• Wed 10 Jul 2019 18:10
    891 visningar
    7 svar
    7
    891

    Spiral, inga trådar!

    Idag var jag hos bm för att kolla min spiral som jag satte in för lite mer än 5månader sedan. Jag har blödning 2veckor och sedan uppehåll 2veckor ibland mindre.. har också en extrem magsmärta emellanåt som påminner om eftervärkar. Ibland strålar de på höger sida kring äggstocken och då gör de så ont så jag kan inte röra mig och blir alldeles kallsvettig. Jag känner inga trådar och har aldrig gjort och har blivit lite orolig över det. Så idag fick jag träffa barnmorskan och hon sa att de bästa är nog att ta ut den och välja annat skydd än spiral, för de är inte spiralen i sig som jag har problem med utan det är för att jag har något i livmodern sa hon så då spelar de ingen roll om jag bytar spiral. Min livmoder var helt enkelt känslig mot den. Så beslutade att ta ut den och när hon skulle ta ut den så såg hon inga trådar. Redan i början gjorde det extremt ont när hon kollade. Jag tyckte de gjorde sjukt ont med insättning också och blev yr o kallsvettig. Blev det direkt igen. Hon fick byta ställning på instrumenten och byta instrument och vinklar, detta höll hon på med i 10min ca tills hon gav upp. Inga trådar. Jag höll nästan på att svimma av smärtan.

    Och då sa hon att hon inte har något ultraljud där heller så hon kunde inte göra mer än att skicka en remiss till gyn på sjukhuset i Kristianstad. Detta kan ta 3månader..

    är de någon här som fått åka till gyn och plocka ut den?? Hur gör dom? Gör det ont? Vad händer? Jag är sjukt orolig. Och det gjorde så ont idag så det här ger mig extremt extremt mycket ångest att jag ska behöva göra de igen :( har hört vissa som fått sövas o bedövas men jag har sån skräck för detta så helt ärligt hade jag nog gått med spiralen resten av mitt liv istället..

  • Svar på tråden Spiral, inga trådar!
  • Wed 10 Jul 2019 19:15
    #3

    [quote=79749329][quote-nick]Anonym (a) skrev 2019-07-10 18:14:13 följande:[/quote-nick]

    Jag har sett en gång när man satt spiralen genom väggen i livmodern så den hamnat i bukhålan, vid tarmarna istället.

    Har du så ont tycker jag en vanlig datorröntgen av magen för att se var den är (eller om de lyckas se det med ultraljud) behövs mycket snabbare än om 3 månader. Försök få en akuttid på vårdcentralen för att få en undersökning inom 1-2 veckor. Får du feber och ökade smärtor, åk då direkt till akuten.

    Nej men gud! :s räcker det inte med att jag ringer t.ex gynakuten och får komma in där pga smärtor? Tänker att dom kanske kollar med ultraljud där isf och om jag berättar att barnmorskan inte hitta trådarna heller. Nu har jag sjukt jäkla ont i magen efter besöket idag :(

  • Wed 10 Jul 2019 19:18
    #4
    Anonym (Im) skrev 2019-07-10 18:18:45 följande:

    Jag har haft en spiral som gled ut under missfall utan att jag kände det och en som satt fast i livmoderväggen för barnmorskan satt den fel..

    Det kan vara att du är bakåtlutad med korta trådar med och de inte hittar den.

    Är det koppar eller hormon?


    Men oj! Herregud.. jag hoppas verkligen inte att den har fastnat eller något sånt :( hur gjorde dom då för att ta ut den??

    Jag vet ju att den är kvar för jag har inte min ?vanliga? mens som innan jag satte in spiralen. Jag har heller inte sett den komma ut, har ju dock blött klumpar o så emellanåt.

    Jag har kyleena, hormonspiral.
Svar på tråden Spiral, inga trådar!