• chouette

    Nordiska flicknamn på A, E, H, I, S och V

    Hej!

    Jag och sambon har fastnat lite i namnverkstaden och skulle behöva lite hjälp på vägen Glad Vi är ute efter gammeldags flicknamn från exempelvis Sverige, Norge och Island som börjar på antingen A, E, H, I, S eller V. 

    Engelskklingande, eller allt för "nya" namn är inte intressant för oss.

    SÅ - vilka är era bästa förslag? Skrattande

  • Svar på tråden Nordiska flicknamn på A, E, H, I, S och V
  • Karrå92

    Här kommer några namn, vet inte om något varit uppe som förslag redan men men :)

    Alva, Astrid, Alma, Agna, Arna, Asta

    Elvy, Erna, Eira, Edda, Embla, Elsa

    Hilda, Hilma, Hulda, Holga, Hillevi, Hanne, Hedvig

    Inga, Iris, Ines, Irma

    Siv, Saga, Signe, Stina, Stena, Selma

    Vega, Vera

  • Anonym (Disa)

    Alvilda

    Audun

    Eira

    Embla

    Eidis/Eydis

    Helga

    Helle

    Ingvild

    Solveig

  • fluu

    Åh, min favoritkategori!

    Aldis, Astrid, Auda, Atla, Alfrida , Alfhild, Alvina, Alma, Alva, Asta, Audhild, Alvdis,

    Ellida, Eira, Edda, Eija, Eina, Eila, Eivor, Elin, Elsvig, Estrid, Eirun, Erna, Ellisiv, Elvor, Eldrid, Ernfrid, Erla,.

    Helmi, Hedda, Helga, Hilla, Hulda, Hjördis, Hervor, Hilde, Hilja, Helmfrid, Hege, Halldor, Helvig, Helny, Hella.

    Ingegerd, Ingemo, Ingeli, Idun, Ingvild , Irmelin, Ingvi, Ingfrid, Ingvor, Irun,.

    Sunna, Sigga, Svenja, Signy, Sigyn, Sissel, Sigrun, Solvi, Silja, Siv, Svanhild, Signhild, Sunniva, Svandis, Snöfrid, Solveig.

    Valborg, Viva, Valda, Varga, Vivja, Villemo, Vigga, Vigdis, Valdis,Vylda, Vanamo, Vemunda.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (hej)
    fluu skrev 2019-07-06 11:52:12 följande:

    Åh, min favoritkategori!

    Aldis, Astrid, Auda, Atla, Alfrida , Alfhild, Alvina, Alma, Alva, Asta, Audhild, Alvdis,

    Ellida, Eira, Edda, Eija, Eina, Eila, Eivor, Elin, Elsvig, Estrid, Eirun, Erna, Ellisiv, Elvor, Eldrid, Ernfrid, Erla,.

    Helmi, Hedda, Helga, Hilla, Hulda, Hjördis, Hervor, Hilde, Hilja, Helmfrid, Hege, Halldor, Helvig, Helny, Hella.

    Ingegerd, Ingemo, Ingeli, Idun, Ingvild , Irmelin, Ingvi, Ingfrid, Ingvor, Irun,.

    Sunna, Sigga, Svenja, Signy, Sigyn, Sissel, Sigrun, Solvi, Silja, Siv, Svanhild, Signhild, Sunniva, Svandis, Snöfrid, Solveig.

    Valborg, Viva, Valda, Varga, Vivja, Villemo, Vigga, Vigdis, Valdis,Vylda, Vanamo, Vemunda.


    Är Ellisiv ett namn? Det har jag aldrig hört förut, men jag blev helt kär i namnet!! Många andra fina namn här med :)
  • fluu
    Anonym (hej) skrev 2019-07-07 12:02:05 följande:
    Är Ellisiv ett namn? Det har jag aldrig hört förut, men jag blev helt kär i namnet!! Många andra fina namn här med :)
    Yes, det är ett namn, men väldigt ovanligt. Det förekommer i olika stavningar och är lite vanligare i Norge(lite). Det kommer från Ellisiv(eller Elisaveta) av Kiev som sedan blev drottning Ellisiv till kung Harald. Jag älskar också namnet, så pass att jag tror att det ska få kvala in på min lista.  Finns även en sång om henne som jag älskar: 


    ">

    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (hej)
    fluu skrev 2019-07-07 12:16:35 följande:
    Yes, det är ett namn, men väldigt ovanligt. Det förekommer i olika stavningar och är lite vanligare i Norge(lite). Det kommer från Ellisiv(eller Elisaveta) av Kiev som sedan blev drottning Ellisiv till kung Harald. Jag älskar också namnet, så pass att jag tror att det ska få kvala in på min lista.  Finns även en sång om henne som jag älskar: 


    ">

    Aha, det visste jag inte. Fint namn och fin sång med iaf.
  • chouette
    Karrå92 skrev 2019-07-06 00:06:15 följande:

    Här kommer några namn, vet inte om något varit uppe som förslag redan men men :)

    Alva, Astrid, Alma, Agna, Arna, Asta

    Elvy, Erna, Eira, Edda, Embla, Elsa

    Hilda, Hilma, Hulda, Holga, Hillevi, Hanne, Hedvig

    Inga, Iris, Ines, Irma

    Siv, Saga, Signe, Stina, Stena, Selma

    Vega, Vera


    Flera av mina nuvarande favoriter finns med här! Glad
  • chouette
    Anonym (Edda?) skrev 2019-07-05 23:51:31 följande:

    Edda


    Helt klart en av mina favoriter, men sambon är inte lika pepp Obestämd
  • Anonym (Mimmi)

    Jag har en inez! :) tycker såklart det är världens finaste namn bara för det, haha

  • ninnni
    chouette skrev 2019-07-05 12:47:40 följande:

    Hej!

    Jag och sambon har fastnat lite i namnverkstaden och skulle behöva lite hjälp på vägen Glad Vi är ute efter gammeldags flicknamn från exempelvis Sverige, Norge och Island som börjar på antingen A, E, H, I, S eller V. 

    Engelskklingande, eller allt för "nya" namn är inte intressant för oss.

    SÅ - vilka är era bästa förslag? Skrattande


    A - Amalia, Amelia, Augusta, Astrid, Agda
    E - Eivor, Ellen, Elvira, Elsa, Eina
    H - Hillevi, Helga, Hulda, Hildegard, Hanne
    I - Idun, Indra, Irma, Ingrid, 
    S - Snöfrid, Signe, Svea, Sunniva, Siv
    V - Vinga, Varga, Villemo, 

    Min personliga favorit är Eivor
  • chouette
    Anonym (Mimmi) skrev 2019-07-10 10:20:18 följande:

    Jag har en inez! :) tycker såklart det är världens finaste namn bara för det, haha


    Det är jättefint!
  • chouette
    ninnni skrev 2019-07-12 00:42:16 följande:
    A - Amalia, Amelia, Augusta, Astrid, Agda
    E - Eivor, Ellen, Elvira, Elsa, Eina
    H - Hillevi, Helga, Hulda, Hildegard, Hanne
    I - Idun, Indra, Irma, Ingrid, 
    S - Snöfrid, Signe, Svea, Sunniva, Siv
    V - Vinga, Varga, Villemo, 

    Min personliga favorit är Eivor
    Fina namn :)
Svar på tråden Nordiska flicknamn på A, E, H, I, S och V