• Orolig över barn

    Hur motivera ansökan ?

    Jag vill lära mig spanska ..

    Har mina anledningar som att:

    - jag är uttråkad

    - det är kul att plugga

    - spanska är världens andra största språk och det låter så melodisk vackert

    - mm

    Inget av dessa kan jag skriva på ansökan jag skickar till komvux ... vad ska jag skriva? Vill inte få avslag

  • Svar på tråden Hur motivera ansökan ?
  • Orolig över barn

    Måste tillägga kanske att jag vill ansöka samtidigt på en grafisk illustration kurs ;

    Och det hände med mig förut att jag fick avslag när jag ansökte att läsa undersköterskaprogramet och en kurs i ekonomi - de förstod nog inte hur det går ihop så jag fick inte läsa :-/

  • Anonym (Fröken Apelsin)
    Orolig över barn skrev 2019-07-07 00:13:40 följande:

    Jag vill lära mig spanska ..

    Har mina anledningar som att:

    - jag är uttråkad

    - det är kul att plugga

    - spanska är världens andra största språk och det låter så melodisk vackert

    - mm

    Inget av dessa kan jag skriva på ansökan jag skickar till komvux ... vad ska jag skriva? Vill inte få avslag


    - det är kul att plugga - kan du formulera om till något i stil med "jag vill väldigt gärna utvecklas och lära mig nya saker"

    - spanskan är världens andra språk - kan du skriva som något i stil med "spanskan är världens andra språk och därigenom också ett väldigt angeläget språk att studera etc "

    Det enda du inte skall skriva är att du vill läsa för att du är uttråkad eller "jag har inget annat roligare att göra" typ

    Det är väl inte så svårt att bli antagen till komvux att man måste skriva en hejdundrande ansökan, eller är det så nu förtiden ?


  • Anonym (Fröken Apelsin)

    Har du redan en fullständig gymnasieexamen ts? I så fall var det nog därför du inte fick läsa undersköterskeprogrammet. I de flesta fall brukar folk få gå på det om de är arbetslösa och inte har en gymnasieexamen, alt att det är så att de redan jobbar ex inom hemsjukvården ("hemtjänst") utan att vara behöriga och att deras arbetsgivare (kommunen) köper vissa platser åt dessa så de skall bli behöriga,

    Tror inte det hade något med ekonomikursen att göra.

  • Orolig över barn
    Anonym (Fröken Apelsin) skrev 2019-07-07 00:26:05 följande:

    Har du redan en fullständig gymnasieexamen ts? I så fall var det nog därför du inte fick läsa undersköterskeprogrammet. I de flesta fall brukar folk få gå på det om de är arbetslösa och inte har en gymnasieexamen, alt att det är så att de redan jobbar ex inom hemsjukvården ("hemtjänst") utan att vara behöriga och att deras arbetsgivare (kommunen) köper vissa platser åt dessa så de skall bli behöriga,

    Tror inte det hade något med ekonomikursen att göra.


    Jag jobbade i hemtjänst som vikare när det hände - blev dock inte skickad från jobbet, utan jag ansökte på eget initiativ

    Ja jag har en fullständigt gymnasieexamen (även några fristående kurser på universitet avklarad) ;

    har en yrkesutbildning också - (kan dock inte fortsätta jobba inom yrket på grund av en arbetsskada )
  • Ms H

    På komvux prioriteras de som behöver kurserna mest, för arbetsliv och studier. Motivera hur du behöver kursen för detta.

  • Orolig över barn
    Ms H skrev 2019-07-07 01:00:55 följande:

    På komvux prioriteras de som behöver kurserna mest, för arbetsliv och studier. Motivera hur du behöver kursen för detta.


    Jag behöver ju inte... men har samtidigt ingen råd att betala spansk utbildningen på annat håll ...
  • Duppedu

    Hitta på något,

    Jag har som avsikt att genom integration av den spanska kulturen och frigörandet av historiska skildringar av en grafiskt rik kultur kunna bidra till en positiv gränsöverskridande samhällsutveckling och söker utbildning för att i framtiden bedriva självständiga efterforskningar.

    Nä det var kasst, men det kanske går att trolla :'D

Svar på tråden Hur motivera ansökan ?