• lingondripp

    Ont i kejsarsnitt efter 14 veckor?

    Hej,

    Jag födde min son genom planerat snitt pga sätesbjudning för 14 veckor sen. Jag har tagit det väldigt lugnt med bärande osv de första 10 veckorna ungefär, bortsett från att man ju använder magmusklerna rätt mycket med en liten bebis... inte känt nåt i ärret på minst en månad och bär fortfarande inte tungt (<10 kg).

    Den senaste veckan har jag dock känt av det inre ärret en del, ex när jag varit ute på snabb promenad. Jag tror att det beror på att jag burit en del i bärsele (Ergobaby omni) de senaste veckorna. Bebis väger snart 7 kg, så det trycker ju nedåt lite - men jag har ju inte ex selen på ärret. Tror ni att det beror på detta eller kan det vara nåt annat? Jag är orolig för att jag har skadat mig inuti :(

  • Svar på tråden Ont i kejsarsnitt efter 14 veckor?
  • LittleSunshine84

    Jag har gjort två snitt. Min erfarenhet är att när snittet väl har läkt så börjar nervläkningen. Dvs det kan sticka/bränna/svida från snittet. Det kan även vara en tyngdkänsla. Men det tillhör läkningen. Det blir successivt bättre :)

  • lingondripp

    Åh, tusen tack för det svaret! Hade du vågat bära en bebis på 7 kg i sele efter 14 veckor? Jag har ju aldrig fått ont i snittet när jag burit i trikåsjal, vilket rimligtvis borde vara ännu tyngre än sele ju.

  • LittleSunshine84
    lingondripp skrev 2019-07-04 20:48:51 följande:

    Åh, tusen tack för det svaret! Hade du vågat bära en bebis på 7 kg i sele efter 14 veckor? Jag har ju aldrig fått ont i snittet när jag burit i trikåsjal, vilket rimligtvis borde vara ännu tyngre än sele ju.


    Jag hade vågat! Min bebis är nu 16 veckor, men när han var 12 veckor vägde han 8kg. Min äldsta son var riktigt stor och krävdes att bli buren 24/7 :)

    Men viktigaste är att du känner dig bekväm. Sjal tyckte jag fördelade vikten bättre och barnet kom närmre kroppen. En sele gör en lite framtung. :)
  • legomum

    Jag tolkade att när snittet började göra ont att jag hade överansträngt mig.

    Tog det lugnare tills smärtan gått över och sedan inga problem.

    Kan lova att det hände många gånger i början då det var tungt att dra tvillingvagnen även om barnen var pyttisar (+20kg sammanlagt inkl vagnen)

Svar på tråden Ont i kejsarsnitt efter 14 veckor?