• Gasellen87

    Myom

    Igår var jag på vul eftersom jag haft blödningar till och från hela graviditeten. (Gravid v 7+6). Var andra vul, ett i v 5+ Då såg man inget foster så därav vul igår. Igår såg man ett foster med pickande hjärta i rätt storlek ???? Men man upptäckte även ett myom. Man kunde inte se exakt vart det sitter eller hur och eftersom jag är gravid kan ingen vätska sprutas in heller. De sa att risken för missfall är högre vid myom och att de kommer ha extra koll på mig så ska tillbax igen om 2 veckor. Det känns så jobbigt, först blödningar och nu detta. Söker fler som är gravida med myom där vi kan stötta varandra och kanske även få svar på våra funderingar..

  • Svar på tråden Myom
  • Jag är bara jag

    Jag hade ett stort myom som gravid med första barnet. Hade vetat om det i flera år, men visste också att det satt utanför livmodern så då brukar de inte ställa till det och orsakar oftast inte m.f heller. Det enda som hände var att myomet liksom "följde med" livmodern upp så det till slut låg precis i mellangärdet och tryckte. Men barn fick jag!

  • Babymama

    Jag har två eller tre myom i livmodern. Ett sitter inuti, ett utanpå och ett mittemellan på något vis. Jag har fyra barn och har inte haft några problem alls med missfall eller andra komplikationer. Jag var hos en väldigt duktig läkare pga utökad fosterdiagnostik (hade med bebisen att göra) och då diskuterade vi myomen och han sa att om de växer pga hormoner under graviditeten så är det oftast bara i början av graviditeten. Enda problemet kan vara om man har ett stort myom som blockerar bebisens passage ut, men det är ovanligt. Det ser man isåfall på rutinultraljudet. Tror inte alls att du behöver oroa dig för detta. Myom är verkligen jättejättevanligt! Ungefär 1 av 3 kvinnor har dem. Många fler har dem när de blir äldre.

  • Gasellen87

    Tack för era svar. Skönt att veta att man inte är ensam och att det faktiskt kan gå bra trots att man har ett myom.

Svar på tråden Myom