• Tue 9 Jul 2019 00:51
    1683 visningar
    11 svar
    11
    1683

    Låta barnen sova i bilen ?

    En vän till mig ska bila ner med sim familj till Italien . De tänker turas om vid ratten och köra i en sträck.

    Jag tycker det är lite snål av de att inte övernatta när de har småbarn -- men samtidigt vill jag inte lägga mig i.

    Vad tycker ni? Borde jag säga något? Eller är det bara jag som tror att barn far illa av att sova 1-2 nätter i bilbarnstol ?

  • Svar på tråden Låta barnen sova i bilen ?
  • Anonym (Inte hela världe­n)
    Tue 9 Jul 2019 01:03
    #1

    Jag tycker inte det är hela världen. Vi gjorde ofta så när jag var liten för att bila runt. Vad tror du kommer hända för att de låter barnen sova i bilen någon natt?

  • Anonym (Ludgo­-Pelle­)
    Tue 9 Jul 2019 03:31
    #2
    +1

    Jag tror inte heller att det är någon fara med att låta barnen sova en till två nätter i bilen. Bra att du bryr dig om din omgivning och särskilt barns väl och ve, men det här tycker jag att du kan släppa.

  • Anonym (M)
    Tue 9 Jul 2019 05:29
    #3

    Beror på ålder på barnen

  • Tue 9 Jul 2019 05:56
    #4

    Det finns inget att säga, så nej, du ska inte säga något.

  • Anonym (G)
    Tue 9 Jul 2019 08:22
    #5
    +2

    Du kan väl erbjuda dig att betala en hotellnatt om du är så bekymrad? :P

  • Tue 9 Jul 2019 09:00
    #6

    Ja fattar inte varför man vill sträckköra så långt, man kan ju bli en trafikfara, även om man sover i passagerarstolen. Vad går 1 övernattning på? 1000 till 1500?? En struntsumma i det stora hela.

  • Tue 9 Jul 2019 12:32
    #7

    Jag tror inte ett barn far illa av att delta sker en gång. Men jag själv hade aldrig valt att resa på det sättet.


    Korrekturläser som en kratta
  • Tue 9 Jul 2019 14:37
    #8

    Om barnen är tillräckligt stora att inte ta fysisk skada av det och det bara händer ett par ggr/år så ser jag ingen fara med det.

  • Anonym (Fröke­n Lind)
    Tue 9 Jul 2019 14:43
    #9

    Jag hade varit mest oroad över att någon av föräldrarna skulle somna vid ratten (om samtliga övriga i bilen sover och det är natt).

  • Anonym (A)
    Tue 9 Jul 2019 16:37
    #10

    Om man ska bila långt är det väl barnvänligast att tugga mil när barnen sover?

  • Tue 9 Jul 2019 16:48
    #11

    För vissa funkar det bäst att köra då barnen sover. Vanligt knep där jag bor för att ta sig till södra Sverige. Sätta barnen i bilen när de ska sova och vara framme när de vaknar.

    Tror det kan vara en enkel utväg för en del att köra långt när de sover och ta tätare pauser när de är vakna. Man kan bara själv avgöra om man har en chans att vara en bra chaufför och få nog med sömn där mellan.

Svar på tråden Låta barnen sova i bilen ?