Inlägg från: Sussie78 |Visa alla inlägg
  • Sussie78

    Min dotter gråter inte

    Vi har en dotter som är 11 år och aldrig gråter. Hon har egentligen aldrig gjort det. Hon säger att hon blir inte ledsen, det är inte så att hon håller det inom sig, hon blir helt enkelt inte ledsen. Nu börjar hon själv tycka det är ett problem. Andra säger att ?du gråter ju aldrig? och hon känner att andra inte tar henne på allvar, att dom inte tror på henne att något hänt för hon blir ju inte ledsen.

    När vi tänker tillbaka på henne som liten så blev hon sällan ledsen då heller, inte heller arg. Hon var och är glad. Tycker om skämt, skrattar, blir irriterad, men sällan eller aldrig arg eller ledsen. Hon får slå sig bra hårt för att gråta.

    Hon är lite ?annorlunda?. Skolan märker inget om vi inte berättar. Då blir det ?jaha,men då förstår jag? (har bytt skola pga olika omständigheter).

    Vi har varit i kontakt med barnmottagningen tidigare för att hjälpa henne. Ska man ta hjälp pga detta? Vet inte riktigt vad man ska svara henne.. hon är lite ?för klok?, hon vet vad jag ska svara på hennes frågor. Hon är fullt medveten om sig själv och att hon inte är som alla andra. Ska vi ta hjälp?

  • Svar på tråden Min dotter gråter inte
  • Sussie78

    Hon är väldigt bra med djur, vi har hund. Men har ibland upplevt att hon har svårt att förstå andra människors ?olycka?, hon vill gärna att vi förklarar varför någon reagerade som den gjorde... hon är liksom realistisk. ?Det blir ju så om man gör så?. Hon såg ett program en gång där en flicka dog i en trafikolycka på cykel då hon inte hade hjälm. Vår dotter tyckte mest att hon fick ju skylla sig själv, hon hade ju ingen hjälm. Kommer ihåg att jag funderade på det. Det var förvisso bara ett tv-program och dottern är ju fullt medveten om att det inte är på riktigt, men ändå..

    Hon har slagit sig och blivit ledsen, men det har varit ordentliga smällar då. Kommer just nu bara på ett tillfälle!! Hon har blivit ledsen för djur vi inte kunnat behålla, men det har kommit några veckor efter de flyttat eller gått bort, inte när det händer.

  • Sussie78

    Det är svårt att peppa henne, hennes svar är ?det är ju klart du säger så, du är ju min mamma? ;)

    I det stora hela är hon fullt fungerande, vi älskar henne precis som hon är! Att jag funderar på det beror på att hon själv tar upp det som ett problem. Just denna sommaren har hon knappt lekt med någon, hon vill inte.. det känns som att det beror på att hon känner sig annorlunda... hon är inte som sina kompisar och då undviker hon dem. Sen är ju sommaren svår, man vet inte riktigt vilka som är hemma, det är jobbigt att höra av sig till massor och bara få ?nej, vi är inte hemma?. Men hon har inte hört av sig till någon och vill absolut inte ha hjälp!!

  • Sussie78

    Tack för alla svar!

    Vi kommer att fortsätta hjälpa henne, svara på hennes frågor, stötta och allt annat. Vi tycker ju hon är fantastisk precis som hon är ??

    Men jag kommer också att ringa barnmottagningen som vi varit i kontakt med förr och höra mig för, om de har några tips på hur vi ska stötta vår dotter på bästa sätt i detta :)

  • Sussie78
    Giftskåneman skrev 2019-07-11 07:50:57 följande:

    Min son var likadan som barn, det ändrades då han kom i puberteten, nu blir han arg för allt och inget


    Då kanske jag ska vänta lite, åtminstone ilska kanske vi får ;)
Svar på tråden Min dotter gråter inte