• Anonym (Sara)
    Tue 9 Jul 2019 15:11
    828 visningar
    46 svar
    46
    828

    Privilegium att skicka iväg barn till släktingar?

    Tycker du att det är ett privilegium om dina barn får åka iväg till släktingar (eller kanske dina vänner) och vara där en helg, en vecka eller två veckor? Vi kan räkna bort far-och morföräldrar ur frågan men alla andra som barnens mostrar, fastrar, farbröder, morbröder och kanske en kusin till dig etc.

    Tycker du kanske att det är självklart att dina barn ska få vara hos släktingar och att dom ska ta hand om dina barn? Om inte, lär du barnen att vara tacksamma för att dom får åka till släktingarna?

  • Svar på tråden Privilegium att skicka iväg barn till släktingar?
  • Anonym (Anna)
    Wed 10 Jul 2019 14:54
    #31
    Embla twopointoh skrev 2019-07-10 14:29:32 följande:
    Det beror ju helt på vilken relation man har. Millimeterrättvisa är en märklig inställning tycker jag. När jag tar emot mina barns kusiner ser inte jag det som att jag gör kusinerna eller deras föräldrar en tjänst, och inte heller tycker jag att de är skyldiga mig något efter det.

    Om något av min mans syskon som vi inte träffar lika ofta och/eller inte har lika nära relation med, skulle behöva att någon tog hand om deras barn ett tag, kanske jag skulle se det som att vi ställde upp, men gladeligen. Man hjälper varandra, liksom. Om jag inte ställer upp för andra som behöver min hjälp, varför skulle jag hoppas på att i min tur få hjälp när jag behöver det?

    Men, skulle min bror inte ens säga tack, eller inte fråga i förväg om de eller de veckorna passar oss, eller på annat sätt inte bete sig respektfullt, då skulle det nog inte vara lika självklart att hjälpa. Det handlar som sagt om vilken relation man har.
  • Wed 10 Jul 2019 15:08
    #32
    Anonym (Sara) skrev 2019-07-10 14:17:37 följande:

    Det är intressant att få läsa era tankar men många av er skriver om mor-och farföräldrar som jag sa att vi skulle bortse ifrån just pga att majoriteten av mor-och farföräldrar har och vill ha en nära relation med barnbarnen. (Och kanske är "skyldiga" lite mer än andra släktingar.)

    Men är det lika självklart att din bror/svåger/svägerska/kusin/syster ska ställa upp och ta hand om barnen under 1-2 veckor? Är inte det ett privilegium om du får skicka dit barnen? Många av er skriver om mindre barn men jag tänkte mer på barn mellan 10-18 år och inte små barn.

    Tänk er också att ni inte byter barn och veckor och på så vis gör varandra en tjänst utan att det bara är din släkting som ställer upp men att du inte behöver göra en tjänst tillbaka.


    Tycker också du resonerar konstigt. Mor och farföräldrar är inte skyldiga att göra någonting alls. Jag hade heller aldrig bett någon om den typ av tjänst du beskriver. Det låter inte sjysst mot barnet att bli skickat till någon som bara ställer upp. Och det låter för mycket begärt att be en ointresserad att ta hand om ett barn i flera dagar.

    Om mitt barn skulle bo hos någon annan alls i en vecka hade det inte varit för min skull utan för att både barnet och den andre verkligen ville det.
    Korrekturläser som en kratta
  • Wed 10 Jul 2019 15:26
    #33

    [quote=79748910][quote-nick]Anonym (Anna) skrev 2019-07-10 14:54:12 följande:[/quote-nick][/quote]

  • Anonym (Pj)
    Wed 10 Jul 2019 15:31
    #34
    Anonym (Sara) skrev 2019-07-10 14:17:37 följande:

    Det är intressant att få läsa era tankar men många av er skriver om mor-och farföräldrar som jag sa att vi skulle bortse ifrån just pga att majoriteten av mor-och farföräldrar har och vill ha en nära relation med barnbarnen. (Och kanske är "skyldiga" lite mer än andra släktingar.)

    Men är det lika självklart att din bror/svåger/svägerska/kusin/syster ska ställa upp och ta hand om barnen under 1-2 veckor? Är inte det ett privilegium om du får skicka dit barnen? Många av er skriver om mindre barn men jag tänkte mer på barn mellan 10-18 år och inte små barn.

    Tänk er också att ni inte byter barn och veckor och på så vis gör varandra en tjänst utan att det bara är din släkting som ställer upp men att du inte behöver göra en tjänst tillbaka.


    Tycker du resonerar märkligt.

    Ja, det är lika ?självklart? att min bror gärna har sina syskonbarn hos sig i den mån det går. Gärna kommer o tar dom spontat till busfabriken eller liknande också. Den dagen han får barn så kommer jag göra det gentemot hans barn med. Utan tvekan. Utan att vilja ha något tillbaka.

    Det handlar om relationen.

    Min mans familj (syskon) hade jag inte lämnat barnen hos dock. De har inte skapat de banden till mina barn. Farmor o farfar ja, men de är för gamla för att ha två små barn ensamma hos sig. Skulle mina barn däremot vara mellan 10-18 år som du skrev då skulle de definitivt vara hos sin farmor/farfar också som har sommarhus utomlands o gärna vill ha alla sina barnbarn där. Just nu klarar dom inte dom yngre ensamma dock.

    Och de skulle fortsätta vara hos sin morbror/mormor/morfar och även mina kusiner vid den åldern.

    Jag har ofta mina kusinbarn hos oss. Utan att ens tänka tanken att nu får de ta mina barn en annan vecka.
  • Anonym (Sara) Trådstartaren
    Wed 10 Jul 2019 15:36
    #35

    Nu har ni bestämt er för att hata på mig utan att försöka förstå vad jag vill ha sagt. Jag är säker på att ni förstår vad jag menar med att somliga har mer "skyldighet" än andra att ställa upp på er och era barn. Jag är säker på att ni förstår att hur snälla och trevliga era barn än är och hur mycket man än tycker om dom så är det en uppoffring att ta hand om och underhålla någon annans barn i 1-2 veckor och för all del även ta kostnaden det för med sig. Jag är säker på att ni förstår att även om både barnen och släktingen vill att barnen hälsar på så är det snällt av släktingen att ta emot barnen och det borde uppskattas av både föräldrarna och barnen (när dom blir äldre). Jag skulle tycka att det var oerhört snällt och generöst om någon tog emot barnen och ha vett att uppskatta det för den uppoffring det ändå är.


    Embla twopointoh skrev 2019-07-10 14:29:32 följande:
    Men, skulle min bror inte ens säga tack, eller inte fråga i förväg om de eller de veckorna passar oss, eller på annat sätt inte bete sig respektfullt, då skulle det nog inte vara lika självklart att hjälpa. Det handlar som sagt om vilken relation man har.
    Det finns många exempel på där någon beter sig så. Såg en tråd om något liknande och har även hört om det i bekantskapskretsen.
  • Wed 10 Jul 2019 15:57
    #36
    +1
    Anonym (Sara) skrev 2019-07-10 15:36:37 följande:

    Nu har ni bestämt er för att hata på mig utan att försöka förstå vad jag vill ha sagt. Jag är säker på att ni förstår vad jag menar med att somliga har mer "skyldighet" än andra att ställa upp på er och era barn. Jag är säker på att ni förstår att hur snälla och trevliga era barn än är och hur mycket man än tycker om dom så är det en uppoffring att ta hand om och underhålla någon annans barn i 1-2 veckor och för all del även ta kostnaden det för med sig. Jag är säker på att ni förstår att även om både barnen och släktingen vill att barnen hälsar på så är det snällt av släktingen att ta emot barnen och det borde uppskattas av både föräldrarna och barnen (när dom blir äldre). Jag skulle tycka att det var oerhört snällt och generöst om någon tog emot barnen och ha vett att uppskatta det för den uppoffring det ändå är.


    Att inte ha samma åsikt är inte att hata.

  • Wed 10 Jul 2019 16:01
    #37
    Anonym (Sara) skrev 2019-07-10 15:36:37 följande:

    Nu har ni bestämt er för att hata på mig utan att försöka förstå vad jag vill ha sagt. Jag är säker på att ni förstår vad jag menar med att somliga har mer "skyldighet" än andra att ställa upp på er och era barn. Jag är säker på att ni förstår att hur snälla och trevliga era barn än är och hur mycket man än tycker om dom så är det en uppoffring att ta hand om och underhålla någon annans barn i 1-2 veckor och för all del även ta kostnaden det för med sig. Jag är säker på att ni förstår att även om både barnen och släktingen vill att barnen hälsar på så är det snällt av släktingen att ta emot barnen och det borde uppskattas av både föräldrarna och barnen (när dom blir äldre). Jag skulle tycka att det var oerhört snällt och generöst om någon tog emot barnen och ha vett att uppskatta det för den uppoffring det ändå är.

    Det finns många exempel på där någon beter sig så. Såg en tråd om något liknande och har även hört om det i bekantskapskretsen.


    Nej jag kan inte hålla med om att det är en skyldighet.
  • Wed 10 Jul 2019 16:12
    #38
    +1
    Anonym (Sara) skrev 2019-07-10 15:36:37 följande:

    Nu har ni bestämt er för att hata på mig utan att försöka förstå vad jag vill ha sagt. Jag är säker på att ni förstår vad jag menar med att somliga har mer "skyldighet" än andra att ställa upp på er och era barn. Jag är säker på att ni förstår att hur snälla och trevliga era barn än är och hur mycket man än tycker om dom så är det en uppoffring att ta hand om och underhålla någon annans barn i 1-2 veckor och för all del även ta kostnaden det för med sig. Jag är säker på att ni förstår att även om både barnen och släktingen vill att barnen hälsar på så är det snällt av släktingen att ta emot barnen och det borde uppskattas av både föräldrarna och barnen (när dom blir äldre). Jag skulle tycka att det var oerhört snällt och generöst om någon tog emot barnen och ha vett att uppskatta det för den uppoffring det ändå är.

    Det finns många exempel på där någon beter sig så. Såg en tråd om något liknande och har även hört om det i bekantskapskretsen.


    Eller så ser olika familjer olika ut?

    Jag hatar inte dig. Jag tror bara att du ser väldigt annorlunda på familj än jag. Mycket prat om skyldigheter, tjänster och tacksamhet på ett sätt som låter negativt och främmande för mig.

    För mig hade det varit otänkbart att be någon om en sån tjänst från början. Dels för att jag inte känner ett behov att komma bort från mitt barn. Och dels för att jag just vet hur intensivt det är att ta hand om ett barn. Utan önskemålet hade Isåfall kommit från släktingen att få låna/umgås med mitt barn. Och då utgår jag ifrån att släktingen inte ser det som en uppoffring.
    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Pj)
    Wed 10 Jul 2019 16:20
    #39
    Anonym (Sara) skrev 2019-07-10 15:36:37 följande:

    Nu har ni bestämt er för att hata på mig utan att försöka förstå vad jag vill ha sagt. Jag är säker på att ni förstår vad jag menar med att somliga har mer "skyldighet" än andra att ställa upp på er och era barn. Jag är säker på att ni förstår att hur snälla och trevliga era barn än är och hur mycket man än tycker om dom så är det en uppoffring att ta hand om och underhålla någon annans barn i 1-2 veckor och för all del även ta kostnaden det för med sig. Jag är säker på att ni förstår att även om både barnen och släktingen vill att barnen hälsar på så är det snällt av släktingen att ta emot barnen och det borde uppskattas av både föräldrarna och barnen (när dom blir äldre). Jag skulle tycka att det var oerhört snällt och generöst om någon tog emot barnen och ha vett att uppskatta det för den uppoffring det ändå är.

    Det finns många exempel på där någon beter sig så. Såg en tråd om något liknande och har även hört om det i bekantskapskretsen.


    Vem har skrivit i tråden att man inte uppskattar det? Klart att man gör! O mina två yrväder här är allt annat än lugna o snälla dagarna i ända (en trotsig 3,5 åring envis, bestämd o rejält trotsig mellan varven och en 18 mån som kräver ständig bevakning för att inte välta omkull hela huset).

    Givetvis tycker jag det är fantastiskt snällt och fint att min familj gärna vill ha mina barn hos sig. Jag är tacksam. Men jag går inte runt med en TACK skylt hela tiden barnen är iväg. Man visar det på olika sätt. Vi ger o tar i vår familj hela tiden. Ställer upp på varandra och försöker att hjälpa/stötta varandra när det behövs.

    Allt behöver inte gengäldas på exakt samma sätt eller ens gengäldas alls. Genom åren så balanseras det nog ut (om nu det ens är viktigt...).

    Min bror t ex har gjort enormt mkt för mina barn, och överröst dom med gåvor och äventyr. Alltid ett samtal om han hört att något hänt någon av dom, alltid visat kärlek, omsorg, vägledning osv. Jag tror faktiskt inte att jag kommer att kunna gengälda det någonsin. Och det är inget han förväntar sig. Relationen han får med barnen är liksom han ?tack? tillbaka tycker han. (Givetvis tackar jag alltid som han gjort något med barnen eller haft dom hos sig).
  • Wed 10 Jul 2019 16:34
    #40

    Någon slags självklar rättighet att få komma till släktingarna är det inte(men i en familj kan man gärna hjälpas åt efter förmåga) men jag känner mig priviligierad som har så många människor runt mig som älskar min dotter och som gärna vill umgås med henne och som gärna ställer upp och hjälper oss.

    Dottern förstår att hon har det bra på så sätt och hon är tacksam för att hon blir ompysslad och bortskämd av släkten.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Wed 10 Jul 2019 16:39
    #41

    Sedan ska jag väl tillägga att vi som föräldrar tycker att det är både roligt och jobbigt när dottern är iväg. Nyligen var hon på semester med morfar i en vecka och jag visste inte var jag skulle ta vägen med saknaden. Så nu går jag runt med ångest inför den dagen hon ska flytta hemifrån. Hon är sju år

    Så även om jag är så tacksam över att vi har så många hjälpvilliga runt oss så är det också lite jobbigt nu när dottern i vilket fall är borta från hemmet mycket när det är skola, aktiviteter och kompisar.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Wed 10 Jul 2019 23:13
    #42

    Måste kolla. Menar du att släktingar lämnar sina barn hos er 1-2 veckor per år och tar drt för givet att ni ska tycka det är ok?

    Det är enl mig inte ok att förutsätta att andra vill ta hand om barnen under så lång tid speciellt inte om det inte är något särskilt utan bara att barnen ska komma bort från stan eller vd det nu kan vara.

  • nernu
    Wed 10 Jul 2019 23:19
    #43
    +1

    Jag skulle tacka och självklart återgälda tjänsten. Men om det ska ses som ett privilegium och att barnet ska gå runt med någon tacksamhetsskuld så får det vara. Så pratar man inte i en familj.

  • Thu 11 Jul 2019 10:01
    #44

    Min tolkning är att du TS ställer en massa krav på dig själv och därför förväntar dig att andra människor upplever liknade krav och livsregler.

    En del bryr sig helt enkelt inte på samma sätt.

    Men du verkar vara en snäll person som kanske ibland blir utnyttjad. Det är helt ok att säga nej för att man inte vill eller orkar.

  • Elin P
    Tue 16 Jul 2019 09:02
    #45

    Ja jag skulle absolut tycka det var ett privilegium både för barnens skull men också för min egen. Det skulle vara en dröm om någon kunde ta hand om barnen några dagar eller en vecka så jag och min man fick lite egen tid. Vi har ingen som kan göra det men jag blir väldigt avundsjuk när folk berättar att farmor/moster tar med barnen på resor eller att barnen bara får vara där några dagar när det är lov. Så visst har man väl tur då!

  • Wed 17 Jul 2019 02:43
    #46
    +1

    Ja det är ett privilegium, både för barnen men också för föräldrarna som får avlastning.

    Har själv ingen familj att tillgå så jag har mitt barn 100% av dygnet, alla dagar hela året. Har aldrig haft barnvakt, någonsin, på 4 år. Det är livet. Inget jag klagar på men jag kräks lite på folk som inte vet att uppskatta det de har.

Svar på tråden Privilegium att skicka iväg barn till släktingar?