• Anonym (Sara)

    Förkrossad! Kan AMH-värdet variera?

    Fick besked idag om att mitt AMH värde sjunkit från 2,6 till 0,3 på sex månader. Är helt förkrossad! Kan det verkligen rasa så snabbt? Känns som att framtiden slitits ifrån mig. Svårt att se mål och mening med livet nu. Är 31 år.

    Ni dom tagit AMH-prov, har ni fått olika resultat vid olika tillfällen då ni tagit provet?

  • Svar på tråden Förkrossad! Kan AMH-värdet variera?
  • UndrandeSökare

    Har du tagit Amh-provet på rätt dag ? Det ska tas på CD3 , alltså 3e dagen i mensen. ( Cd 1 är mensens första dag). Om du tar det på fel dag så kommer du få fel svar.

    Så om du ej tagit det på CD3 tidigare, så ta om det. Man kan ta det själv och betala för det, det gjorde jag. Man köper då tex Werlabs Fertilitetspaket. www.werlabs.se

  • Anonym (Sara)
    UndrandeSökare skrev 2019-07-09 10:57:36 följande:

    Har du tagit Amh-provet på rätt dag ? Det ska tas på CD3 , alltså 3e dagen i mensen. ( Cd 1 är mensens första dag). Om du tar det på fel dag så kommer du få fel svar. .se


    Första gången togs provet mitt i cykeln, andra gången togs det CD4. Så kanske CD4 är ett mer riktigt resultat då? Tack för tipset, ska beställa ett prov därifrån.
  • Anonym (Ska starta IVF)

    För mig sa de att de inte spelade någon roll vilkencykeldag man tog provet i då jag frågade om just cylekdag 3. Ska fråga igen när jag pratar med den efter sommaren också. Då jag läst mycket om just cd3.

  • Anonym (Ska starta IVF)

    För mig sa de att de inte spelade någon roll vilkencykeldag man tog provet i då jag frågade om just cylekdag 3. Ska fråga igen när jag pratar med den efter sommaren också. Då jag läst mycket om just cd3.

  • Anonym (Intressant)

    Inte svar på din fråga men hittade denna intressanta artikel: www.dagensmedicin.se/artiklar/2017/10/10/fa-agg-ger-inte-samre-fertilitet/

    För övrigt så var det en nyhet för mig att AMH skulle mätas dag tre i menscykeln. Gjorde utredning på Göteborgskvinnoklinik för sex år sedan och då var de inte så noga med vilken dag i cykeln som proverna togs vid. Inte heller övriga prover även om fler skulle behövt tas dag tre... Fick då 0,7 i AMH men mina resultat påverkade inte utgången då det var inte bara ?kvinnligt fel?

Svar på tråden Förkrossad! Kan AMH-värdet variera?