• Sat 6 Jul 2019 23:25
    144 visningar
    6 svar
    6
    144

    Ledighet under graviditet

    Hej!

    Jag ska om 3 veckor gå hem på tidig föräldraledighet. Jag ska ta de 60 dagar som FK erbjuder innan bf. Nu är det så att många börjat påpeka att jag ist ska försöka sjukskriva mig denna period (har mycket fysiska besvär), men kan man trots beviljad ledighet gå in o bli sjukskriven ist? Någon som vet?

  • Svar på tråden Ledighet under graviditet
  • Sun 7 Jul 2019 00:19
    #1

    Ja, det kan du. Du bryter ledighetsansökan och är istället sjukskriven.

  • Sun 7 Jul 2019 18:11
    #2
    Elcca skrev 2019-07-06 23:25:32 följande:

    Hej!

    Jag ska om 3 veckor gå hem på tidig föräldraledighet. Jag ska ta de 60 dagar som FK erbjuder innan bf. Nu är det så att många börjat påpeka att jag ist ska försöka sjukskriva mig denna period (har mycket fysiska besvär), men kan man trots beviljad ledighet gå in o bli sjukskriven ist? Någon som vet?


    Du kan göra så men det är inte säkert att FK beviljar dig sjukpenning.
  • Sun 7 Jul 2019 19:51
    #3

    Har du fysiska besvär och inte kan jobba ska du självklart gå till läkaren och få en sjukskrivning. Vad har du för besvär? Jag fick sjukdkrivning då jag har svårt att gå längre sträckor pga att jag får rätt ont i magen. Den blir som en sammandragning. Fick halvtid men hade fått säkert heltid om jag hade velat det. Kan jobba halvtid hemma och ta mig till jobbet 2 dagar i veckan.

  • Sun 7 Jul 2019 20:52
    #4
    Elcca skrev 2019-07-06 23:25:32 följande:

    Hej!

    Jag ska om 3 veckor gå hem på tidig föräldraledighet. Jag ska ta de 60 dagar som FK erbjuder innan bf. Nu är det så att många börjat påpeka att jag ist ska försöka sjukskriva mig denna period (har mycket fysiska besvär), men kan man trots beviljad ledighet gå in o bli sjukskriven ist? Någon som vet?


    Läkare kanske sjukskriver dig men det är svårt att få ersättning från FK för sjukskrivning vid graviditet. De anser inte att graviditet är en sjukdom och vanliga graviditetsbesvär godkänns inte. Det ska vara extrema saker isf.
  • Sun 7 Jul 2019 23:59
    #5

    Graviditetspenning kanske?

  • Mon 8 Jul 2019 08:57
    #6
    Aw920 skrev 2019-07-07 23:59:45 följande:

    Graviditetspenning kanske?


    Ja graviditetspenning hade jag också föreslagit men då måste man ju ha ett jobb som är skadligt eller svårarbetat med vid en graviditet. Det har ju inte med ev krämpor att göra utan endast arbetets karaktär.
Svar på tråden Ledighet under graviditet