• Ellendellen

    Vad ska vi köpa för barnvagn?

    Hej! Jag behöver hjälp med barnvagn. Det är första barnet och jag har NOLL koll. Har kollat på Emmaljunga Nxt90 och tycker den verkar bra (och fin) men vet inte vad jag ska kolla efter, någon som har den?

    - Jag vill absolut ha en duovagn så jag kan byta till sittdel sen. 
    - Viktigt att den är snygg och av ett bra märke
    - Lätt att gå med då jag vill ta massvis med promenader i alla väder. Ska funka på grusunderlag. 
    - Det ska finnas plats för åkpåse då barnet kommer i november

    Vi har även kombibil så storleken spelar ingen roll. 
    Undrar också vilka tillbehör man behöver ha i en vagn? Jag förstår att man behöver åkpåse i vinter men kuddar, madrass osv? behövs det?

    Vad har ni för vagn och är ni nöjda med den?

    MVH
    lost förstabarnsmamma

  • Svar på tråden Vad ska vi köpa för barnvagn?
  • Let it Rain

    Tror du att ni vill ha ett syskon innan första är 3 år? Isf; kolla på syskonvagn direkt. Jag ångrar att jag inte gjorde det.

  • Ellifant

    Hej! Grattis till bebis

    Jag skulle säga att mycket beror på hur man bor och vilka behov man har.. själv bor jag på landet och köpte en Emmaljunga super viking outdoor.

    Jag är super nöjd med den. Ända är att den är stor i bilen (VW passat)

    Jag har hört att nxt90 är bra men att suffletten inte går att fälla ner helt så barnet får solen i ögonen.

    Det jag lärde mig när jag köpte vagn var att kolla mer på sittdelen än liggdelen, då liggdelen används typ max 6 månader. Du får vad du betalar för. På jobbet (förskola) ser jag att dyrare vagnar håller bättre, även att alla vagnar som har bromsen på handtaget går i sönder ( bromsen). Jag är ihäller inte ett fan av Vagnar på tre hjul.. har haft för många olyckor. Det finns massor av begagnade vagnar så bättre att satsa på en begagnad av en dyrare sort än en ny av en billigare.

    Men mitt bästa tips är att provkör och provkör flera stycken.

    När det gäller tillbehör måste jag tipsa om adapter till bilstolen (om ni kör till affären mm) jag har använt mina massor. Så slipper man väcka bebisen för att göra snabba ärende. Sen är åkpåse, regnskydd och myggnät (beror på var man bor) bra.

    Nu i sittdelen använder jag även ett äkta fårskinn då det är varmt på vintern och svalt på sommaren. (Har för mig att jag har läst att man inte får ha det dom första 6 mån)

    Detta är mina erfarenheter och tankar. Självklart finns det andra som tycker något annat

  • Aamon

    Har en nxt90 nu till första barnet och är jättenöjd än så länge i alla fall.

    Upplever att den är lättkörd, stabil och rejäl.

    Funkar bra när man är lång men också kort pga teleskophandtaget.

    Fungerar lätt att köra på asfalt-grus-hård terräng.

    Sittdelens sufflet är öppningsbar så man kan få ner den så barnet inte får solen i ögonen.

    Gillar att man kan köpa adapter till och klicka på bilskyddet men också att det finns adapter så man kan göra den till syskonvagn på längden.

  • Körsbärsdalen
    Let it Rain skrev 2019-07-07 22:19:30 följande:

    Tror du att ni vill ha ett syskon innan första är 3 år? Isf; kolla på syskonvagn direkt. Jag ångrar att jag inte gjorde det.


    Å andra sidan är det ju ganska drygt att köra runt med en syskonvagn i typ 6 år. Bättre att skaffa syskonvagn när syskonet kommer, om det nu behövs (behövdes inte här till våra med 12,5 månaders åldersskillnad), och sedan behålla singelvagnen och köra den sen igen när storasyskonet inte vill åka syskonvagn längre. Många verkar köpa singelvagn, sälja när syskonet kommer och köra syskonvagn, sedan köpa en ny singelvagn när den förstfödde inte längre vill åka...
  • Let it Rain
    Körsbärsdalen skrev 2019-07-08 19:50:34 följande:

    Å andra sidan är det ju ganska drygt att köra runt med en syskonvagn i typ 6 år. Bättre att skaffa syskonvagn när syskonet kommer, om det nu behövs (behövdes inte här till våra med 12,5 månaders åldersskillnad), och sedan behålla singelvagnen och köra den sen igen när storasyskonet inte vill åka syskonvagn längre. Många verkar köpa singelvagn, sälja när syskonet kommer och köra syskonvagn, sedan köpa en ny singelvagn när den förstfödde inte längre vill åka...


    Vi har en Bugaboo Donkey, då kan man köra den både som mono och duo beroende på vad man vill just då. :)
  • Jemp

    Jag föredrar svängbara luftdäck, i alla underlag bortsett från snöslask. Det händer å andra sidan typ 2 dagar om året.

  • Körsbärsdalen
    Let it Rain skrev 2019-07-08 20:11:04 följande:

    Vi har en Bugaboo Donkey, då kan man köra den både som mono och duo beroende på vad man vill just då. :)


    Men är den inte lite bredare än en singel även i mono, eller har man löst det genom smalare säten än en singelvagn? Inte helt optimalt oavsett sätt tänker jag!
  • Ellifant

    Både nxt90 och super viking kan man göra om till syskonvagn med tillhörande adapter.

    Som någon annan skrev så är svängbara lufthjul bäst, (som går att låsa)

Svar på tråden Vad ska vi köpa för barnvagn?