• Anonym (26 år - Barnlängtan och familj)

    Vill skaffa barn - Jag är en man - När är det försent?

    Hej!

    Jag fick reda på igår att för en man så skall man helst skaffa barn vid 25 års åldern. Därefter kan det bli större och större risk för genetiska fel. Det var verkligen en mycket skrämmande information. Just för att jag har redan tänkt på kärleken m.m när jag är klar med mina studier. Liksom när jag faktiskt kan försörja en familj.

    Jag håller på att studera på Komvux och det kommer ta mig kanske 2 år. Därefter tänker jag gå på en utbildning som är 3,5 år lång.

    Då är jag kanske lite över 30 år och vet inte ens om jag kommer hinna finna kärleken innan det blir försent för mig. Jag har mått dåligt och börjar längta efter en partner just på grund av informationen som jag fick igår. Jag har inte haft bråttom förut. Men nu börjar jag känna att jag faktiskt MÅSTE skaffa barn nu.

    Jag vet inte vad jag skall ta mig till. Jag vet inte ens om detta är någonting som är värt för samtalsstöd.

  • Svar på tråden Vill skaffa barn - Jag är en man - När är det försent?
  • Anonym (va ?)

    Varifrån fick du den informationen ? Du kan lugnt vänta tills du är klar med utbildningen, för det är mest för kvinnor som helst inte ska skaffa barn efter 35 på grund av risken för defekter ökar.

  • Anonym (Andreas)

    Så länge du kan få utlösning kan du bli pappa.

    Många män skiljer sig och skaffar barn igen vid 40-45 års ålder. Inga problem. Eller väljer att få fler barn med sin partner när de blivit lite äldre.

    En hel del män blir pappa ända upp till de är 65-70.

    Slappna av.

  • brallison

    Du måste ha förväxlat informationen då den gäller endast kvinnor som har sina ägg sin innan födsel. Spermier förnyas var tredje månad, så det är typ alltid färskt. Så, du har all tid i världen för att hitta kärleken och skaffa barn

  • Lilla Gs mamma

    Nja, senare forskning visar faktiskt att mannens ålder påverkar spermiekvaliteten mer än man trott förut. Det kan bla leda till spermier som saknar huvud/svans mm och leda till ökade svårigheter att få barn.

    Men TS, du är ju forfarande ung, så du har långt kvar innan den risken blir påtaglig för dig.

  • Anonym (A)

    Innan 35 är bäst. Efter det ökar riskerna för att barnet ska drabbas av diverse olika diagnoser/problem. Barn till äldre pappor har högre risk att få ADHD, autism, bipolär sjukdom, psykos, schizofreni, depression, självmordsförsök, lågt iq, inlärningssvårigheter, dåliga betyg i skolan, avhoppning från skolan och drogmissbruk. Även riskerna för att det ska ta lång tid för tjejen att bli gravid, missfall och komplikationer under graviditeten ökar ju äldre pappan är. Så risken för saker som som låg födelsevikt, för tidig födsel (som i sig kommer med en lång rad stora risker för barnets liv och framtida fysiska och psykiska hälsa), graviditetsdiabetes, andningssvårigheter och krampanfall hos barnet efter förlossningen ökar. Riskerna är ännu större om kvinnan är betydligt yngre än om mannen. Riskerna ökar alltså vid 35 och blir större ju äldre mannen blir, efter 40 ökar riskerna fortare och efter 45 är riskerna som störst. Så att satsa på barn innan 35 är bäst om du vill utsätta din tjej och ditt barn för så låga risker som möjligt.

  • Anonym (Elvi)
    Anonym (A) skrev 2019-07-04 16:02:23 följande:

    Innan 35 är bäst. Efter det ökar riskerna för att barnet ska drabbas av diverse olika diagnoser/problem. Barn till äldre pappor har högre risk att få ADHD, autism, bipolär sjukdom, psykos, schizofreni, depression, självmordsförsök, lågt iq, inlärningssvårigheter, dåliga betyg i skolan, avhoppning från skolan och drogmissbruk. Även riskerna för att det ska ta lång tid för tjejen att bli gravid, missfall och komplikationer under graviditeten ökar ju äldre pappan är. Så risken för saker som som låg födelsevikt, för tidig födsel (som i sig kommer med en lång rad stora risker för barnets liv och framtida fysiska och psykiska hälsa), graviditetsdiabetes, andningssvårigheter och krampanfall hos barnet efter förlossningen ökar. Riskerna är ännu större om kvinnan är betydligt yngre än om mannen. Riskerna ökar alltså vid 35 och blir större ju äldre mannen blir, efter 40 ökar riskerna fortare och efter 45 är riskerna som störst. Så att satsa på barn innan 35 är bäst om du vill utsätta din tjej och ditt barn för så låga risker som möjligt.


    Skulle just skriva ungefär det du skrev. Du kan googla och få upp artiklar om det. Från 35 ökar riskerna för båda föräldrarna. För män det som beskrevs ovan och för kvinnor ökar risken för Downs och andra kromosomfel, som har fördelen att det går att se (och göra abort) på förhand.

    Om jag var du skulle jag göra klart komvux, skaffa partner och ta mig in på linjen jag ville gå. Sedan börja barnskapandet mot slutet av utbildningen, vid 32-34. Då hinner du få dina barn innan 37 i alla fall om du inte ska ha många barn. Eller börja redan efter komvux. Jag vet flera som kombinerat småbarn med studier.

    Sedan ska man komma ihåg att ett barn med diagnos inte behöver bli en sorg. Det beror på så många saker, som hur man själv hanterar det och av vilken grad handikappet är. Men visst, jag skulle aldrig skaffa barn med en man som är kring 45, och fler och fler börjar ju bli medvetna om riskerna.
Svar på tråden Vill skaffa barn - Jag är en man - När är det försent?