• Anonym (Trött)

    Jag förstår inte hur försäkringskassan räknar. Hjälp?

    Jag lider av dyskalkyli och hade behövt lite hjälp om någon kan och vill.

    Hur fungerar det med sjukpenning om man som jag kastats runt på olika sorters anställningar?

    Ska jag ange årsarbetstid i timmar eller dagar? Jag har sedan jag blev tillsvidareanställd fått en mycket lägre månadsinkomst, den har jag haft i ett halvår.

    Min årsinkomst nu är 271800 om jag räknar ett år tillbaka, men jag har varit timvik, sedan tillsvidare, viss tid, timvik och nu tillsvidare igen.

    Räknar jag årsinkomst på nuvarande vik blir det ca 301000.

    Räknar jag på inkomst för hela 2018 blir den 315 300.

    Sedan vill de ju veta årsarbetstid.

    Jag jobbar kommunalt, så jag har 37 timmars arbetsvecka som då är 100%, förra sommaren jobbade jag dock natt, och då är heltid 36.33 timmar per vecka.

    Jag får det till att "min heltid" för 2018 sammantaget ska bli 1981 timmar för 12 veckor 36.33% och 40 veckor 37%. Jag jobbade 1624 timmar under hela 2018. 82%?

    Räknar jag istället från juni 2018-juni 2019 så har jag jobbat 1915 timmar. (ja, för lägre lön).

    Får man välja hur fk räknar?

    Kan de sänka ens SGI?

    Varför vill de veta årsarbetstid, hur påverkar det ersättningens storlek?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-07-10 20:32
    Undrar egentligen mest nu: Varför vill de veta årsarbetstid, hur påverkar det ersättningens storlek?
    Och hur kommer de troligtvis att räkna?

  • Svar på tråden Jag förstår inte hur försäkringskassan räknar. Hjälp?
  • MsM84

    Först, du har både skrivit att du nu har en tillsvidare tjänst och att du har ett vik. Vilket stämmer?

  • Anonym (Trött)
    MsM84 skrev 2019-07-10 18:56:11 följande:

    Först, du har både skrivit att du nu har en tillsvidare tjänst och att du har ett vik. Vilket stämmer?


    Det är båda.
  • Anonym (Trött)
    Långbenopluto skrev 2019-07-10 20:21:58 följande:

    Ja, FK kan både höja och sänka SGI.


    Är du säker?

    Av vilka skäl då?
  • Anonym (Trött)
    MsM84 skrev 2019-07-10 18:56:11 följande:

    Först, du har både skrivit att du nu har en tillsvidare tjänst och att du har ett vik. Vilket stämmer?


    Dvs

    Jag har tillsvidaretjänst hos en förvaltning där det finns ett vikariat. När vikariatet är slut har jag fortfarande tillsvidaretjänst, men (kanske) inget vik.
  • Långbenopluto
    Anonym (Trött) skrev 2019-07-10 20:30:47 följande:
    Är du säker?

    Av vilka skäl då?
    Jag är 100% säker.

    Dom räknar nytt SGI varje år när inkomsten antingen höjs eller minskar.

    Dom kan till och med sätta ned den till 0 kr i SGI. 
  • Anonym (Trött)
    Långbenopluto skrev 2019-07-10 20:43:28 följande:

    Jag är 100% säker.

    Dom räknar nytt SGI varje år när inkomsten antingen höjs eller minskar.

    Dom kan till och med sätta ned den till 0 kr i SGI. 


    Jo det vet jag, eftersom det hänt mig. Men då har man ju oftast missat något. Som anmäla sig till arbetsförmedlingen på rätt dag typ.
  • CitronTulo

    De kommer räkna SGI enligt din tillsvidaretjänst som du har nu. Om du har ett extrajobb utöver det som bedöms vara stadigvarande i form att det är återkommande så kan även det räknas in. Om du har återkommande ob-tillägg så ska det räknas in.

    SGI kan både höjas och sänkas då den ska återspegla den arbetsinkomst dom du går miste om.

    Årsarbetstiden är lika viktig som årsinkomsten vid bedömning av SGI för att veta hur hög ersättning man har rätt till.

    Be din arbetsgivare om ett arbetsgivarintyg och lämna in till FK så har de alla uppgifter de behöver där!

  • Anonym (Ellen)

    Årsarbetstiden är viktig för att den avgör hur stor din dagersättning beräknas vara.

    Om du har en årsarbetstid på 260 dagar och tjänar 300 000kr så är dagpenningen (enkelt räknat och utan hänsyn till tak) 1153,84 x 0,8 = 923,07kr.
    Om du tex då är skiftarbetare med längre pass och färre arbetsdagar på ett år men samma lön, säg 220 årsarbetsdagar istället, så blir dagpenningen 1363,63 x 0,8 = 1090,90kr.

    Detta hänger ihop med hur arbetsgivaren gör löneavdrag vid frånvaro som sjuk och vab tex, så det är viktigt att det blir rätt.
    Vissa kollektivavtal räknar avdrag i timmar, andra i dagar.
    Så detta är inget man ska välja själv när man skickar in till FK utan man frågar sin arbetsgivare hur det räknas, och sen fyller man i.

Svar på tråden Jag förstår inte hur försäkringskassan räknar. Hjälp?