• Anonym (Undra­r)
    Mon 8 Jul 2019 20:40
    1251 visningar
    9 svar
    9
    1251

    Progesteron

    Jag har under några månaders tid (runt 6, tappat räkningen) testat olika progesteron för jag har spottings några dagar efter ÄL. Utrogestan har funkat sådär. Har alltid fått lite lite spottings ändå, inte som vanligt utan progesteron men tillräckligt för att jag stört mig. Crinone däremot har funkat klockrent. 100% spottfri. Har kört 2 månader utan nu för vi har pausat lite för att tänka på ngt annat. Men denna månad började jag igen. De hade dock inte exakt den crinone som jag fått på recept utan fick en likvärdig. Beställde från nätet. På receptet står det Crinone 8 % (Medartuum AB). Men jag fick Crinone 8 % (Merck AB).

    Finns det någon här som vet skillnaden? Kan inte hitta någonstans på FASS vad som är skillnaden. Jag har nämligen aldrig haft några som helst biverkningar av den på receptet. Denna däremot har jag megamkt ont i brösten. Har alltid ont efter ÄL (oavsett progesteron el inte) i typ max 2 dgr. Men detta är dag 5. Någon annan som haft det och kanske ledde till graviditet? El några andra med erfarenheter? Varför får man egentligen ont i brösten efter ÄL? Är det progesteron el östrogen? Sorry för långt inlägg!

  • Svar på tråden Progesteron
  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Tue 9 Jul 2019 07:09
    #1

    Puffar

  • Anonym (Hmm)
    Tue 9 Jul 2019 07:23
    #2

    Mellan de två Crinone-preparaten är det ingen skillnad. Det är likadant som med panodil och alvedon. Det är samma läkemedel men gjort av olika producenter.

    Tog du utrogestan via munnen eller vaginalt. Skulle tro att vaginalt är bästa sättet när problemet är spottings.

  • Anonym (Hmm)
    Tue 9 Jul 2019 07:25
    #3

    Det är progesteron som ger bröstspänningar (och pms-besvär) efter ÄL.

  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Tue 9 Jul 2019 08:07
    #4
    Anonym (Hmm) skrev 2019-07-09 07:25:19 följande:

    Det är progesteron som ger bröstspänningar (och pms-besvär) efter ÄL.


    Tack snälla för svar. Tog det vaginalt. Det funkade till viss del men nästan alltid på dag 5 så kom det ändå lite spottings. Men crinone som sagt funkar ypperligt. Så konstigt ändå att jag varje månad utan progesteron får ont i 2 dgr bara när progesteronet ska maxa 7 dagar efter ÄL (visst?). Antar mitt sjunker snabbt :(. Får ändå lite hopp då till bebis sålänge brösten ömmar för det betyder väl då att kroppen tar upp progesteronet...
  • Anonym (Hmm)
    Tue 9 Jul 2019 08:18
    #5

    Det är säkert så att du efter ÄL tillverkar för lite progesteron för att hålla kvar livmoderslemhinnan hela cykeln ut. De lärde tvistar om huruvida detta minskar chansen att bli gravid eller ej. Att tillföra progesteron efter ÄL är inte farligt och kan kanske öka dina chanser att bli gravid så fortsätt med det så många cykler du behöver. Fråga din gyn om hur länge du ska fortsätta om du blir gravid samt vad planen är om du inte blir gravid. Ofta skönt att veta de olika alternativen.

  • Anonym (Hmm)
    Tue 9 Jul 2019 08:22
    #6

    Kroppen tar upp progesteronet. Det vittnar dina uteblivna spottings om. Även bröstspänningar är ett tecken på detta. Kroppar fungerar så olika så att analysera olika personers symptom ner på dagsnivå i en menscykel är bara stressande. Har du bröstspänningar efter ÄL även utan progestetontillförsel skulle jag säga att det är positivt.

  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Tue 9 Jul 2019 08:38
    #7
    Anonym (Hmm) skrev 2019-07-09 08:22:30 följande:

    Kroppen tar upp progesteronet. Det vittnar dina uteblivna spottings om. Även bröstspänningar är ett tecken på detta. Kroppar fungerar så olika så att analysera olika personers symptom ner på dagsnivå i en menscykel är bara stressande. Har du bröstspänningar efter ÄL även utan progestetontillförsel skulle jag säga att det är positivt.


    Å tack snälla för svar <3
  • Anonym (Hmm)
    Tue 9 Jul 2019 17:30
    #8

    Du hade startat en annan tråd med namnet Crinone. I den har en annan person svarat med signaturen Hmm. Det är inte jag. Tvärtom tror jag att de olika symptom du upplevt med de olika märkena är en slump.

  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Tue 9 Jul 2019 17:38
    #9
    Anonym (Hmm) skrev 2019-07-09 17:30:18 följande:

    Du hade startat en annan tråd med namnet Crinone. I den har en annan person svarat med signaturen Hmm. Det är inte jag. Tvärtom tror jag att de olika symptom du upplevt med de olika märkena är en slump.


    Haha, va sjukt! Vilket sammanträffande! Japp startade en till för jag för ivrig att få svar ;). Idag känner jag sorgligt nog inget i brösten.
Svar på tråden Progesteron