• T K

    Skötbord?!

    Det börjar bli dags att införskaffa det som behövs inför att första barnet kommer och vi har fastnat lite kring det där med skötbord.

    Det finns två alternativ.
    1. Ha det inne i sovrummet där vi och barnet kommer sova.
    2. Ha det i badrummet.

    Jag har varit inställd på att ha det i badrummet pga närheten till vatten, speciellt om det sker olyckor som behöver duschas av. Det känns dessutom osmidigt att ha det i sovrummet om den ena föräldern tex sover när det är dags att byta. Väldigt många säger däremot att det inte bara är onödigt att ha det inne i badrummet utan att det är mycket bättre att ha det i sovrummet - eller att inte ha något skötbord alls och bara köra skötbädd där man råkar befinna sig (säng, soffa osv).

    Har vi skötbordet i badrummet så blir det ett vägghängt skötbord + förvaring i skåp precis bredvid och om det blir sovrummet så får vi plats med ett mer traditionellt skötbord.

    Har jag missat något? Hur har du som redan har barn gjort? Vad tycker du är smidigt och är det något du inte varit nöjd med/saknat?

  • Svar på tråden Skötbord?!
  • nernu

    Skulle nog kanske vänta med att bestämma. Köp typ en skötbädd som ni kan flytta på och se hur barnet blir. Vi bytte i sängen på skötbädd i början. Hämtade lite vatten bara. Sen skaffade vi skötbord till nerevåningen. Det hade varit jättedumt att sätta upp skötbord uppe för vi byter aldrig uppe längre och har inte gjort det på ett bra tag. Vi köpte spjälsäng tidigt också. Helt meningslöst för vi har aldrig haft en tanke på att lägga barnet där än så länge. Sover bara i sängen. Så man ska inte bestämma och investera för mycket tycker jag. Blir inte som man har tänkt sig ändå.

  • Otit

    Alltid haft skötbordet i badrummet eller som nu i tvättstugan. Har hänt många kladdiga incidenter, och blir många bajsblöjor. Inte så fräscht i sovrummet. När barnen blivit större och inte bajsat på nätterna byter jag bara kissblöjan i sängen.

  • Otit

    Alltid haft skötbordet i badrummet eller som nu i tvättstugan. Har hänt många kladdiga incidenter, och blir många bajsblöjor. Inte så fräscht i sovrummet. När barnen blivit större och inte bajsat på nätterna byter jag bara kissblöjan i sängen.

  • Otit

    Alltid haft skötbordet i badrummet eller som nu i tvättstugan. Har hänt många kladdiga incidenter, och blir många bajsblöjor. Inte så fräscht i sovrummet. När barnen blivit större och inte bajsat på nätterna byter jag bara kissblöjan i sängen.

  • Otit

    Alltid haft skötbordet i badrummet eller som nu i tvättstugan. Har hänt många kladdiga incidenter, och blir många bajsblöjor. Inte så fräscht i sovrummet. När barnen blivit större och inte bajsat på nätterna byter jag bara kissblöjan i sängen.

  • Otit

    Alltid haft skötbordet i badrummet eller som nu i tvättstugan. Har hänt många kladdiga incidenter, och blir många bajsblöjor. Inte så fräscht i sovrummet. När barnen blivit större och inte bajsat på nätterna byter jag bara kissblöjan i sängen.

  • idisslaren
    T K skrev 2019-07-11 07:06:53 följande:

    Det börjar bli dags att införskaffa det som behövs inför att första barnet kommer och vi har fastnat lite kring det där med skötbord.

    Det finns två alternativ.

    1. Ha det inne i sovrummet där vi och barnet kommer sova.

    2. Ha det i badrummet.

    Jag har varit inställd på att ha det i badrummet pga närheten till vatten, speciellt om det sker olyckor som behöver duschas av. Det känns dessutom osmidigt att ha det i sovrummet om den ena föräldern tex sover när det är dags att byta. Väldigt många säger däremot att det inte bara är onödigt att ha det inne i badrummet utan att det är så mycket bättre att ha det i sovrummet - eller att inte ha något skötbord alls och bara köra skötbädd där man råkar befinna sig (säng, soffa osv).

    Har vi skötbordet i badrummet så blir det ett vägghängt skötbord + förvaring i skåp precis bredvid och om det blir sovrummet så får vi plats med ett mer traditionellt skötbord.

    Har jag missat något? Hur har du som redan har barn gjort? Vad tycker du är smidigt och är det något du inte varit nöjd med/saknat?


    Jag skulle ha i sovrummet och ha en flaska vatten tillhands. Och lätt att pappan gör alla byten!!
  • jrockyracoon

    Det funkar inte med skötbord för alla barn. För vårt ena barn var den bästa lösningen att vi bytte om på golvet invid duschen, för det andra barnet byter vi smidigast när barnet står lutad mot en stol och kikar på ngt youtube-klipp...

    Utifrån mina erfarenheter är det alltså ganska meningslöst att försöka driva en slags generell diskussion om var skötbordet ska stå, när funktionen och positionen bestäms av barnets vilja/ovilja och föräldrarnas val av praktisk lösning...

    Spjälsäng har vi också köpt i förväg, men inte använt på något av våra tre barn. Ganska dålig idé att ha spjälsäng om man vill ha barn med trygg anknytning. Barnet/bäbisen vill ju sova med föräldrarna, inte ligga ensam och olycklig i en spjälsäng...

  • Mangodill
    jrockyracoon skrev 2019-07-11 23:58:44 följande:

    Det funkar inte med skötbord för alla barn. För vårt ena barn var den bästa lösningen att vi bytte om på golvet invid duschen, för det andra barnet byter vi smidigast när barnet står lutad mot en stol och kikar på ngt youtube-klipp...

    Utifrån mina erfarenheter är det alltså ganska meningslöst att försöka driva en slags generell diskussion om var skötbordet ska stå, när funktionen och positionen bestäms av barnets vilja/ovilja och föräldrarnas val av praktisk lösning...

    Spjälsäng har vi också köpt i förväg, men inte använt på något av våra tre barn. Ganska dålig idé att ha spjälsäng om man vill ha barn med trygg anknytning. Barnet/bäbisen vill ju sova med föräldrarna, inte ligga ensam och olycklig i en spjälsäng...


    Alla barn är olika. Vår dotter ligger helt still på skötbordet och vi använder den vid varje blöjbyte fortfarande, vid 8 mån ålder. Försöker jag byta på golvet, vill hon bara vända sig och krypa iväg på äventyr. Samma med klädbyten. Så jag håller med om att det är svårt att ha en generell diskussion angående var skötbordet ska stå. Man vet ju inte hur just sin bebis är och vad som passar familjen, innan bebisen är född.

    Håller däremot inte med dig angående spjälsängen. Vår dotter sover i spjälsängen och har gjort sen mer eller mindre första stund, och vi har en riktigt bra anknytning. På vilket sätt skulle egen säng förstöra anknytningen? Hon är verkligen inte ensam och olycklig i sin säng, utan sover bättre där än med mig. Hon sover tryggt hela natten, mellan 18-06, utan uppvak. Vissa barn behöver sova i sängen med mamma och pappa, vissa barn behöver sova i egen spjälsäng. Båda är bra, och man vet inte vad man får för bebis innan den är född.
  • fluu

    Skötbord i badrummet helt klart. Bajsar inte vi i sovrummet så gör inte barnet det heller. Plus nära till vatten och annat. 


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • jrockyracoon
    Mangodill skrev 2019-07-12 14:41:21 följande:
    Alla barn är olika. Vår dotter ligger helt still på skötbordet och vi använder den vid varje blöjbyte fortfarande, vid 8 mån ålder. Försöker jag byta på golvet, vill hon bara vända sig och krypa iväg på äventyr. Samma med klädbyten. Så jag håller med om att det är svårt att ha en generell diskussion angående var skötbordet ska stå. Man vet ju inte hur just sin bebis är och vad som passar familjen, innan bebisen är född.

    Håller däremot inte med dig angående spjälsängen. Vår dotter sover i spjälsängen och har gjort sen mer eller mindre första stund, och vi har en riktigt bra anknytning. På vilket sätt skulle egen säng förstöra anknytningen? Hon är verkligen inte ensam och olycklig i sin säng, utan sover bättre där än med mig. Hon sover tryggt hela natten, mellan 18-06, utan uppvak. Vissa barn behöver sova i sängen med mamma och pappa, vissa barn behöver sova i egen spjälsäng. Båda är bra, och man vet inte vad man får för bebis innan den är född.
    Anknytningen aktiveras på natten. D.v.s. just nattetid är det extra viktigt att göra barnet tryggt. Jag skulle inte rekommendera att låta barnet sova ensamt upp till två års ålder. Kroppskontakt med förälder gör barnet lugnt och tryggt. Om barnet vaknar till mitt i natten är det viktigt att föräldern finns nära, det är inte säkert att barnet börjar gråta när det vaknar en liten stund på natten. Man har mätt halter av olika signalsubstanser i hjärnan hos barn, och funnit att barn som till synes lägger sig tryggt och skönt i egen säng ensam kan ha höga halter av stresshormonet kortisol.

    Undantaget kan vara barn som har autism, dessa barn reagerar inte på kroppskontakt som andra, så på det sättet har du rätt i att det finns individuella skillnader. Men med det undantaget är kroppskontakt och nära kontakt med föräldrarna ett viktigt behov hos i princip alla spädbarn.

    Vissa har spjälsängen alldeles bredvid sin säng så att barnet kan se och höra föräldern om det vaknar, etc. Det är förstås bättre än att ha barnet i ett annat rum, men den naturliga kroppskontakten förloras då ändå... Sedan har vi ju socialstyrelsen rekommendation att inte samsova med små bäbisar för att det ökar risken för plötslig spädbarnsdöd. Den rekommendationen ställer jag mig lite kritisk emot, det finns andra åtgärder man kan genomföra för att minska den risken (inte vara rökare, bädda in barnet, inte inta alkohol eller sömntabletter, etc). Jag tycker inte att socialstyrelsen har tagit med barnets behov av närhet i deras rekommendation, utan fastnat i ett ganska föråldrat sätt att se på barns hälsa.

    Du säger att ni har en riktigt bra anknytning till ert barn. Blir lite nyfiken hur du vet det? Har ni utfört ett anknytningstest? Det är ju ganska svårt att veta det annars... 

    Det är också givet att en bäbis går in och ut ur sömn under natten, precis som vi andra. När medvetandenivån är högre och hon ev. är orolig skulle en andning eller lukt, kroppskontakt med förälder kunnat ha tryggat upp henne.
  • Jemp

    Har i badrummet och ser inget behov av att ha det i sovrummet. Förstår inte hur folk klarar sig utan skötbord och inte utan nära vatten heller (eller Jo men våtservetter är inte så nyttigt).

  • chrissepisse

    Jag hade vägghängt skötbord till första barnet och det tyckte jag var toppen. Till de andra två har vi av utrymmesskäl bara haft en skötbädd som vi lagt på badrumsgolvet. Jag röstar för badrummet alla dagar, tycker det känns bäst. Vägghängt skötbord tycker jag är toppen. Man ska bara säkerställa att det blir ordentligt uppsatt.

  • Mangodill
    jrockyracoon skrev 2019-07-12 23:18:55 följande:

    Anknytningen aktiveras på natten. D.v.s. just nattetid är det extra viktigt att göra barnet tryggt. Jag skulle inte rekommendera att låta barnet sova ensamt upp till två års ålder. Kroppskontakt med förälder gör barnet lugnt och tryggt. Om barnet vaknar till mitt i natten är det viktigt att föräldern finns nära, det är inte säkert att barnet börjar gråta när det vaknar en liten stund på natten. Man har mätt halter av olika signalsubstanser i hjärnan hos barn, och funnit att barn som till synes lägger sig tryggt och skönt i egen säng ensam kan ha höga halter av stresshormonet kortisol.

    Undantaget kan vara barn som har autism, dessa barn reagerar inte på kroppskontakt som andra, så på det sättet har du rätt i att det finns individuella skillnader. Men med det undantaget är kroppskontakt och nära kontakt med föräldrarna ett viktigt behov hos i princip alla spädbarn.

    Vissa har spjälsängen alldeles bredvid sin säng så att barnet kan se och höra föräldern om det vaknar, etc. Det är förstås bättre än att ha barnet i ett annat rum, men den naturliga kroppskontakten förloras då ändå... Sedan har vi ju socialstyrelsen rekommendation att inte samsova med små bäbisar för att det ökar risken för plötslig spädbarnsdöd. Den rekommendationen ställer jag mig lite kritisk emot, det finns andra åtgärder man kan genomföra för att minska den risken (inte vara rökare, bädda in barnet, inte inta alkohol eller sömntabletter, etc). Jag tycker inte att socialstyrelsen har tagit med barnets behov av närhet i deras rekommendation, utan fastnat i ett ganska föråldrat sätt att se på barns hälsa.

    Du säger att ni har en riktigt bra anknytning till ert barn. Blir lite nyfiken hur du vet det? Har ni utfört ett anknytningstest? Det är ju ganska svårt att veta det annars... 

    Det är också givet att en bäbis går in och ut ur sömn under natten, precis som vi andra. När medvetandenivån är högre och hon ev. är orolig skulle en andning eller lukt, kroppskontakt med förälder kunnat ha tryggat upp henne.


    Okej, du verkar känna väldigt starkt för det här med att samsova. Att det skulle vara extremt viktigt med närhet just på natten är inget jag hört förut, utan att just anknytningen handlar om lyhördhet från föräldrarna under dygnets alla timmar. Det är i alla fall intressant, har du några studier du kan hänvisa till som jag kan läsa?

    Något som också blir intressant är att de flesta i min umgängeskrets har sina barn i spjälsängen från iaf dess att de är 6 mån, många från start, bland annat pga rädsla för psd. Är det så då att alla dessa barn växer upp utan en trygg anknytning? Vad betyder det egentligen för hela samhället om en ganska stor andel barn sover i egen säng pga socialstyrelsens rekommendationer?

    Att jag upplever en god anknytning till min dotter grundar sig i hur hon beter sig kring mig. Jag känner att vi bland annat hat ett bra samspel, där jag tycker att det är tydligt att hon vet att hon får svar om hon söker efter något som närhet, mat, vatten eller lek. Detta såklart både dagtid och nattid.

    Ber om ursäkt till ts för att det blev lite off topic här.
  • Anonym (Hmm)

    Absolut i badrummet. Har ni badkar är ett man ställer på badkaret praktiskt.

  • Minlillaplutt

    Jag har alltid haft skötbordet i badrummet med alla mina barn, eller som nu i tvättstugan. Med trean hade vi en paus från att hon började krypa, ungefär 8 mån - 18 mån då hon ratade skötbordet, men sen gick det igen! :)

Svar på tråden Skötbord?!