• Thu 4 Jul 2019 16:35
    6732 visningar
    13 svar
    13
    6732

    Var kan man ha gemensamt bankkonto?

    Min fru och jag har flyttat tillbaka till Sverige från Norge. 
    Där har DNB en väldigt bra nätbank, som gör att man kan ha ett gemensamt konto som man månatligen överför pengar till. Därefter har vi betalat gemensamma räkningar från detta konto när vi loggat in på egen nätbank. Vi har även haft varsitt kort kopplat till detta konto som vi använt när vi handlar mat och andra gemensamma saker som kläder till barnen. 

    Detta har fungerat väldigt bra!

    Finns det något bank i Sverige som har en liknande lösning ?
    DNB har inte riktig bankverksamhet i Sverige, Skandiabanken är bra, men de har inte den lösningen, Swedbanks nätbank har jag inte fått svar från (behöver 2 dagar på sig för att svara )

    Är det nån som har ett likande upplägg, i vilken bank och hur funkar det ?

    Vi har inga lån och sparpengarna får ligga kvar i Norge.
    Plus

  • Svar på tråden Var kan man ha gemensamt bankkonto?
  • Thu 4 Jul 2019 16:40
    #1

    Jag och min sambo har ett varsitt kort kopplat till ett gemensamt konto hos Länsförsäkringar Bank. Men skulle tro att detta går hos alla banker :) Åk till en bank och fråga!

  • nytt eller gammal­t
    Thu 4 Jul 2019 16:43
    #2

    Hade gemensamt konto i Swedbank med mitt ex förut. Min särbo har gemensamt konto med sin exfru hos Nordea.

  • Thu 4 Jul 2019 17:29
    #3

    Jag och tjejen har ett konto som vi har gemensamt som vi även har två kort till. Det är just hos skandiabanken vi har det. Det är mitt konto men hon har fullmakt över det så det funkar som ett gemensamt.

  • Thu 4 Jul 2019 17:51
    #4

    Vi kör på skandiabanken med fullmakt.

  • Anonym (Varni­ng)
    Thu 4 Jul 2019 20:04
    #5
    Figgestar skrev 2019-07-04 17:29:12 följande:

    Jag och tjejen har ett konto som vi har gemensamt som vi även har två kort till. Det är just hos skandiabanken vi har det. Det är mitt konto men hon har fullmakt över det så det funkar som ett gemensamt.


    Körsbärsdalen skrev 2019-07-04 17:51:29 följande:

    Vi kör på skandiabanken med fullmakt.


    Så är det inte ett gemensamt konto. 
    En fullmakt kan ju återkallas när som helst.

    När jag upptäckte att min bank bara hade gett mig fullmakt till min sambos konto istället för att öppna ett nytt med oss båda två som ägare, som vi bett om ... bytte vi bank meddetsamma. Banken förlorade två bra kunder på det. 

  • Thu 4 Jul 2019 20:29
    #6
    Anonym (Varning) skrev 2019-07-04 20:04:58 följande:

    Så är det inte ett gemensamt konto. 

    En fullmakt kan ju återkallas när som helst.

    När jag upptäckte att min bank bara hade gett mig fullmakt till min sambos konto istället för att öppna ett nytt med oss båda två som ägare, som vi bett om ... bytte vi bank meddetsamma. Banken förlorade två bra kunder på det. 


    Det vore ju hemskt synd om min man om jag gjorde det Vi tjänar alldeles för bra på att ha skandiabanken för att byta
  • Thu 4 Jul 2019 20:32
    #7
    Anonym (Varning) skrev 2019-07-04 20:04:58 följande:

    Så är det inte ett gemensamt konto. 

    En fullmakt kan ju återkallas när som helst.

    När jag upptäckte att min bank bara hade gett mig fullmakt till min sambos konto istället för att öppna ett nytt med oss båda två som ägare, som vi bett om ... bytte vi bank meddetsamma. Banken förlorade två bra kunder på det. 


    Förstår att det kanske inte passar allt och alla men för oss som har det som ett matkonto är det tillräckligt
  • Thu 4 Jul 2019 23:44
    #8
    Utvandrad skrev 2019-07-04 16:35:48 följande:
    Min fru och jag har flyttat tillbaka till Sverige från Norge. 
    Där har DNB en väldigt bra nätbank, som gör att man kan ha ett gemensamt konto som man månatligen överför pengar till. Därefter har vi betalat gemensamma räkningar från detta konto när vi loggat in på egen nätbank. Vi har även haft varsitt kort kopplat till detta konto som vi använt när vi handlar mat och andra gemensamma saker som kläder till barnen. 

    Detta har fungerat väldigt bra!

    Finns det något bank i Sverige som har en liknande lösning ?
    DNB har inte riktig bankverksamhet i Sverige, Skandiabanken är bra, men de har inte den lösningen, Swedbanks nätbank har jag inte fått svar från (behöver 2 dagar på sig för att svara )

    Är det nån som har ett likande upplägg, i vilken bank och hur funkar det ?

    Vi har inga lån och sparpengarna får ligga kvar i Norge.
    Plus
    Fast är detta ett gemensamt konto?
    Ni för över pengar till ett konto som är gemensamt?
    För man över från ett konto till ett annat så är det ju inte gemensamt enligt mig, kollar ni så att varje öre förs över hela tiden?

    Vi har ett konto på Swedbank där alla inkomster kommer in och ett varsitt kort till det kontot..
    Ifrån det kontot dras allt till räkningar, lån, barnens sparande, gemensamt sparande, fonder och det som är kvar gör vi vad vi vill med..


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Thu 18 Jul 2019 07:01
    #9

    På Handelsbanken kan ni ha gemensamma konton att betala räkningar från. Har inte kollat hur det funkar med kort eftersom det inte varit aktuellt för oss.

  • sextio­talist
    Thu 18 Jul 2019 07:20
    #10
    Frontline skrev 2019-07-04 23:44:16 följande:

    Fast är detta ett gemensamt konto?

    Ni för över pengar till ett konto som är gemensamt?

    För man över från ett konto till ett annat så är det ju inte gemensamt enligt mig, kollar ni så att varje öre förs över hela tiden?

    Vi har ett konto på Swedbank där alla inkomster kommer in och ett varsitt kort till det kontot..

    Ifrån det kontot dras allt till räkningar, lån, barnens sparande, gemensamt sparande, fonder och det som är kvar gör vi vad vi vill med..


    Du blandar ihop gemensam ekonomi och gemensamt konto.

    Vi syskon har ett gemensamt konto för sommarhuset på handelsbanken. Vi har samma möjligheter att ta ut pengar, betala tillbaka räkningar etc.

    Gemensamt konto innebär att man är flera ägare till kontot, där samtliga kan göra transaktioner
  • Anonym (Gv)
    Thu 18 Jul 2019 07:25
    #11

    Vi har gemensamt konto med vars ett kort på Länsförsäkringar. Har inte ens reflekterat över att det inte skulle gå hos alla banker? Vi kollade alla banker vid husköpet och fortsatte bara använda det som gav oss bäst ränta på lånet.

    Innan vi hade helt gemensam ekonomi hade vi Ica banken som gemensamt konto med kort. Förde över pengar för mat och gemensamma nöjen där. Fungerade bra det också.

  • Anonym (Doris­)
    Thu 18 Jul 2019 07:49
    #12
    Frontline skrev 2019-07-04 23:44:16 följande:

    Fast är detta ett gemensat konto?

    Ni för över pengar till ett konto sm är gemensamt?

    För man över från ett konto till ett annat så är det ju inte gemensamt enligt mig, kollar ni så att varje öre förs över hela tiden?

    Vi har ett konto på Swedbank där alla inkomster kommer in och ett varsitt kort till det kontot..

    Ifrån det kontot dras allt till räkningar, lån, barnens sparande, gemensamt sparande, fonder och det som är kvar gör vi vad vi vill med..


    Ett konto som man har tillsammans är ju ett gemensamt konto oavsett om man har helt gemensam ekonomi eller ej.

    Det är en väldigt praktisk lösning när man inte vill dela allt men vill slippa att räkna kvitton. Har man automatiska överföringar varje månad är det supersmidigt.
  • Thu 18 Jul 2019 15:38
    #13

    Vi har ett gemensamt konto i SEB för räkningar, och ett gemensamt sparkonto hos Marginalen Bank.

Svar på tråden Var kan man ha gemensamt bankkonto?