• Wed 10 Jul 2019 08:39
    589 visningar
    7 svar
    7
    589

    Prematur vattenavgång v 25 praktisk hjälp? Erfarenheter

    Hej!

    Helt oväntad prematuravgång v 25 och nu har jag fått medicin och sängläge och har hyfsat koll på de medicinska och vad som vi väntar och helst inte väntar oss.

    Söker lite erfarenheter från er som varit med om samma i ungefär samma vecka.

    Vi väntar ju varje dag på att bebisen INTE ska komma men man vet ju aldrig när.

    Hur gör man med kläder? Behöver jag bunkra upp med 40/44 redan nu eller får man hjälp med sånt?

    Har inget alls med mig då faktiskt aldrig kunde tro att de faktiskt var vattnet och att jag skulle bli kvar..

    Är mammaledig med litet barn som jag ej kan ta hand och som nu är långt från sjukhuset med barnpassning då pappan är med mig, om nu hur har ni löst det med pappan/partnern har han tagit över föräldraledigheten?

    Vad behöver jag tänka på? Känner mig totalt snurrig!

    Så oväntat :(

    Är det nåt annat jag behöver köpa ifall bebisen bestämmer sig för att komma ganska snart?

    Tacksam för allas historier/erfarenheter/tips ALLT!

    Finns det Någon som haft värkstoppande dropp och sedan slutat med det det och kan säga hur länge det tog för er innan bebisen kom? Kom det sammandragningar ganska direkt? Har inte haft så mycket såna innan heller mest vatten som rinner

    Tack!

  • Svar på tråden Prematur vattenavgång v 25 praktisk hjälp? Erfarenheter
  • Wed 10 Jul 2019 11:06
    #1

    Kläder str 40 kommer du knappast behöva, för så länge barnet väger under 2-2,5 kg så ligger barnet i kuvös eller vattensäng och då får dom inte ha kläder på dig pga alla slangar etc som sitter fast på deras kropp.

  • Wed 10 Jul 2019 11:15
    #2

    Kommer barnet så kommer ni vara på en neoavdelning länge. Ni får då intyg från doktorn som skickas till f-kassan för vård av allvarligt sjukt barn. Dvs ni behöver inte jobba, ta ut föräldradagar osv. Ni kommer behövas för den lilla och erat större barn! Kläder behövs inte som nämnts. Det kommer inte behövas på lång tid!

    Ta en dag i taget. :) Neoavdelningarna har allt ni behöver! <3

  • Wed 10 Jul 2019 12:13
    #3

    Våran flicka är utplockad med akutsnitt i v 25 +1 pga havandeskapsförgiftning. Det är en tuff resa som väntar er är jag rädd. Om du vill så kan jag berätta lite mer ingående om allt vi var med om men det blir en mindre novell, haha :) när det gäller hur lång vistelsen blir på sjukhus så är det bra att tänka "till bf", många får gå hem tidigare men har man det som mållinje så kommer allt innan det kännas bra :)

    Bra att veta är att ni kommer få intyg av läkare för vård av allvarligt sjukt barn och det intyget ger båda föräldrarna rätt att vabba för barnet samtidigt. Det finns psykolog kopplat till neonatal som kan hjälpe med många av de praktiska frågorna om intyg osv :)

    Kläder är inget ni behöver tänka på riktigt än och när det väl är dax kommer liten att vara för liten för allt som kan köpas. Men oroa er inte på alla neonatal avdelningar finns hemmasydd donerade kläder hela vägen ner till stl 36 :)

    Bra läsning finns på svenska prematurförbundets hemsida och många både lyckliga och olyckliga historier finns i fb-grupperna om prematurer :)

    Lycka till, jag hoppas liten stannar länge på insidan <3

  • Wed 10 Jul 2019 13:34
    #4

    Det har du ju såklart rätt i!

    Tänker inte klart här.

    Tack för svar :)


    Långbenopluto skrev 2019-07-10 11:06:58 följande:

    Kläder str 40 kommer du knappast behöva, för så länge barnet väger under 2-2,5 kg så ligger barnet i kuvös eller vattensäng och då får dom inte ha kläder på dig pga alla slangar etc som sitter fast på deras kropp.


  • Wed 10 Jul 2019 13:35
    #5

    Åh tack snälla för bra svar!

    Får syskon bo på avdelningen också?

    Just nu har vi ordnat med barnvakt men dom börjar jobba snart [och fick enligt FK inte hjälpa till med större barnet

    Det är en djungel de här!!

    [=79748433][quote-nick]Bajkal skrev 2019-07-10 11:15:18 följande:[/quote-nick]Kommer barnet så kommer ni vara på en neoavdelning länge. Ni får då intyg från doktorn som skickas till f-kassan för vård av allvarligt sjukt barn. Dvs ni behöver inte jobba, ta ut föräldradagar osv. Ni kommer behövas för den lilla och erat större barn! Kläder behövs inte som nämnts. Det kommer inte behövas på lång tid!

    Ta en dag i taget. :) Neoavdelningarna har allt ni behöver! <3[/quote]

  • Wed 10 Jul 2019 14:42
    #6

    Åh tack snälla för svar!!

    Du får jättegärna skriva hur lång novell du vill för jag har ju verkligen all tid i världen för se just nu:)

    Ska gå in och kolla på hemsidan!!

    Och tur du sa att man kan vabba samtidigt för det hade jag ingen aning om innan heller!

    Skriv gärna novellen:)

    Här eller på pm :)


    Gullan803 skrev 2019-07-10 12:13:03 följande:

    Våran flicka är utplockad med akutsnitt i v 25 +1 pga havandeskapsförgiftning. Det är en tuff resa som väntar er är jag rädd. Om du vill så kan jag berätta lite mer ingående om allt vi var med om men det blir en mindre novell, haha :) när det gäller hur lång vistelsen blir på sjukhus så är det bra att tänka "till bf", många får gå hem tidigare men har man det som mållinje så kommer allt innan det kännas bra :)

    Bra att veta är att ni kommer få intyg av läkare för vård av allvarligt sjukt barn och det intyget ger båda föräldrarna rätt att vabba för barnet samtidigt. Det finns psykolog kopplat till neonatal som kan hjälpe med många av de praktiska frågorna om intyg osv :)

    Kläder är inget ni behöver tänka på riktigt än och när det väl är dax kommer liten att vara för liten för allt som kan köpas. Men oroa er inte på alla neonatal avdelningar finns hemmasydd donerade kläder hela vägen ner till stl 36 :)

    Bra läsning finns på svenska prematurförbundets hemsida och många både lyckliga och olyckliga historier finns i fb-grupperna om prematurer :)

    Lycka till, jag hoppas liten stannar länge på insidan <3


  • Wed 10 Jul 2019 22:09
    #7

    Pappan ska ta ut VAB för ert äldre barn som du nu inte kan ta hand om.

    Jag hade inte vattenavgång men låg inlagd sängliggandes. Dröjde ca 6 v innan barnet kom efter värkstoppande och kortison, och då var det med snitt av andra orsaker. Så det måste inte gå fort! Lycka till!

Svar på tråden Prematur vattenavgång v 25 praktisk hjälp? Erfarenheter