• jooni18

    Byta jobb eller stanna kvar?

    Hej på er! Bakgrunden är att jag som ingenjör jobbat ca 1 år på ett stort IT bolag och nu har det blivit omstrukturering. Befinner mig i en situation där jag i princip har följande 2 val:

    1) ta erbjudandet jag fått för utköp med 7 mån lön

    2) stanna kvar och jobba vidare och sedan får tiden utvisa vad som händer längre fram.

    Kan även nämna att det inte finns någon konflikt med arbetsgivaren på något sätt utan detta handlar mer om en omstrukturering där vissa roller försvinner men jag har erbjudits en ny roll som jag skulle kunna fortsätta med.

    Finns för o nackdelar med bägge valen:

    Marknaden är ganska god men det finns inga garantier att jag snabbt hittar det jobb jag vill ha. Tar jag erbjudandet kan jag dock ha dubbla löner om jag lyckas hitta ett annat jobb, alt att jag kan starta

    Eget?

    Sedan tänker jag att om jag fortsätter jobba kvar så kan jag alltid få liknande erbjudande längre fram ifall det blir varsel/nedskärningar? Tänker jag rätt?

    Hur hade ni resonerat? Tacksam för alla tips!

  • Svar på tråden Byta jobb eller stanna kvar?
  • Finansen7

    Vilken ort eller del av landet gäller det?

    7 månader för nytt jobb kan vara mycket, eller lite. Kanske fler friställda från din arbetsplats som kommer konkurrera om jobben? Annars är ju IT-sektorn het i största allmänhet.

    Om du överväger starta eget, har du någon idé om uppdragsgivare? Livet som ensamföretagare är bra om det är lönsamt och i rätt nätverk. Annars osäkert och dåligt skydd för t ex sjukdom och glapp mellan uppdragen.

  • jooni18

    Tack för svar!

    Det gäller Stockholm, kan ev tänka mig åka lite utanför.

    Har ca 10 års erfarenhet och kunnig inom mitt område med bra referenser, har dock ingen konkret plan ifall jag väljer spåret att starta eget, tänkte isåfall ansluta mig till några konsultmäklare till en början. Men att hitta ett nytt uppdrag på det sätter kan ju ta tid.

    Vad gäller nytt jobb så är det som du säger, kommer säkert konkurrera med andra, dock är behovet stort så jag tror det ska gå att hitta ett jobb, däremot kan d ta tid och inte exakt det jobb man helst vill ha.

    Finns det någon nackdel med att vara kvar?

Svar på tråden Byta jobb eller stanna kvar?