• Isjes

    Migrän med aura niferex

    Hej!

    Jag undrar om det är någon i samma sits som jag. Jag lider av fruktansvärd migrän med aura och har gjort det från halva graviditeten. Flera gånger i veckan alltså. Hade det en gång per år innan jag blev gravid.

    Jag har bara ett par veckor kvar innan bf, men undrar om det är någon mer som lider av detta?

    Och framförallt kan ni koppla det till niferexen?

    Jag har provat att sluta med dom under en period och tycker redan jag varit piggare och mindre yr.. (Nej jag har inte hf, utan migrän.)

  • Svar på tråden Migrän med aura niferex
  • legomum

    Med tanke på att du har så mycket migrän skulle det kunna vara kopplat till stress?

    Jag vet att min migrän triggas utav bla stress och om jag hoppar över måltider.

    En period hade jag så mycket migrän så det var i princip varje dag. Det hjälpte att mjuka upp nacke, axlar och rygg.

    För de spända musklerna ökar även de på frekvensen attacker.

    Jag har blivit hjälpt av yogan (inte helt men långt ifrån samma mängd attacker) kanske att det vore något för dig med?

  • Anonym (L)

    När kollade de senast sä att du inte har HF? Jag fick ont i huvudet och ögonflimmer för första gången under första graviditeten, dagen efter var de tvugna att sätta igång mig på grund av hf. Sedan har jag då och då haft migrän med aura. Under andra graviditeten trodde jag att det bara var migränen. Men då under en vanlig koll såg de att jag också hade havandeskapsförgiftning, men inte lika allvarlig som första, så bebis hann bli färdigbakad.

    Har ätit niferex i 3 år till och från nu, inte märkt något sammanband med migrän. Men jag tänker att om kroppen är stressad och mår dåligt i och med järnbrist så kanske det kan bidra till migrän, fortsätt med tabletterna du.

  • Mawie

    Tänkte också havandeskapsförgiftning, tala alltid om för din bm när du har sådan migrän.


    Ängeldotter 6/9-18
  • Anonym (Prova nålar!)

    Jag hade extremt mycket auramigrän när min yngste var nyfödd (blev ensamstående med två blöjbarn så det var kanske stressrelaterat). På vårdcentralen skickade de mig till akupunktur hos sjukgymnasten, och efter två behandlingar var det borta. Har haft två anfall på 20 år (tidigare hade jag migrän 2-3 gånger per vecka).

  • Lmhs

    Har precis som du migrän med aura, är i vecka 17 och fick anfall 1-2 ggr i veckan innan jag blev ordinerad lergigan som hjälpte ????.

    Äter inte niferex så för min del är anfallen som ökat kopplat till graviditeten. Pratade med läkare om det, hon sa att migrän med aura tyvärr brukar öka under grav medan andra migränsorter brukar minska. Men jag tror att du ska gå på din känsla helt enkelt.

  • Anonym (My)
    Isjes skrev 2019-07-11 10:48:25 följande:

    Hej!

    Jag undrar om det är någon i samma sits som jag. Jag lider av fruktansvärd migrän med aura och har gjort det från halva graviditeten. Flera gånger i veckan alltså. Hade det en gång per år innan jag blev gravid.

    Jag har bara ett par veckor kvar innan bf, men undrar om det är någon mer som lider av detta?

    Och framförallt kan ni koppla det till niferexen?

    Jag har provat att sluta med dom under en period och tycker redan jag varit piggare och mindre yr.. (Nej jag har inte hf, utan migrän.)


    Jag har pratat med en person idag som påstod att hon har fått ögonflimmer av järntabletter, vet ej vilket märke. Det verkade inte vara migrän dock.

    Jag fick mitt första migränanfall när jag var gravid och har lidit av migrän med svår aura i 8 år nu. Jag kan bli så dålig att jag blir halvsidesförlamad och tappar talet och det är grymt otäckt.

    Det kan debutera under graviditet och behöver alltså inte ha med Niferex att göra.

    Tycker du ska ringa och fråga någon på en neurologmottagning. De är experter på migrän!
  • Anonym (Hafthf)
    Anonym (My) skrev 2019-07-24 01:34:46 följande:

    Jag har pratat med en person idag som påstod att hon har fått ögonflimmer av järntabletter, vet ej vilket märke. Det verkade inte vara migrän dock.

    Jag fick mitt första migränanfall när jag var gravid och har lidit av migrän med svår aura i 8 år nu. Jag kan bli så dålig att jag blir halvsidesförlamad och tappar talet och det är grymt otäckt.

    Det kan debutera under graviditet och behöver alltså inte ha med Niferex att göra.

    Tycker du ska ringa och fråga någon på en neurologmottagning. De är experter på migrän!


    Har migrän med aura som i båda mina graviditeter blivit så kraftiga så jag inte kan hantera kroppen alls. Jag har utvecklat hf båda gångerna. Enligt studier är det ökad risk efter kraftiga migrän anfall. Stämmer in på mig.

    Det rör sig om anfall runt grav. v 15 ca i samband med stress. Sedan inget mer. Slutat med att jag fått läggas in med dropp båda graviditerna och mediciner ner i blodet. Ingen niferex.

    Tror det handlar mycket om att kroppen har fullt upp, hormoner bla

    Vill inte skrämmas men var rädd om dig. Min sista graviditet slutade inte bra :(
  • Anonym (My)
    Anonym (Hafthf) skrev 2019-07-24 01:44:53 följande:
    Har migrän med aura som i båda mina graviditeter blivit så kraftiga så jag inte kan hantera kroppen alls. Jag har utvecklat hf båda gångerna. Enligt studier är det ökad risk efter kraftiga migrän anfall. Stämmer in på mig.

    Det rör sig om anfall runt grav. v 15 ca i samband med stress. Sedan inget mer. Slutat med att jag fått läggas in med dropp båda graviditerna och mediciner ner i blodet. Ingen niferex.

    Tror det handlar mycket om att kroppen har fullt upp, hormoner bla

    Vill inte skrämmas men var rädd om dig. Min sista graviditet slutade inte bra :(
    Jag hade inte havandeskapsförgiftning men utvecklade migrän ändå. Och den är kvar.

    Jag blir nästan helt blind, förlamad och tappar talförmågan när det är som värst. Jag sluddrar bara fram läten. Fruktansvärt! Får också lukt och hörselhallicunationer. Nu är det längesen jag hade ett kraftigt, peppar peppar. I normala fall brukar jag "bara" bli blind i en timme. Jobbigt när man sitter i bilen själv långt ute på landet. Paniken...

    Hur menar du att din senaste graviditet inte slutade bra? Menar du att man kan få hf av att lida av migrän?
Svar på tråden Migrän med aura niferex