• matf

    Positivt ägglossningstest eller inte?

    Hej. Tog ett ägglossningstest igår, har precis börjat med detta då vi vill skaffa vårt första barn. Undrar om detta är positivt? När ska vi isåfall ha sex för att ha bra chans?

  • Svar på tråden Positivt ägglossningstest eller inte?
  • Hawk

    Det ser positivt ut. Om du fortsätter testa till det blir svagare än kontrollstrecket kan det vara en god indikation på när ÄL infaller efter positivt test. Kort stegring, kortare än en dag betyder generellt att ÄL infaller inom 12 h, ofta samma kväll. Har du positivt två dagar är det snarare 48 h från första positiva.

    Så sätt igång så fort det blir positivt, gärna till dagen efter positivt, kanske en dag till. ÄL infaller alltså 12-48 h efter positivt test.

  • matf

    Okej, tack för info. Jag gjorde idag två test till som blev negativa. Är det ett tecken på att jag haft ägglossning? Hade väldigt ont i magen igår och fick då positivt medan stegringen gått ned idag!

  • Hawk

    Svårt att säga utifrån de tester som finns men jag skulle tro att ÄL inföll i samband med att du ?kände av det?, dvs igår. För mig är det så. Positivt test lör och sön, med ÄL sön och symptom som avtar måndag.

    Det är bra att tempa för att bekräfta ÄL. Tillsammans med testen är det då enkelt att se vilken dag den infaller. Då hade du sett en temphöjning med start måndag förmodligen. Troligtvis har ÄL skett 24-36 h efter första positiva.

  • Anonym (Anonym)

    Jag skulle rekommendera CB digitala test istället för stickor. Där får man klara besked vid LH ökning genom att det syns en glad gubbe vid ev ökning.

    Gjorde test igår morse-neg

    Test igår kväll-pos

    Test imorse vid 10-pos

    Test vid 13 idag-neg

    Hade alltså ökning endast i dryga 16 timmar(dessutom över natten) så det är lätt att missa med stickor

  • matf
    Hawk skrev 2019-07-09 05:53:02 följande:

    Svårt att säga utifrån de tester som finns men jag skulle tro att ÄL inföll i samband med att du ?kände av det?, dvs igår. För mig är det så. Positivt test lör och sön, med ÄL sön och symptom som avtar måndag.

    Det är bra att tempa för att bekräfta ÄL. Tillsammans med testen är det då enkelt att se vilken dag den infaller. Då hade du sett en temphöjning med start måndag förmodligen. Troligtvis har ÄL skett 24-36 h efter första positiva.


    Okej, men det är så att när ja fått positivt test betyder de inte att ägget släppts, utan att det när som helst i närmaste dagarna gör det?? Om jag fattar rätt?
  • matf
    Anonym (Anonym) skrev 2019-07-09 13:55:09 följande:

    Jag skulle rekommendera CB digitala test istället för stickor. Där får man klara besked vid LH ökning genom att det syns en glad gubbe vid ev ökning.

    Gjorde test igår morse-neg

    Test igår kväll-pos

    Test imorse vid 10-pos

    Test vid 13 idag-neg

    Hade alltså ökning endast i dryga 16 timmar(dessutom över natten) så det är lätt att missa med stickor


    Okej tack! Har faktiskt tänkt att köpa till nästa månad, dessa tester va så billiga så därför jag lockades till dem och har ju sett en tydlig ökning av LH iallafall, men känns enklare att läsa av med CB som du säger. Får införskaffa till nästa månad :)
  • Hawk

    Ja, positivt test indikerar att ÄL kommer att ske, men är ingen garanti. Vanligtvis inom 12-48 h, så positivt test = kör omgående.

    Jag har aldrig tyckt att det är värt att lägga extra pengar på CB, stickorna indikerar stegringen fint. Gäller bara att använda dem rätt. Som anonym här över är det bra att testa två, eller tre gånger om dagen kring ÄL, vid samma tider och till dess det blir neg. Har man svårt att få positivt kan man ändra tiderna lite, vissa har otroligt kort peak på några timmar. Lämpliga tider är expelvis 10, 13, 19 ge och ta nån timme. Det är inte ultimat att ta för tidigt eller för sent på dagen.

    Gör du detta konsekvent kommer du få häng på det, när man är mer säker behöver man inte testa lika ofta. Det är ju också bättre att ha sex innan ägget släpper då spermierna överlever längre än ägget. När ägget väl släpper har man i regel 12-24 h på sig bara.

  • babytjejen
    matf skrev 2019-07-09 14:25:39 följande:

    Okej tack! Har faktiskt tänkt att köpa till nästa månad, dessa tester va så billiga så därför jag lockades till dem och har ju sett en tydlig ökning av LH iallafall, men känns enklare att läsa av med CB som du säger. Får införskaffa till nästa månad :)


    Jag brukar ta billiga tills jag ser en stegring o sedan ta ett clearblue för att bekräfta äl, på så sätt får jag det svart på vitt o behöver bara använda ett el två clearblue...

    Jag får väldigt sällan fullt utslag på billiga tester men clearblue o temp visar på äl...så för mig är det väldigt skönt med clearblue...
  • Ann Lis

    Hej någon som är duktig på detta med test å kan tyda dessa har aldrig provat ägglosningstest tidigare så vet inte hur det ska se ut när det är possetivt .... tog ett test 10/7 också som var svagare än det 9/7

  • Freya18
    Ann Lis skrev 2019-07-17 10:41:57 följande:

    Hej någon som är duktig på detta med test å kan tyda dessa har aldrig provat ägglosningstest tidigare så vet inte hur det ska se ut när det är possetivt .... tog ett test 10/7 också som var svagare än det 9/7


    Teststrecket ska vara starkare än kontrollstrecket. Så dina stickor är inte positiva. Kanske att ägglossning har redan varit med tanke på att det visade svagare 10/7 eller så har inte ägglossning varit än. Man kan testa två gånger om dagen, morgon och eftermiddag så att man inte missar stregringen. Det kan hända att man missar den och tror att ägglossning inte har skett. Lycka till! :)
  • Ann Lis
    Freya18 skrev 2019-07-17 13:21:45 följande:

    Teststrecket ska vara starkare än kontrollstrecket. Så dina stickor är inte positiva. Kanske att ägglossning har redan varit med tanke på att det visade svagare 10/7 eller så har inte ägglossning varit än. Man kan testa två gånger om dagen, morgon och eftermiddag så att man inte missar stregringen. Det kan hända att man missar den och tror att ägglossning inte har skett. Lycka till! :)


    Ok tror ÄL va i sånt fall helgen innan för jag testade hela veckan innan fram till torsdag 4/7 sen var vi bortresta och kom hem på måndag så testade då (8/7 på kvällen) svagt sen starkare på tisdag (morgon den 9/7 kl 7) resterande test har bara blivit svagare till att inte synas alls
Svar på tråden Positivt ägglossningstest eller inte?