• jag2000

    Biodrivmedel innebär högre bränsleförbrukning

    Från och med 1 juli 2018 blev det lag på att försäljare av drivmedel måste blanda in biodrivmedel i bränslet. Detta kallas för reduktionsplikt och var ettriksdagsbeslut som togs 2018 i och med statens budget för 2018.

    Nu har det visar sig att biodrivmedel, kanske, är bra för miljön men det är inte bra för plånboken. Enligt flera bilister drar nu bilerna mer bensin tack vare inblandningen av biodrivmedel. Denna insändare 

    https://www.vlt.se/artikel/insandare-dyrt-nar-bensinen-spads-ut-med-biodrivmedel

    skriver att bensin och diesel idag redan är utblandade med biodrivmedel såsom etanol, E85 och RME/rapsmetylester. Bilar som går på biodrivmedel drar mer bränsle än de som går på rent bränsle ? upp till 30 %. Författaren skriver att Jök-regeringen har beslutat att successivt höja andelen biobränsle i det rena bränslet. Inget bränslebolag idag säljer ren bensin eller diesel eftersom regeringen påtvingat dem att införa biodrivmedel. I andra länder kan man välja om man vill tanke med ren bensin eller diesel men det kan man inte i Sverige.

    Projektet att blanda in biodrivmedel i bränslet kallas för Bränslebytet ochMiljöpartiet har varit drivande bakom detta.

    http://elbilsnytt.se/debatt-miljopartiet-nu-byter-vi-ut-branslet-i-din-bil/

    Har Miljöpartiets ide om biodrivmedel inneburit någon klimatnytta eller har MP skaffat sig nya ovänner bland bilägarna?
  • Svar på tråden Biodrivmedel innebär högre bränsleförbrukning
  • Kjell2

    Lika bra att börja anpassa oss till ickefosilabränslen nu även om det inte är 100% klimatsmart. För eller senare tar oljan slut och då har vi inget val.

  • Mentat

    Självklart är det så då biodrivmedel normalt sett inte är lika energitäta som bensin/diesel, i alla fall om det är etanol. Man kan ju för all del göra biodiesel också.
    Det är klart att man kan hänvisa till miljön men det blir också en dold skattehöjning om bilarna drar mer bränsle, skatten är ju per liter och skyhög som det är. Man har inblandning i andra länder också, jag vill minnas att t.ex. Tysklands bensin är E10-klassad.

    Däremot tror jag inte att (mp) skaffat sig några nya ovänner bland bilägarna. De hade redan den gruppen bland sina ovänner så utspelet kostar dem ingenting på det sättet.

  • FDFMGA
    Mentat skrev 2019-07-11 11:00:00 följande:

    Självklart är det så då biodrivmedel normalt sett inte är lika energitäta som bensin/diesel, i alla fall om det är etanol. Man kan ju för all del göra biodiesel också.
    Det är klart att man kan hänvisa till miljön men det blir också en dold skattehöjning om bilarna drar mer bränsle, skatten är ju per liter och skyhög som det är. Man har inblandning i andra länder också, jag vill minnas att t.ex. Tysklands bensin är E10-klassad.

    Däremot tror jag inte att (mp) skaffat sig några nya ovänner bland bilägarna. De hade redan den gruppen bland sina ovänner så utspelet kostar dem ingenting på det sättet.


    Det skulle iofs vara intressant att se hur andelen bilägare bland de olika partiernas sympatisörer varierar, min gissning är att det inte är några större skillnader - men att andelen är högst bland M-väljare och lägst bland MP-, V-, eller SD-väljare.

    Hursomhelst tror jag inte att att ökad inblandning av biodrivmedel i bensinen skrämmer bort några bilägare från MP eller S. Det handlar ju om väljare som förstår varför det är nödvändigt att avveckla fossila bränslen.

    Dessutom - jämför man med löneutvecklingen över tid så har det inte skett någon dramatisk höjning av bensinpriset.
  • themia
    FDFMGA skrev 2019-07-11 14:21:50 följande:
    Det skulle iofs vara intressant att se hur andelen bilägare bland de olika partiernas sympatisörer varierar, min gissning är att det inte är några större skillnader - men att andelen är högst bland M-väljare och lägst bland MP-, V-, eller SD-väljare.

    Hursomhelst tror jag inte att att ökad inblandning av biodrivmedel i bensinen skrämmer bort några bilägare från MP eller S. Det handlar ju om väljare som förstår varför det är nödvändigt att avveckla fossila bränslen.

    Dessutom - jämför man med löneutvecklingen över tid så har det inte skett någon dramatisk höjning av bensinpriset.
    Snarare en sänkning. När jag började köra bil i början av 60-talet tjänade jag 1200 i månaden och bensinen kostade1 krona/liter. För en normalinkomsttagare idag skulle det motsvara ca 20 kr/liter.
    Dessutom drar moderna bilar betydligt mindre.
  • Mentat
    FDFMGA skrev 2019-07-11 14:21:50 följande:
    Det skulle iofs vara intressant att se hur andelen bilägare bland de olika partiernas sympatisörer varierar, min gissning är att det inte är några större skillnader - men att andelen är högst bland M-väljare och lägst bland MP-, V-, eller SD-väljare.

    Hursomhelst tror jag inte att att ökad inblandning av biodrivmedel i bensinen skrämmer bort några bilägare från MP eller S. Det handlar ju om väljare som förstår varför det är nödvändigt att avveckla fossila bränslen.

    Dessutom - jämför man med löneutvecklingen över tid så har det inte skett någon dramatisk höjning av bensinpriset.
    Jag sade inget om bensinpriset i förhållande till reallöneutvecklingen. Jag påpekade att det är en dold skattehöjning. Om du skall svara på mina inlägg, vänligen bemöt det jag skriver och inget annat, tack.

    Att väljare inte har lämnat (mp) pga bensinpriset är exakt vad jag påstod.
  • FDFMGA
    Mentat skrev 2019-07-11 20:16:45 följande:
    Jag sade inget om bensinpriset i förhållande till reallöneutvecklingen. Jag påpekade att det är en dold skattehöjning. Om du skall svara på mina inlägg, vänligen bemöt det jag skriver och inget annat, tack.

    Att väljare inte har lämnat (mp) pga bensinpriset är exakt vad jag påstod.
    Det är ganska relevant med bensinpriset relativt löneutvecklingen när man besvarar ett inlägg från en person som tar upp skatten på bränslet. Högre skatt innebär högre pris, men trots skatter och andra pålagor så har inte det relativa bensinpriset höjts.

    Jag funderade också på att besvara dina tankar om att MP har gruppen bilägare som ovän mer direkt, men nöjde mig med ett indirekt svar - det att det rimligen finns en stor grupp bilägare som är miljöpartister och en än större som inte anser att det är fel att blanda in mer biobränse i bensinen även om den blir dyrare då.

    Jag kör själv en bensindriven bil och ser gärna att bränslet jag tankar får en högre grad av biobränsleinblandning.

    Jag tillhör gruppen bilägareSkrattande
  • Rataxes

    Jag har testat. Upp till 20-25% inblandning av E85 gör ingen skillnad på förbrukningen. Ren E85 ger ca 25-30% högre förbrukning, trist när det bränslet bara är 25% billigare än 95 oktan. Bilen blir lite tjurig på vintern också, men det hjälper med motorvärmare.


    Har oerhört lite respekt för låtsasborgerliga som gömmer sig under kjolarna hos såssar, miljötomtar och kåmmunister.
Svar på tråden Biodrivmedel innebär högre bränsleförbrukning