• Klimat Apokalypsen

    Vill ni hjälpa oss med idéer om hundras

    Hej. 

    Vill ni hjälpa oss att komma på olika hundraser som skulle passa i vår familj?

    Våra kriterier är

    -Långhårig
    -Fungerar bra runt barn
    -Medelstor-Stor
    -Inte vara nervöst lagd eller skälla alltför mycket
    -Tycka om långpromenader men inte kräva alltför mycket motion

    Vi vet inte riktigt vilken typ av aktivitet vi hade velat göra med hunden utöver långpromenader och kasta boll och dylikt. Tips och idéer mottages gärna 

  • Svar på tråden Vill ni hjälpa oss med idéer om hundras
  • Giftskåneman

    Jag menar om hon har bil så måste den vara tillräckligt stor för att transportera hunden. Vi måste ha bil till vår hund, och annat, och du blir kränkt över att du kan åka buss? På vilket vis hjälper du ts att utgå från hur du gör? Hjälp ts med saker ts ska tänka på innan köp av stor hund istället.

  • brallison
    Sgtwolf skrev 2019-07-05 04:03:24 följande:
    Finns ett problem med golden....

    Dom tål nästan hur mycket som hels av provokationer från tex barn. Men när den får nog så "smäller" det. Inte som andra raser som först markerar både med ljud och gläfs innan den hugger på riktigt. Golden är frimodig hela vägen tills den får nog, och då blir det på riktigt.
    Läste nånstans att de flesta hundbet kommer faktiskt från Golden Retriever - kanske därför.
    Berner sennenhund?
  • BurningDiamond
    Giftskåneman skrev 2019-07-05 09:42:59 följande:

    Jag menar om hon har bil så måste den vara tillräckligt stor för att transportera hunden. Vi måste ha bil till vår hund, och annat, och du blir kränkt över att du kan åka buss? På vilket vis hjälper du ts att utgå från hur du gör? Hjälp ts med saker ts ska tänka på innan köp av stor hund istället.


    TS efterfrågar inte tips på praktiska saker som storlek på bil, krocktestade bilburar, bra sele, bra foder, vettiga kurser, tips på mental stimulans, eller andra praktiska saker. TS efterfrågar tips på hundraser.

    Jag hjälper TS genom att påpeka att det finns fler sätt att transportera hund (oavsett storlek) än med bil, och skriver ingenstans att TS måste göra si eller så, och far heller ej med lögner om att just stora hundar har andra krav på säkerhet vid transport än vad små hundar har.
  • Giftskåneman

    Ingen lögn att en stor hund måste ha stor bur i bilen och att den ska sitta i sele i buren, ganska få bilar har bagageutrymme till en jättehund, din hund får du inte in i en liten bil

  • BurningDiamond
    Giftskåneman skrev 2019-07-05 10:03:04 följande:

    Ingen lögn att en stor hund måste ha stor bur i bilen och att den ska sitta i sele i buren, ganska få bilar har bagageutrymme till en jättehund, din hund får du inte in i en liten bil


    Det är en lögn att man måste ha en bil för att kunna transportera en stor hund säkert, vilket är exakt vad du skrev. Men jag orkar inte diskutera dina felaktiga påståenden mer med dig. Du är precis lika faktaresistent som tiina87, och jag har faktiskt bättre saker att spendera min energi på.
  • sextiotalist
    Giftskåneman skrev 2019-07-05 10:13:28 följande:

    Så du menar att en 80 kilos hund i mittgången på bussen är säkert?


    Troligen säkrare än en 80-kilos man, stående i mittgången. Tänk på att hunden har fyra ben att parera med, men mannen har två.
    Utöver detta så brukar hundarna ligga ner (eller sitta)
  • sextiotalist
    Giftskåneman skrev 2019-07-05 10:13:28 följande:

    Så du menar att en 80 kilos hund i mittgången på bussen är säkert?


    Det transporteras hundar i bussar och tåg rätt ofta. Bor man i ett område med kollektivtrafik så kan man lika bra ta bussen istället för bilen. Jag har åkt buss, t-bana, pendeltåg, vanligt tåg med en stor golden och han har klarat eventuella inbromsningar bättre än oss tvåbenta varelser.
  • Jinthry

    Hej TS!
    När man skaffar hund så rekommenderar jag att ni väljer en hundras utifrån vad ni vill göra med hunden. Bra att ni har kommit fram till vad ni har att erbjuda en hund! Enbart kasta boll/lång promenader så är det sällskapshund som ni eftersöker. Här har du dem: www.skk.se/sv/hundraser/ En hund som är högenergisk behöver mer än så - och brist av stimulans kan leda till otäcka beteenden.


    Tyvärr finns det inte många hundraser som är stora som passar in i sällskapshundsgruppen. Jag vet inte hur stora barn du har, men stora hundar kan vara problematiska när man har små barn. Knuffar från en 60 kg hund vid lek osv kan gå illa - även ifall att hunden inte menar att göra skada.

    Om ni kan tänka er att gå ner i storlek så rekommenderar jag Cavalier king charles spaniel till barnfamilj. Kärleksfulla hundar som är med på allt. Finns ögon- och hjärtproblematik hos rasen, men kennelvalp från seriös uppfödare är att rekommenderas då riskerna minskar.

    Stort lycka till!

  • Giftskåneman
    Jinthry skrev 2019-07-05 14:26:39 följande:

    Hej TS!

    När man skaffar hund så rekommenderar jag att ni väljer en hundras utifrån vad ni vill göra med hunden. Bra att ni har kommit fram till vad ni har att erbjuda en hund! Enbart kasta boll/lång promenader så är det sällskapshund som ni eftersöker. Här har du dem: www.skk.se/sv/hundraser/ En hund som är högenergisk behöver mer än så - och brist av stimulans kan leda till otäcka beteenden.

    Tyvärr finns det inte många hundraser som är stora som passar in i sällskapshundsgruppen. Jag vet inte hur stora barn du har, men stora hundar kan vara problematiska när man har små barn. Knuffar från en 60 kg hund vid lek osv kan gå illa - även ifall att hunden inte menar att göra skada.

    Om ni kan tänka er att gå ner i storlek så rekommenderar jag Cavalier king charles spaniel till barnfamilj. Kärleksfulla hundar som är med på allt. Finns ögon- och hjärtproblematik hos rasen, men kennelvalp från seriös uppfödare är att rekommenderas då riskerna minskar.

    Stort lycka till!


    Håller med i det mesta du skriver, det finns stor variation i renrasiga hundar men man vet ungefär rastypiska drag, köper man blandrasvalp vet man inte hur den kommer se ut som vuxen, hur stor den blir, och från vem den ärvt sitt temperamente från.

    Vi har blandras just nu, stor och snäll nallebjörn, men han är så att säga inte nån av föräldrarna utan måste komma längre tillbaka ifrån
Svar på tråden Vill ni hjälpa oss med idéer om hundras