• Sun 7 Jul 2019 22:19
    442 visningar
    8 svar
    8
    442

    Rekommendera kontorsstol tack

    Jag jobbar som programmerare och kan sitta som en jädra banan och knacka på tangentbordet under långa perioder. Jag har börjat få ont i ryggen och funderar på om det finns stolar som tvingar en och sitta rak i ryggen. Hjälper det? Ni får gärna tipsa och ge råd.

  • Svar på tråden Rekommendera kontorsstol tack
  • Sun 7 Jul 2019 23:06
    #1

    En köksstol

    Helt ärligt, jag alternerar mellan kontorsstol och köksstol just för det problemet. 

    Glöm inte att ta några micropauser också och göra lite stretch eller kontorsyoga så du rätar på ryggen. 2 minuter varje klockslag.


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Sun 7 Jul 2019 23:26
    #2
    AniieeHär skrev 2019-07-07 23:06:04 följande:

    En köksstol

    Helt ärligt, jag alternerar mellan kontorsstol och köksstol just för det problemet. 

    Glöm inte att ta några micropauser också och göra lite stretch eller kontorsyoga så du rätar på ryggen. 2 minuter varje klockslag.


    Du bekräftar lite vad jag tänker. Har testat en sån där fast standard mötesrumsstol utan armstöd. Den kunde man inte rulla runt med. Den stod stilla på ett ställe åså kunde man flytta den närmare bordskanten och därmed sitta mer rakt utan att kunna rulla bakåt. Ska testa igen imorgon!
  • Mon 8 Jul 2019 09:56
    #3

    Det finns sk "sadelstol" som skall vara bra (ej provat själv).

  • Mon 8 Jul 2019 10:06
    #4
    Ellie skrev 2019-07-08 09:56:29 följande:

    Det finns sk "sadelstol" som skall vara bra (ej provat själv).


    Ja. Jag har testat en sån men bara typ provsuttit. Man skulle kunna köpa en sån på öppet köp och prova en vecka...
  • Mon 8 Jul 2019 10:28
    #5

    Såg på QI att man sa att man inte ska sitta rakt för sin rygg, utan lätt tillbakalutad.