• Anonym (Kalas­)
    Sat 6 Jul 2019 17:47
    1470 visningar
    58 svar
    58
    1470

    Vem gjorde fel?

    Två syskonskaror som umgås så gott som dagligen, tre barn i vardera familj.

    Den yngsta i den ena familjen ska ha kalas och av syskonen i andra familjen är det bara den yngsta som bjuds.

    Väl på kalaset kommer alla tre syskon ändå.

    Vem gjorde fel? Familjen som inte bjöd alla syskon eller familjen som lät alla gå ändå?

    De är grannar och går själva, barnen är mellan 4-7 år gamla.

  • Svar på tråden Vem gjorde fel?
  • Sat 6 Jul 2019 17:59
    #1

    tycker det är väldigt konstigt om man umgås så tätt att sen bara bjuda ett av barnen på et kalas. Då hade jag nog inte gått alls om det ska vara så att två av mina barn blir bortvalda på kusinens kalas men det går bra att umgås i övrigt. 

  • Anonym (H)
    Sat 6 Jul 2019 18:09
    #2
    +1

    Båda. Det är ohyfsat att bara bjuda 1 syskon av 3 , men lika ohyfsat att våldgästa kalas mm.

    De borde ha tackat nej istället.

  • Anonym (Qwert­y)
    Sat 6 Jul 2019 19:28
    #3
    Anonym (Kalas) skrev 2019-07-06 17:47:04 följande:

    Två syskonskaror som umgås så gott som dagligen, tre barn i vardera familj.

    Den yngsta i den ena familjen ska ha kalas och av syskonen i andra familjen är det bara den yngsta som bjuds.

    Väl på kalaset kommer alla tre syskon ändå.

    Vem gjorde fel? Familjen som inte bjöd alla syskon eller familjen som lät alla gå ändå?

    De är grannar och går själva, barnen är mellan 4-7 år gamla.


    Du, eftersom du inte respektera att enbart ett av dina barn var bjudna. Man skickar inte alla sina barn till ett kalas där enbart ett av barnen är bjudna. Det hör till allmänt folkvett. Vill man ändå att alla tre barnen ska gå då ringer man och frågar den personen som skickar inbjudan, och sedan respekterar man svaret oavsett vad svaret är.
  • Sat 6 Jul 2019 19:31
    #4

    Personen som skickade alla syskonen... Det är ju ganska stor skillnad på en 4-åring och en 7-åring så kalaset kanske helt enkelt var anpassat (lekar osv) för yngre barn. Plus att det skulle bli för många att bjuda samtliga barnen.

  • Anonym (Kalas­) Trådstartaren
    Sat 6 Jul 2019 19:50
    #5
    viseversa skrev 2019-07-06 17:59:22 följande:

    tycker det är väldigt konstigt om man umgås så tätt att sen bara bjuda ett av barnen på et kalas. Då hade jag nog inte gått alls om det ska vara så att två av mina barn blir bortvalda på kusinens kalas men det går bra att umgås i övrigt. 


    Kusinens?
  • Anonym (Ä)
    Sat 6 Jul 2019 19:54
    #6
    +1

    Båda två. Man bjuder väl alla kusiner om man umgås så tätt, samtidigt skickar man inte barn till kalas de inte är bjudna på.

  • Sat 6 Jul 2019 19:55
    #7
    Anonym (Kalas) skrev 2019-07-06 19:50:42 följande:
    Kusinens?
    Haha fick för mig att det var kusiner men ser nu att så inte var fallet. Sorry. Men tycker ändå att det är konstigt a värdparet att bara bjuda ett barn.
  • Anonym (H)
    Sat 6 Jul 2019 20:08
    #8
    Anonym (H) skrev 2019-07-06 18:09:51 följande:

    Båda. Det är ohyfsat att bara bjuda 1 syskon av 3 , men lika ohyfsat att våldgästa kalas mm.

    De borde ha tackat nej istället.


    Jag trodde också att det var kusiner.

    Men de är inte...

    I så fall bara de som skickade över alla barn som gjorde fel.
  • Anonym (Anna)
    Sat 6 Jul 2019 20:59
    #9

    Föräldern som lät de två äldsta syskon våldgästa gjorde fel. Har de förberett för ett visst antal barn är det inte schysst att skicka två extra. Kalaset var säkert även anpassat för yngre barn och därför blev de äldre inte bjudna.

  • Sat 6 Jul 2019 21:01
    #10

    Om barnen kommer och går till varandra lite som de vill, är du då säker på att föräldrarna skickade de äldre barnen och att de inte gick över på eget bevåg?

Svar på tråden Vem gjorde fel?