• liillalo

    Charlie på en flicka?

    Vad tycker ni om det?

    Mitt favorit namn men jag väntar inte en pojke :) Har så svårt för flicknamn. Dom flesta är dessutom upptagna.

    Har pratat med nära och dom tycker inte det funkar. Hon kommer alltid blir en ? jag menar tjej Charlie?

  • Svar på tråden Charlie på en flicka?
  • Anonym (J)

    Tycker det är ännu finare på en flicka. Har dessutom goda associationer då jag hade en helt underbar liten tjej på förskolan för några år sedan som hette Charlie :)

  • Anonym (Amerikanskan)

    Tycker Charlie är jättefint som tjejnamn :)

  • Anonym (M)
    Anonym (Smeknamn) skrev 2019-07-11 15:51:00 följande:

    Om du verkligen är lärare borde du kunna stava till din egen yrkestitel. Engelsklärare. Inget A och inget bindestreck.


    Så barnsligt. Hade hon varit svenskalärare hade jag förstått din poäng.
  • AndreaBD
    Anonym (M) skrev 2019-07-11 21:57:00 följande:
    Så barnsligt. Hade hon varit svenskalärare hade jag förstått din poäng.
    Precis. Även om jag har träffat svensklärare som också säger så. Dessutom är jag invandrare och både i mitt hemspråk och i alla andra språk som jag kan heter det då motsvarande engelska + lärare. Inte engelsk + lärare. Visst det är lite slarvig vana (på svenska alltså) och nog också lite att man tycker att det borde heta så. 
  • ninnni

    Charlie fungerar på en flicka, men är en kortform på Charlotte. Så alternativet är att döpa henne till det.

  • SilverEmma
    Anonym (Anonym) skrev 2019-07-11 13:14:16 följande:
    Då gör man ju ett medvetet val så att folk kan ta fel på kön.
    Ja jag gjorde ett medvetet val att inte klä mina ungar i klassiska flick- eller pojkkläder. Har som sagt inte haft bekymmer med det. Dock var det fascinerande att vissa hade otroliga problem med att inte kunna se vilket kön ungarna hade, vissa blir galet provocerade av det. 
  • Anonym (Maja)

    Jag jobbar inom förskola och har träffat flickor som heter Charlie, det kändes inte konstigt, tyckte det passade dem bra. Om det får det att kännas bättre. 

  • Anonym (Smeknamn)
    AndreaBD skrev 2019-07-11 23:12:16 följande:

    Precis. Även om jag har träffat svensklärare som också säger så. Dessutom är jag invandrare och både i mitt hemspråk och i alla andra språk som jag kan heter det då motsvarande engelska + lärare. Inte engelsk + lärare. Visst det är lite slarvig vana (på svenska alltså) och nog också lite att man tycker att det borde heta så. 


    Jag tycker att ni verkar barnsliga som inte förstår problemet att lärare inte talar och skriver korrekt svenska. I många länder är det de bästa studenterna som blir lärare. I Sverige kan kreti och pleti bli lärare. Jag har vänner som är lärare som inte kan se när ett ord är särskrivet eller ej, som inte kan skilja på de och dem eller använda idiomatiska uttryck korrekt. Hur ska man kunna ge god undervisning om man inte ens kan det basala? Hur kan man förvänta sig att eleverna ska lära sig korrekt svenska från lärare som inte kan det? Hur ska elever som inte får med sig det svenska språket hemifrån lära sig god svenska i skolan? Och nej, det är inte bara svensklärare som ska kunna korrekt svenska. Alla lärare talar svenska med sina elever, även engelsklärare. Och alla lärare skriver helt eller delvis på svenska. Att det finns andra lärare som talar och skriver bristfällig svenska är ingen godtagbar ursäkt. Att man är invandrare är definitivt inte en ursäkt.

    Hela mitt inlägg är OT, så jag lämnar tråden nu.
  • AndreaBD
    Anonym (Smeknamn) skrev 2019-07-12 08:56:29 följande:
    Jag tycker att ni verkar barnsliga som inte förstår problemet att lärare inte talar och skriver korrekt svenska. I många länder är det de bästa studenterna som blir lärare. I Sverige kan kreti och pleti bli lärare. Jag har vänner som är lärare som inte kan se när ett ord är särskrivet eller ej, som inte kan skilja på de och dem eller använda idiomatiska uttryck korrekt. Hur ska man kunna ge god undervisning om man inte ens kan det basala? Hur kan man förvänta sig att eleverna ska lära sig korrekt svenska från lärare som inte kan det? Hur ska elever som inte får med sig det svenska språket hemifrån lära sig god svenska i skolan? Och nej, det är inte bara svensklärare som ska kunna korrekt svenska. Alla lärare talar svenska med sina elever, även engelsklärare. Och alla lärare skriver helt eller delvis på svenska. Att det finns andra lärare som talar och skriver bristfällig svenska är ingen godtagbar ursäkt. Att man är invandrare är definitivt inte en ursäkt.

    Hela mitt inlägg är OT, så jag lämnar tråden nu.
    Jaha. När jag läste till lärare fick man ha 4,7 för att komma in. Då, när en 5:a var bästa betyget. Det gällde ämneslärare, alltså gymnasielärare. För grundskollärare var kraven något lägre, 4,2. Jag valde dock att just inte bli lärare i svenska då det inte är mitt modersmål. Ändå skriver jag inte fel i jobbet, i skriftliga omdömen eller liknande. Jag kan ändå skriva korrekt svenska, även när det gäller dessa små-saker. Jag har helt enkelt inte samma krav på mig själv när jag skriver på ett forum

    Däremot ser man ibland lärare på låg- och mellanstadiet, som inte bara slarvar lite med språket på sin fritid, utan som inte alls behärskar svensk grammatik. Och det kan vara ett problem.

    Däremot har mina barn haft lärare på gymnasiet och även på universitet, som kunde dåligt svenska, var svåra att förstå, eller på universitet då föreläste på engelska (och även det med stark brytning). Men där är kunskap i ämnet viktigare. Om en gymnasielärare eller universitetslektor skriver fel på tavlan eller om det uppstår olika språkförbistringar så hjälper eleverna reda ut dessa. Det är oftast inget stort problem. 
  • Anonym (Jättefint)

    Charlie på en tjej är jättefint, välj det namnet om ni gillar det!

  • Anonym (Jo)

    Jag tycker absolut att det funkar på en tjej! Fint namn :)

  • emspart

    Ett av mina favvonamn på tjej! Har haft en flicka inom idrotten som heter Mio, så nemas tycker jag :)

  • Anonym (Olli)

    Charlie är ett fint namn men många kommer att tro att det är en pojke. Vad tycks om namnet Charline?

    Fanns en väldigt vacker tjej i min klass som hette så.

  • Anonym (Olli)
    Anonym (Olli) skrev 2019-07-22 00:25:10 följande:

    Charlie är ett fint namn men många kommer att tro att det är en pojke. Vad tycks om namnet Charline?

    Fanns en väldigt vacker tjej i min klass som hette så.


    En annan stavelse: Charlene
  • korv o mos
    liillalo skrev 2019-07-10 16:31:31 följande:

    Vad tycker ni om det?

    Mitt favorit namn men jag väntar inte en pojke :) Har så svårt för flicknamn. Dom flesta är dessutom upptagna.

    Har pratat med nära och dom tycker inte det funkar. Hon kommer alltid blir en ? jag menar tjej Charlie?


    Fint
  • trollhona
    liillalo skrev 2019-07-10 16:31:31 följande:

    Vad tycker ni om det?

    Mitt favorit namn men jag väntar inte en pojke :) Har så svårt för flicknamn. Dom flesta är dessutom upptagna.

    Har pratat med nära och dom tycker inte det funkar. Hon kommer alltid blir en ? jag menar tjej Charlie?


    Går utmärkt! Det är ett unisexnamn idag.
    Tänker på karaktären Charlie från Supernatural, en självständig och smart tjej.
Svar på tråden Charlie på en flicka?