• Tue 9 Jul 2019 22:32
    1600 visningar
    18 svar
    18
    1600

    Högt TSH värde (4.41), någon som har erfarenhet?

    Du borde få Levaxin utskrivet. Jag hade 3,9 i TSH-värde och bm ringde mig och sade att en läkare skrivit ut recept (elektroniskt) så det var bara att hämta på Apoteket samma dag.

    Det kan vara skadligt för fostret med höga TSH-värden och du själv kan bli trött och håglös. Se till att få Levaxin.

  • Tue 9 Jul 2019 22:33
    #8
    Go o gla skrev 2019-07-09 22:31:21 följande:

    Tack för svaren. Stämmer rätt väl med vad jag läst ang. behandling. De sa inte så mkt mer än att jag behövde boka tid för koll... skall ringa imorgon och försöka få tid tills fredag. Nämnde till dem att jag skulle vara utomlands länge men hon ryckte mest på axlarna och sa att jag får ta det med dom på ?tidsbokningen?... *suck* Får försöka stå på mej och få tid till fredag eller helt enkelt gå dit och kedja fast mej vid dörren tills de tar emot mej...


    Konstigt att inte en läkare skrev ut det direkt. Går ju att analysera på provsvaren att du ska ha medicin. Jag träffade inte ens läkaren.
  • Tue 9 Jul 2019 22:37
    #10
    Go o gla skrev 2019-07-09 22:35:34 följande:

    Förklarar kanske min otroliga trötthet som jag dragits med länge, tom innan graviditeten... bor dock inte i Sverige så även om de ger elektoniskt recept behöver jag 1) tid för besök samt 2) läkarens uttalande på papper sen inlagt på mitt hälsokort.


    Aha ok, då förstår jag. Tycker dock att du ska prioritera att få rätt medicin eller undersöka om du kan gå till en läkare dit du ska resa. Alternativt resa lite senare. 
  • Wed 10 Jul 2019 08:40
    #13
    Go o gla skrev 2019-07-09 22:46:24 följande:

    Jo får jag ej besökstid på fredag och ej tas emot akut får jag gå i Frankrike. Reser pga jobbet så tyvärr inget jag kan lägga om. Är borta pga jobb 2v sen åker jag direkt till Sverige en månad. Skall försöka få tid med min vanliga läkare med, ifall det finns ngt han kan göra...


    Ok ta tag i det i Sverige då. Men gör det så fort du kommer hit!
  • Wed 10 Jul 2019 08:40
    #14
    Aamon skrev 2019-07-09 23:17:26 följande:
    Som jag förstod det hade värdena sedan årsskiftet 17/18 blivit nationella.

    Enligt de fertilitetsläkare och endokrinologen som vi träffat bör TSH ligga mellan 0,4 mIE/L och 2,5 mIE/L hos kvinnor som försöker bli gravida med infertilitetsproblem. TSH bör ligga under 4,0 mlE/L hos redan gravida, oavsett historik.

    Sen kan jag personligen anse att ref värdena bör vara lägre än så.
    Intressant information.
  • Thu 11 Jul 2019 07:52
    #16
    Jag är bara jag skrev 2019-07-10 18:38:00 följande:
    Svensk sjukvård har väldigt dålig kunskap vad gäller missfall och de värden man bör ha som gravid. Jag som gått utomlands och privat fick t.o.m höja dosen Levaxin vid tsh 2,1.
    Håller med om detta.

    Tycker även att svensk vård har dålig kunskap om hypotyreos.
  • Sat 13 Jul 2019 20:59
    #18

    jag fick 50 mg och efter 6 veckor hade mitt värde sjunkit till 1,7. Har fått direktivet att fortsätta på samma dos. 

Svar på tråden Högt TSH värde (4.41), någon som har erfarenhet?