• Anonym (Pelle)

    Boförälder

    Har gemensam vårdnad. Bäbisen är skriven hos mig då vi alla tre bodde ihop första månaderna. Exet har nu flyttat till annan ort och annat län. 4 mil från mig. Hon bor där nu med vår bäbis och är ff mammaledig. Jag jobbar. OM jag skulle flytta i samma kommun,vad händer då med att bäbis är skriven hos mig? Flyttar bäbis oxå med mig då hen är skriven hos mig? Jag jobbar i samma kommun och vill självklart ha nära till dagis,skola och lekkamrater i framtiden. Mamman och jag har ingen tvist....än. Har bäbis själv ibland och mamman kommer ibland till mig så jag kan träffa bäbis.

  • Svar på tråden Boförälder
  • Fjäril kär

    Om hon och barnet har flyttat måste hon göra en flyttanmälan på barnet. Annars får hon inte rätt till ersättning som föräldrapenning/barnbidrag etc. Hon får tex inte vara föräldraledig om barnet är skriven hos dig.

  • Anonym (Stina)
    Fjäril kär skrev 2019-07-08 09:18:00 följande:

    Om hon och barnet har flyttat måste hon göra en flyttanmälan på barnet. Annars får hon inte rätt till ersättning som föräldrapenning/barnbidrag etc. Hon får tex inte vara föräldraledig om barnet är skriven hos dig.


    Nej men detta stämmer inte alls. Man kan få både föräldrapenning och barnbidrag när barnet är skrivet hos den andre föräldern. Hur skulle det annars funka med alla barn som bor växelvis?

    Däremot ska man ju vara skriven på den adress där man oftast bor men bor man ungefär lika mycket på båda ställena är man ändå bara folkbokförd på en adress. Finns ingen exakt regel om detta dock, så mamman gör inget direkt fel.
  • Anonym (Stina)

    Och TS, om barnet är folkbokfört hos dig så flyttar det med dig om du flyttar. Flytten måste dock godkännas (skrivas under) av den andre föräldern.

  • Anonym (Pelle)

    Bäbis är folkbokförd hos mig men bor hos mamman och hennes föräldrar (!!)

    Ok då måste alltså exet godkänna att bäbis är folkbokförd hos mig om jag flyttar?

    OM hon inte gör det så antar jag mamman alltid får rätt?

  • Anonym (Stina)
    Anonym (Pelle) skrev 2019-07-08 11:48:31 följande:

    Bäbis är folkbokförd hos mig men bor hos mamman och hennes föräldrar (!!)

    Ok då måste alltså exet godkänna att bäbis är folkbokförd hos mig om jag flyttar?

    OM hon inte gör det så antar jag mamman alltid får rätt?


    Nej varför skulle hon få ?rätt?? Ni har gemensam vårdnad. Och varför skulle hon inte vara ok med att barnet fortsätter vara skrivet hos dig om det är så ni har det nu?

    Men jag undrar om du missförstår något om vad det innebär att barnet är skrivet hos dig. Det ger inga speciella fördelar. Alla barn som bor växelvis är skrivna hos bara en förälder. Det påverkar inget.
  • Anonym (Pelle)

    Bäbis är 3,5 månader gammal och jag tänker att är han skriven hos mig så blir det en jäkla fördel med dagis och skola senare i livet. Där bäbis är skriven ska oxå dagis och skola vara. Så tänker jag.

  • Anonym (Mammas adress)

    Bebisen ska vara folkbokförd hos den förälder där den tillbringar mesta av tiden, vilket är mamman!

    Mamman kan inte ansöka om underhållsstöd hos FK ifall bebisen är skriven hos dig. Sen hör det även skillnad om man måste ansöka om bostadsbidrag. Och det viktigaste av allt är att hon inte kan få helt barnbidrag om den inte är skriven hos henne!

    Som jag förstår har hon barnet på heltid och träffar du barnet någon dag här och där.

    Skulle hon ansöka om adressändring och du inte går med på det, kommer skatteverket göra en utredning ich komma fram till att mamman har rätt!

  • Anonym (Pelle)

    Jag förstår. Bäbis tillbringar ju 95% av tiden med mamman. Det enda jag skulle kunna göra för att få mer tid med bäbis är ju att ta pappadagar. Bäbis flaskmatas så jag kan absolut ha hen lika mycket som mamman.

    Är inte alls främmande att låta mamman bli boförälder även på pappret om det skulle behövas.

    En annan sak är att jag vill INTE bäbis ska bo hos hennes föräldrar men där vet jag att jag inte har nåt att säga till om. Mamman får givetvis bo vart hon vill så länge jag och bäbis kan umgås.

  • nernu
    Anonym (Pelle) skrev 2019-07-08 17:22:53 följande:

    Jag förstår. Bäbis tillbringar ju 95% av tiden med mamman. Det enda jag skulle kunna göra för att få mer tid med bäbis är ju att ta pappadagar. Bäbis flaskmatas så jag kan absolut ha hen lika mycket som mamman.

    Är inte alls främmande att låta mamman bli boförälder även på pappret om det skulle behövas.

    En annan sak är att jag vill INTE bäbis ska bo hos hennes föräldrar men där vet jag att jag inte har nåt att säga till om. Mamman får givetvis bo vart hon vill så länge jag och bäbis kan umgås.


    Nej du kan inte ha bEbisen lika mycket som mamman bara för att han eller hon får ersättning. Du träffar barnet ibland men mamma är primär anknytningsperson. Hon ska inte vara ifrån barnet några längre stunder. Du är jätteviktig och du kommer vara det hela livet men just nu kan ni inte dela lika på allt.

    Och barnet borde vara skrivet hos mamma för att det bor där. Inte för att du tror att du kan få fördelar sen.
  • Tow2Mater
    Anonym (Mammas adress) skrev 2019-07-08 16:15:04 följande:

    Bebisen ska vara folkbokförd hos den förälder där den tillbringar mesta av tiden, vilket är mamman!

    Mamman kan inte ansöka om underhållsstöd hos FK ifall bebisen är skriven hos dig. Sen hör det även skillnad om man måste ansöka om bostadsbidrag. Och det viktigaste av allt är att hon inte kan få helt barnbidrag om den inte är skriven hos henne!

    Som jag förstår har hon barnet på heltid och träffar du barnet någon dag här och där.

    Skulle hon ansöka om adressändring och du inte går med på det, kommer skatteverket göra en utredning ich komma fram till att mamman har rätt!


    Varför skulle hon ansöka om underhållsstöd? TS jobbar och jag antar han betalar underhållsbidrag.
  • BurningDiamond

    Vad är meningen med att barnet är skrivet hos dig när det bor hos mamman? Att tänka på skola och dagis är inte aktuellt i nuläget.

  • Anonym (Alvis)

    Om du flyttar och skri er med barnet på flyttanmälan så får mamman en förfrågan om godkännande av flytten. Skriver hon inte under den kvarstår ert barns folkbokföring oförändrat medan skatteverket gör en utredning om vart barnet har sin huvudsakliga dygnsvila. Dvs vart barnet sover mest. Det låter ju som att det är där mamman bor och då skrivs barnet där.

    Egentligen är redan ert nuvarande upplägg felaktigt eftersom alltså även barn ska vara skrivna där de faktiskt bor. (Dvs sover flest nätter) det är bara det att man inte kontrollerar det förrän nån tar upp frågan.

  • Kramklubba
    nernu skrev 2019-07-08 22:05:07 följande:
    Nej du kan inte ha bEbisen lika mycket som mamman bara för att han eller hon får ersättning. Du träffar barnet ibland men mamma är primär anknytningsperson. Hon ska inte vara ifrån barnet några längre stunder. Du är jätteviktig och du kommer vara det hela livet men just nu kan ni inte dela lika på allt.

    Och barnet borde vara skrivet hos mamma för att det bor där. Inte för att du tror att du kan få fördelar sen.
    Sluta dumma dig. Det finns inget som heter primär och sekundär anknytningsperson.
  • Kramklubba

    Det bästa ni kan göra nu är ju att mamman är föräldraledig och du har barnet på helgerna.

    Sedan efter typ ett drygt halvår, så kan du vara föräldraledig så har mamman barnet på helgerna.


    Sedan när allt ledighet är över så har ni varannan vecka.

Svar på tråden Boförälder