• Wed 10 Jul 2019 22:48
    1486 visningar
    38 svar
    -1
    38
    1486

    2 åring somnar så sent

    Behöver alla tips jag kan få.

    Har en 2 åring som somnar sent, alltså kring 23-00 och en nyfödd på detta.

    Hen sover dagstid allt mellan 14 eller 17 och då 1-1,5 tim. Väcker jag hen så blir hem skitsur och ledsen. Skippar jag vilan helt kan hen somna kanske kring 20 eller 21. Men även då ibland vid 23 tiden.

    Alltså jag orkar inte blir så himla frustrerad och sur då mitt tålamod tryter då. Hinner knappt att städa eller ha en gnutta egentid eller vara få hoppa in i duschen men nej. Vaken till 23! Så jag får hoppa i säng då och vakna till kaos med städning och 2 barn som ska ha uppmärksamhet.

    Hen är väldigt hyper med och sitter aldrig still så ja jag är helt slut.

    Tips snälla jag orkar verkligen inte ha det så här.

  • Svar på tråden 2 åring somnar så sent
  • Anonym (L)
    Fri 12 Jul 2019 01:04
    #21

    Självklart sover inte barnet på kvällen när du söver hen för lunchvila så sent! Kring 12 efter lunch är standard på förskolor, satsa på det. Har barnet inte somnat innan 13,30 så får du hålla barnet vaken till kvällen.

  • Anonym (boob)
    Fri 12 Jul 2019 02:02
    #22
    +1

    Vad gnäller du över. Har exakt samma situation och tycker det är perfekt. 2åringen somnar sent och vaknar sent.

    EGENTID???hAHAHAH, du har två småttingar. Glöm det där med egentid på ett par år. Du existerar för dem, inte dem för dig.

  • Fri 12 Jul 2019 20:37
    #23
    Anonym (boob) skrev 2019-07-12 02:02:57 följande:

    Vad gnäller du över. Har exakt samma situation och tycker det är perfekt. 2åringen somnar sent och vaknar sent.

    EGENTID???hAHAHAH, du har två småttingar. Glöm det där med egentid på ett par år. Du existerar för dem, inte dem för dig.


    Japp haft egentid och har än. Men det är just vissa dagar som dessa och ibland veckor det blir helt annorlunda. Visst hela långa kvällar egentid deluxe , nej nej det får vi när ungarna flyttar hemifrån, såklart jag förstår det. Men menar bara 5 minuter att få hinna med något som en själv eller städa eller whatsoever som behövs. 5 min eller mer.

    Hen är otroligt och då menar jag verkligen det hyperaktiv och vi ska på utredning för det. Men kvällarna behöver jag just nu hjälp med. Man orkar inte med en hyper unge och bebis och att fixa bara något!! Tack till er andra för ni förstår!
  • Fri 12 Jul 2019 21:06
    #24

    Har nu provat ett par dagar utan sömn på dagen. Men nej hen är vaken och springer omkring ändå och så somnar av utmattning kring 23. Så blir att försöka få till mindre dagssömn då istället och tidigare som ni skrivit. Hoppas hoppas.

    Spelar ingen roll om vi så flänger på lekland, är ute eller inomhus utan det slutar alltid likadant. Sen ta det lugnt kvällstid eller leka likadant där. Men ja det är nog bara att prova allt för som det är nu fungerar det inte. Tusen tack för alla era tips

  • Anonym (AC)
    Fri 12 Jul 2019 21:32
    #25
    Diana05 skrev 2019-07-12 21:06:00 följande:

    Har nu provat ett par dagar utan sömn på dagen. Men nej hen är vaken och springer omkring ändå och så somnar av utmattning kring 23. Så blir att försöka få till mindre dagssömn då istället och tidigare som ni skrivit. Hoppas hoppas.

    Spelar ingen roll om vi så flänger på lekland, är ute eller inomhus utan det slutar alltid likadant. Sen ta det lugnt kvällstid eller leka likadant där. Men ja det är nog bara att prova allt för som det är nu fungerar det inte. Tusen tack för alla era tips


    Ja han blir nog övertrött utan lunchvila. Sömn föder sömn tror jag på. Men du. Det är sommar nu och ljusa kvällar och varmt. Det är nog svårt att somna oavsett. Kanske han är i någon utvecklingsperiod också. Ibland får man bara härda ut och ta sig igenom den perioden. Ibland är acceptans det som behövs. Hoppas det blir bättre snart.
  • Anonym (Samma­)
    Fri 12 Jul 2019 22:11
    #26
    Diana05 skrev 2019-07-12 21:06:00 följande:

    Har nu provat ett par dagar utan sömn på dagen. Men nej hen är vaken och springer omkring ändå och så somnar av utmattning kring 23. Så blir att försöka få till mindre dagssömn då istället och tidigare som ni skrivit. Hoppas hoppas.

    Spelar ingen roll om vi så flänger på lekland, är ute eller inomhus utan det slutar alltid likadant. Sen ta det lugnt kvällstid eller leka likadant där. Men ja det är nog bara att prova allt för som det är nu fungerar det inte. Tusen tack för alla era tips


    Din låter mycket som min :)

    Just att det kommer och går också

    Något som jag märkt med min är att hen har väldigt väldigt kort period av trötthetsindikatorer och övertröttheten slår på direkt efter och en helt ny nivå av problem börjar.

    Ibland är det så att om man exakt lyckas natta precis vid trötthetstecknen så kan det gå smidigt även jobbiga dagar. Inte lätt dock då hen inte går på samma inre klocka från dag till dag som många andra barn verkar göra och allting annat ska också funka runt om ju. Men kanske hade det kunnat funka bättre för er?

    Ett annat trick som kan funka är att de kvällar man märker att barnet försöker att aktivt hålla sig vaken göra så att man nattar sittande i sängen med barnet i ?knäet? det skapar en naturlig begränsning på vakenhetstrixen barnet kan använda. Nackdelen brukar vara(som med alla andra trick jag lyckats klura ut efterhand) är att så snart hen insett sambandet att denna metod får hen att somna fortare så blir det revolt mot själva metoden. Så allting som borde vara(och är) avslappnande blir omedelbart en källa till skrik och utbrott istället. Därav lurandet lite då och då. Rutiner funkar liksom inte för det här, har verkligen försökt.
  • Anonym (Samma­)
    Fri 12 Jul 2019 22:13
    #27

    Däremot håller jag med andra att du nog måste flytta middagssömnen, tror inte på att ta bort den men de dagar han somnar 17 och sover till 18 så verkar ju 23 som en helt rimlig tid att somna sedan

  • Fri 12 Jul 2019 22:22
    #28

    Har du testat att säga att barnet inte får sova? Hon/han är kanske för liten för det? Men när mina barn var runt fem sex och aldrig ville sova överdrev jag åt andra hållet, rejält med aktiviteter, musik, lekar, städning etc vid 21-22-tiden och när de började dra sig mot sängen sa jag "ta en bok och läs, du behöver absolut inte sova om du inte vill!" Det funkade faktiskt, det var som om de inte hade något att revoltera mot

  • Fri 12 Jul 2019 22:48
    #29

    Det låter som om det verkliga problemet är att du inte hinner städa, duscha och ha egen tid, inte barnets sovvanor. Vad gör du när barnet sover middag 1-1.5 timme? Då hinner du ju massor!

  • Anonym (Två)
    Fri 12 Jul 2019 23:09
    #30

    Har precis som du, en nyfödd och en mkt aktiv tvååring. Jag är också ensam 100% med barnen. På nåt vänster får jag ändå vardagen att gå ihop, hinner tvätta städa och laga mat, även två promenader om dagen. Det viktiga är att ha rutiner och att komma ut minst en gång om dagen! Visst är det tufft, vissa dagar mer än andra. Men vissa dagar flyter allt på.

    Min tvååring somnar också först vid 22-tiden, men då sover han också länge på morgonen vilket är skönt när man har en bebis som helammas. Jag nattar och läser bok och sen lämnar jag rummet och kan då se film eller göra vad jag vill göra.

  • Sat 13 Jul 2019 02:36
    #31
    FuckGoggleAskMe skrev 2019-07-12 22:48:42 följande:

    Det låter som om det verkliga problemet är att du inte hinner städa, duscha och ha egen tid, inte barnets sovvanor. Vad gör du när barnet sover middag 1-1.5 timme? Då hinner du ju massor!


    Anonym (Två) skrev 2019-07-12 23:09:32 följande:

    Har precis som du, en nyfödd och en mkt aktiv tvååring. Jag är också ensam 100% med barnen. På nåt vänster får jag ändå vardagen att gå ihop, hinner tvätta städa och laga mat, även två promenader om dagen. Det viktiga är att ha rutiner och att komma ut minst en gång om dagen! Visst är det tufft, vissa dagar mer än andra. Men vissa dagar flyter allt på.

    Min tvååring somnar också först vid 22-tiden, men då sover han också länge på morgonen vilket är skönt när man har en bebis som helammas. Jag nattar och läser bok och sen lämnar jag rummet och kan då se film eller göra vad jag vill göra.


    Amning fungerar inte riktigt bra än. Det slutar med tårar och skrik istället tyvärr. Snacka om ångest här. Men visst vi är ute men 2 ggr per dag lär vi aldrig hinna nu, då bebis skriker nonstop pga strul med amning och vakna nätter.

    Skönt att din sover lite längre och amning fungerar det gör inte min utan vaknar kring samma tid oavsett när vi går och lägger oss.

    Önskar det hade varit så lätt. Tar jag fram en bok så springer hen omkring och studsar i sängen istället eller går iväg och leker och bara härjar överallt.

    När barnet väl sover så måste jag ge bebis uppmärksamhet och kämpa på med amningen i timmar eller så däckar jag själv för man blir helt slut av mini tornadon. Så ja det är så otroligt svårt allt detta. På dagen om båda sover så visst då kan jag lägga någon minut på annat. Men grejen är att då är oftast bebis vaken istället eller är man som sagt helt slut själv.

    Sorry luddig text men är helt slut nu.
  • Sat 13 Jul 2019 07:51
    #32
    Diana05 skrev 2019-07-13 02:36:39 följande:

    Amning fungerar inte riktigt bra än. Det slutar med tårar och skrik istället tyvärr. Snacka om ångest här. Men visst vi är ute men 2 ggr per dag lär vi aldrig hinna nu, då bebis skriker nonstop pga strul med amning och vakna nätter.

    Skönt att din sover lite längre och amning fungerar det gör inte min utan vaknar kring samma tid oavsett när vi går och lägger oss.

    Önskar det hade varit så lätt. Tar jag fram en bok så springer hen omkring och studsar i sängen istället eller går iväg och leker och bara härjar överallt.

    När barnet väl sover så måste jag ge bebis uppmärksamhet och kämpa på med amningen i timmar eller så däckar jag själv för man blir helt slut av mini tornadon. Så ja det är så otroligt svårt allt detta. På dagen om båda sover så visst då kan jag lägga någon minut på annat. Men grejen är att då är oftast bebis vaken istället eller är man som sagt helt slut själv.

    Sorry luddig text men är helt slut nu.


    Har du ingen sambo/make/maka som kan ta tvååringen på kvällen?
  • Anonym (Två)
    Sat 13 Jul 2019 08:26
    #33
    Diana05 skrev 2019-07-13 02:36:39 följande:

    Amning fungerar inte riktigt bra än. Det slutar med tårar och skrik istället tyvärr. Snacka om ångest här. Men visst vi är ute men 2 ggr per dag lär vi aldrig hinna nu, då bebis skriker nonstop pga strul med amning och vakna nätter.

    Skönt att din sover lite längre och amning fungerar det gör inte min utan vaknar kring samma tid oavsett när vi går och lägger oss.

    Önskar det hade varit så lätt. Tar jag fram en bok så springer hen omkring och studsar i sängen istället eller går iväg och leker och bara härjar överallt.

    När barnet väl sover så måste jag ge bebis uppmärksamhet och kämpa på med amningen i timmar eller så däckar jag själv för man blir helt slut av mini tornadon. Så ja det är så otroligt svårt allt detta. På dagen om båda sover så visst då kan jag lägga någon minut på annat. Men grejen är att då är oftast bebis vaken istället eller är man som sagt helt slut själv.

    Sorry luddig text men är helt slut nu.


    Usch stackare. Amningen för mig fungerade inte felfritt i början, det var kämpigt och gjorde fruktansvärt ont. Hur gammal är din bebis? Min är en knapp månad nu och det börjar gå bättre. Klart skriker bebisen en hel del under dagtid, vill gärna bli buren. Jag kan rekommendera bärsjal, den används flitigt här hemma! Sen om amningen krånglar allt för mycket så är det inte fel att ge ersättning, kanske skulle underlätta mycket för dig?
  • Sat 13 Jul 2019 08:45
    #34

    Alla mina fyra barn har slutat sova på dagen vid 1,5 års ålder. Funkade inte för då vart dom vaken lika sent som ditt barn. Ta bort sovningen dagtid o lägg barnet vid 19.30

    Funkar klockrent

  • Sat 13 Jul 2019 12:08
    #35
    Lodjursungen skrev 2019-07-13 08:45:52 följande:

    Alla mina fyra barn har slutat sova på dagen vid 1,5 års ålder. Funkade inte för då vart dom vaken lika sent som ditt barn. Ta bort sovningen dagtid o lägg barnet vid 19.30

    Funkar klockrent


    Senaste dagarna har barnet själv valt att sluta sova och vägrar sova i vagn utomhus eller inne. Men ja då blir hen hyper istället. Så nej fungerar inte att lägga kring den tiden eller senare utan somnar av utmattning. Men ja önskar aå det hade fungerat :)
  • Sat 13 Jul 2019 12:10
    #36
    Diana05 skrev 2019-07-13 12:08:42 följande:

    Senaste dagarna har barnet själv valt att sluta sova och vägrar sova i vagn utomhus eller inne. Men ja då blir hen hyper istället. Så nej fungerar inte att lägga kring den tiden eller senare utan somnar av utmattning. Men ja önskar aå det hade fungerat :)


    Alltså sover vid 22 eller 22:30/22:45
  • Sat 13 Jul 2019 12:18
    #37
    Anonym (Två) skrev 2019-07-13 08:26:19 följande:

    Usch stackare. Amningen för mig fungerade inte felfritt i början, det var kämpigt och gjorde fruktansvärt ont. Hur gammal är din bebis? Min är en knapp månad nu och det börjar gå bättre. Klart skriker bebisen en hel del under dagtid, vill gärna bli buren. Jag kan rekommendera bärsjal, den används flitigt här hemma! Sen om amningen krånglar allt för mycket så är det inte fel att ge ersättning, kanske skulle underlätta mycket för dig?


    3 månader nu och skriker helt hysteriskt pga magont, sväljer luft då taget är dåligt. Men ska kolla upp tungbandet snart så hoppas på ännu fler promenader och kunna ta sig ut då mer. Jo har gett flaska när det var redigt svårt men bm då. Annars inte rädd för tuttförvirring. Annars en lugn bebis helt annorlunda mot sitt syskon. Det är det jag menar hen kan liksom inte slappna av bara. Så ja jag är så ledsen så mycket som är knepigt med hen
  • Sat 13 Jul 2019 12:20
    #38

    Sele går fint men får inte till amning i den tyvärr bebis får nösan tryckt av bröstet hur jag än gör annars en toppenlösning :) där hade den varit en räddare utomhus iaf

Svar på tråden 2 åring somnar så sent