 7 kg på vågen :) är långt ifrån vad jag vill ha men det faktum att jag ändå kommit dit där jag är nu gör att det känns bättre i mig inför att bli gravid och gå upp igen. Om det vissar sig att jag är gravid så kommer jag ju sluta aktivt att gå ner i vikt men försöka hålla kvar de ändringar jag gjort. Fortsätta promenera äta mindre sött och äta mera grönsaker osv. Så den dagen det är dags att börja gå ner igen och forma kroppen så är steget inte lika långt. Så tänker jag i alla fall :) och skulle vi inte få en 3a så kommer jag inte spendera en massa tid i en kropp jag inte triv i.

    Så för att sammanfatta min text. Jag tycker du kan börja gå ner nu och blir du gravid så pausar du bara :)

  • Funderar81

    Tänker också börja före, så har du liksom en bättre startpunkt för viktuppgången som följer och därmed mindre att gå ner efteråt, såvida du håller kosten och motionen gående. Stark kropp ger även lättare graviditet och födsel.
    Lycka till

Svar på tråden Gå ner i vikt före eller efter graviditet?