• Anonym (Fotbo­llskol­len)
    Tue 9 Jul 2019 20:21
    2748 visningar
    82 svar
    82
    2748

    Feministaktivisterna Nina & Peter Rung kräver lika ersättningar förr herr- och damfotbollsspelare

    Ett av argumenten är att damerna har fler meriter än herrarna. Håller ni med dem?

  • Svar på tråden Feministaktivisterna Nina & Peter Rung kräver lika ersättningar förr herr- och damfotbollsspelare
  • Tue 9 Jul 2019 20:46
    #1
    +3

    Ersättning från vem?

    Fotbollsförbundet? Visst.

    Samma lön från klubbarna? Nja, då får de börja spela i samma serie så ska de givetvis betalas efter förmåga. Men så länge de spelar i olika serier så är det upp till klubbarna att betala det de tycker produkten är värd varesig det är damer eller herrar.

    Det jag ser som stort för jämställdheten inom sport just nu är att ett damlag (två svenska tjejer i laget) i csgo (datorspel) vunnit en plats i dreamhack Rotterdam där de kommer ställas mot 7 andra lag (alla herrar). Jag hoppas att det kommer gå bra för damerna. För enda vägen till jämställdhet är att tävla mot varandra.

  • Tue 9 Jul 2019 20:51
    #2
    +1

    Ersättningen för landslagsuppdrag avgörs såvitt jag förstår av hur mycket pengar som förbundet drar in på reklam, sponsorer, rättigheter för TV-sändningar, publikintäkter osv. Än så länge drar herrfotbollen in mer och då ska de ha mer betalt. Prestationen är inte direkt avgörande för dessa ersättningar, däremot när den enskilde spelaren förhandlar med sin klubb.

    Om damspelarna skulle få lika mycket betalt innebär det i praktiken att männen subventionerar kvinnorna. Är det jämställt att kvinnor blir beroende av mäns prestationer igen, som i samhället förr i tiden?

  • Anonym (qwer)
    Tue 9 Jul 2019 21:29
    #3
    Don3 skrev 2019-07-09 20:46:12 följande:

    Ersättning från vem?

    Fotbollsförbundet? Visst.

    Samma lön från klubbarna? Nja, då får de börja spela i samma serie så ska de givetvis betalas efter förmåga. Men så länge de spelar i olika serier så är det upp till klubbarna att betala det de tycker produkten är värd varesig det är damer eller herrar.

    Det jag ser som stort för jämställdheten inom sport just nu är att ett damlag (två svenska tjejer i laget) i csgo (datorspel) vunnit en plats i dreamhack Rotterdam där de kommer ställas mot 7 andra lag (alla herrar). Jag hoppas att det kommer gå bra för damerna. För enda vägen till jämställdhet är att tävla mot varandra.


    Håller med dig i allt, men vill tillägga att inom klubbfotboll i Sverige så är det fullt tillåtet för kvinnor att spela i så kallade "herrlag", så de kan därigenom få samma träningstider, möjligheter och rättigheter som herrspelare har. Idrott har ju i högsta grad prestationslöner, det är ju inte så att alla spelare i samma lag har samma lön heller så det existerar inte heller jämlika löner. 

    Som kuriosa - När damlandslaget satte publikrekord på Friends Arena så kostade biljetterna 50 SEK, mot 500 SEK för en herrlandslagsmatch, Matchen var en förlustaffär. ,Jag håller ändå med dig om att kvinnorna kan få samma ersättning från Fotbollsförbundet.
  • Anonym (proff­s i familj­en)
    Tue 9 Jul 2019 21:43
    #4

    Damfotbollen har ökat markant i Europa och spelare utomlands får högre betalt än i Sverige.
    Det  te x Olof Lundby förklarade är just det att duktiga svenska fotbollsspelare då väljer att gå till utländska lag som t ex i England och Tyskland och de svenska klubbarna mister alla duktiga spelare.
    Förr kom spelare som Martha till Sverige för att spela, vi hade många utländska spelare i våra klubblag nu väljer dom andra länder liksom våra svenska spelare och då kommer Sverige inte att kunna konkurrera med länder som Italien, England och Tyskland och Nederländerna.
    Se på Nederländerna som inte var speciellt bra, där satsar man på damfotbollen och därför har dom kommit långt.

    USA är det med land där glappet mellan manliga och kvinnliga spelare är lägst i världen på löner och dom ligger också så långt före andra länder.
    Sverige kan få fram bra spelare men dom kommer att lämna Sverige och inga kommer vilja komma till oss och spela och då blir det svårt att få fotbollen att gå runt. Vi kommer att sänka oss i jämförelse med andra europeiska länder.
    USA är långt före oss och det betalar sig.

    Ska man spela på heltid och vara proffs måste man ju kunna försörja sig, man blir inte en spelare på hög nivå om man ska jobba och sen spela fotboll på fritiden.
    De andra länderna betalar ut löner så att tjejerna liksom killarna kan försörja sig och träna ordentligt. Det är så man får spelare av världsklass.
    Sverige måste satsa på hemmaklubbarna för att behålla spelare.

    Visst drar de stora manliga spelarna in pengar på publiksiffror och man har reklam och sponsring men glöm inte att alla storklubbar i Europa, se bara på Barcelona och dom engelska klubbarna överlever inte på det utan det är för alla rika shejker ifrån arabvärlden som pumpar in pengar annars skulle inte det stora klubbarna har råd att betala dom stora stjärnorna alla dessa miljoner.

  • Anonym (***))
    Tue 9 Jul 2019 21:46
    #5

    Om man ska representera Sverige så ska man lika mycket betalt. Tycker jag. Samma chans till träningsläger innan stora mästerskap och samma ersättning.

  • Tue 9 Jul 2019 22:00
    #6
    Anonym (***)) skrev 2019-07-09 21:46:52 följande:

    Om man ska representera Sverige så ska man lika mycket betalt. Tycker jag. Samma chans till träningsläger innan stora mästerskap och samma ersättning.


    Gäller det alla sporter?

    Jag menar att damerna (iaf sa sundhage det) hävdar att man inte ska jämföra dam och herrfotboll utan se det som två olika sporter. (Förutom just att man ska jämföra ersättningen då förstås.) Det är denna dubbelmoralen som stör mig. Om det ska ses som olika sporter. Då kan man ju inte komma med argumentet, men han får ju mer. Tror inte Per-Olof "Posa" Serenius, Tony Rickardsson och Peter Forsberg fick lika ersättning heller.
  • Tue 9 Jul 2019 22:04
    #7

    Tycker jag låter rimligt.  Vill folk ha damfotboll kommer de såklart betala lite högre priser för att få se den! Naturligtvis.

  • Anonym (***))
    Tue 9 Jul 2019 22:11
    #8
    +1
    Don3 skrev 2019-07-09 22:00:25 följande:
    Gäller det alla sporter?

    Jag menar att damerna (iaf sa sundhage det) hävdar att man inte ska jämföra dam och herrfotboll utan se det som två olika sporter. (Förutom just att man ska jämföra ersättningen då förstås.) Det är denna dubbelmoralen som stör mig. Om det ska ses som olika sporter. Då kan man ju inte komma med argumentet, men han får ju mer. Tror inte Per-Olof "Posa" Serenius, Tony Rickardsson och Peter Forsberg fick lika ersättning heller.
    Olika förbund har väl olika kassor. Men Sveriges fotbollsförbund ska inte göra skillnad på sina landslag. Precis som att andra förbund inte ska göra någon skillnad på  damer och herrar. Naturligtvis är det samma sport, fast det är uppdelat i dam och herr. Precis som alla andra sporter (utom hästsport). Det heter väl höjdhopp, inte damhöjdhopp? 

    När det gäller OS ska naturligtvis ett guld generera samma belopp oavsett vem som tar guldet. 
  • Tue 9 Jul 2019 22:20
    #9

    Sedan måste ju manliga porrskådisar få lika mycket betalt som kvinnliga också. Vi har fler branscher som behöver akut jämställdhet.

  • Tue 9 Jul 2019 22:21
    #10
    +1
    Anonym (***)) skrev 2019-07-09 22:11:54 följande:

    Olika förbund har väl olika kassor. Men Sveriges fotbollsförbund ska inte göra skillnad på sina landslag. Precis som att andra förbund inte ska göra någon skillnad på  damer och herrar. Naturligtvis är det samma sport, fast det är uppdelat i dam och herr. Precis som alla andra sporter (utom hästsport). Det heter väl höjdhopp, inte damhöjdhopp? 

    När det gäller OS ska naturligtvis ett guld generera samma belopp oavsett vem som tar guldet. 


    Fast nu har du ju fel.

    Det är inte uppdelat i dam och herr utan det är en öppen för alla och en dam liga. Finns inget som hindrar damer från att spela i riktiga ligan utom att de inte platsar än. Så man kan se det som att damerna är priviligierade då en kille på samma nivå inte tjärnar en krona på fotbollen.

    För att det ska vara jämlikt borde man ta bort damklasserna och låta alla tävla på samma villkor.

    Men som det är nu borde fotbollsförbundet ge samma till båda. Detta betyder inte att damerna får för lite utan herrarna kanske får för mycket.
Svar på tråden Feministaktivisterna Nina & Peter Rung kräver lika ersättningar förr herr- och damfotbollsspelare