• Sun 7 Jul 2019 22:19
    442 visningar
    8 svar
    8
    442

    Rekommendera kontorsstol tack

    Jag jobbar som programmerare och kan sitta som en jädra banan och knacka på tangentbordet under långa perioder. Jag har börjat få ont i ryggen och funderar på om det finns stolar som tvingar en och sitta rak i ryggen. Hjälper det? Ni får gärna tipsa och ge råd.

  • Svar på tråden Rekommendera kontorsstol tack
  • Sun 7 Jul 2019 23:06
    #1

    En köksstol

    Helt ärligt, jag alternerar mellan kontorsstol och köksstol just för det problemet. 

    Glöm inte att ta några micropauser också och göra lite stretch eller kontorsyoga så du rätar på ryggen. 2 minuter varje klockslag.


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Sun 7 Jul 2019 23:26
    #2
    AniieeHär skrev 2019-07-07 23:06:04 följande:

    En köksstol

    Helt ärligt, jag alternerar mellan kontorsstol och köksstol just för det problemet. 

    Glöm inte att ta några micropauser också och göra lite stretch eller kontorsyoga så du rätar på ryggen. 2 minuter varje klockslag.


    Du bekräftar lite vad jag tänker. Har testat en sån där fast standard mötesrumsstol utan armstöd. Den kunde man inte rulla runt med. Den stod stilla på ett ställe åså kunde man flytta den närmare bordskanten och därmed sitta mer rakt utan att kunna rulla bakåt. Ska testa igen imorgon!
  • Mon 8 Jul 2019 09:56
    #3

    Det finns sk "sadelstol" som skall vara bra (ej provat själv).

  • Mon 8 Jul 2019 10:06
    #4
    Ellie skrev 2019-07-08 09:56:29 följande:

    Det finns sk "sadelstol" som skall vara bra (ej provat själv).


    Ja. Jag har testat en sån men bara typ provsuttit. Man skulle kunna köpa en sån på öppet köp och prova en vecka...
  • Mon 8 Jul 2019 10:28
    #5

    Såg på QI att man sa att man inte ska sitta rakt för sin rygg, utan lätt tillbakalutad.
    Och att detta är mest skonsamt på ryggen, testa lite själv och insåg att det var rätt skönt och gick sitta rätt länge.
    Ja, så länge man inte börja glida ned, då gick det snabbt på andra hållet.

    Lösa detta problem är annars nått man får göra i affären, och provsitta om och om igen....


    hur många meter var det?
  • Mon 8 Jul 2019 11:00
    #6

    Min massörska sade att mina bröstmuskler drar ihop mig och då blir det en reaktion i ryggen som ska streta emot (eftersom kroppen ska hållas rak) och denna kontinuerliga aktivering av ryggmuskelaturen är en bidragande orsak till ryggproblemen. Så hon rekommenderade också stretchning av bröstmuskelaturen.
    Jag vet av att om jag jobbar mycket med ett projekt länge (>månad) men programmering så får jag ont....så stol och kroppshållning tror jag är viktigt under dessa perioder.

  • Thu 8 Aug 2019 22:54
    #7

    googla "knästol"

  • Sat 10 Aug 2019 08:41
    #8
    ankelsockan skrev 2019-08-08 22:54:12 följande:

    googla "knästol"


    Tack. Sååå var det den modellen kallades. Ska kolla!
Svar på tråden Rekommendera kontorsstol tack