• Jennyyl

    Min pojkvän vill göra abort

    Hej! Som rubriken lyder vill alltså min pojkvän göra abort mot min vilja. Han resonerar så att han vill vänta några år och att göra abort inte är någon stor grej, jag mår jättedåligt när jag tänker på att göra abort. Samtidigt vill jag inte förstöra vårat fina förhållande. Är det någon annan som varit i samma sits som mig och hur tänker ni? Kan tillägnat jag är i vecka 7. :)

  • Svar på tråden Min pojkvän vill göra abort
  • viseversa

    Du bestämmer punkt slut. Inte han. Den dag det handlar om ingrepp på hans kropp så bestämmer han. Men nu bestämmer du till 100% du vill inte göra abort?! Nej då gör du inte abort. Svårare än så är det inte. Och vad är han för jävla gris som kommer och säger att det inte är en stor grej med abort? Vad fan vet han om det? Hur många aborter har han gjort? Fråga honom det.

  • CitronTulo

    Abort ÄR en stor grej, och SKA vara en stor grej!! Inget man ska göra lättvindigt eller använda istället för att skydda sig..

    Låt honom inte övertala dig till att göra abort om det inte är det du vill. Han kan tycka och tänka vad han vill om detta, beslutet är ditt!

  • frökenBea

    Att göra abort i detta tidiga skede ÄR inte så väldigt farligt, kroppsligt sett.

    MEN, du är i en jobbig sits där du nog måste ta ställning till vad du är beredd att offra. Tyvärr så tror jag erat förhållande får en spricka vad du än gör. Tar du bort barnet kommer du alltid att tänka på vad som hade varit om du haft ditt barn och du kommer, även om du inte vill det, alltid att klandra din pojkvän.

    Tar du inte bort det så följer du DITT hjärta, eftersom du uppenbarligen redan knytit an till livet inom dig. Men då finns risken, om din kille inte ändrar sig på vägen att ni går skilda vägar på grund av det.

    Tycker, om du redan nu verkligen känner för barnet, att du ska säga till honom exakt hur du känner. Att du helt enkelt inte vill ta bort barnet. Ta det därifrån sen.

    Jag var i samma sits för 18 år sedan. Men min pojkvän då, vande sig vid tanken och vi levde tillsammans ytterligare 10 år. Jag hade redan ställt in mig på att INTE ta bort. Så jag hade behållt oavsett. Idag när jag ser min fina dotter så kan jag gråta av tanken på att hon inte skulle finnas.

    Lycka till :)

  • Ignoramus

    Om han vill göra abort får han först se till att bli gravid. Till dess så är det helt och hållet ditt beslut.

    För övrigt är man sällan helt redo att bli förälder, men många växer in i rollen när det väl är dags!

  • Pentra

    Hur ser ert förhållande ut, hur länge har ni varit tillsammans, har ni arbeten, och hur gamla är ni? ... Mvh, Pentra

  • Jennyyl

    Hej igen alla! Tack för era svar :) jag och min pojkvän har gått ill kurator och pratat om detta. Vi båda håller fortfarande fast i vad vi tycker. Har dom senaste dagarna känt lite hat mot honom. Att han kunde riskera en graviditet och sedan inte tycka att det är något problem med abort. Är så kluven i denna sits. Vill inte att det ska bli någon sprick i vår relation och vill inte skaffa barn om han inte vill. Kan bara inte tänka mig ett liv utan detta barn. Förstår eller inte vad skillnaden är att slags barn nu eller om 2 år som han säger....

  • Iarwain

    Nu är det dags att växa upp snabbt.
    Sätt dig ned med din pojkvän och prata igenom detta och annat ni kan komma på:
    * Hur ska ni försörja er och barnen?
    * Vill någon av er plugga, jobba på annan ort, resa etc Hur löser ni det med ett barn?
    * Hur sparar ni till ert barn?
    * Hur ser ni på barnuppfostran?
    * etc

    Först därefter tar du ett beslut.

  • Jennyyl
    Pentra skrev 2019-07-11 12:14:24 följande:

    Hur ser ert förhållande ut, hur länge har ni varit tillsammans, har ni arbeten, och hur gamla är ni? ... Mvh, Pentra


    Vi har endast varit ihop i 7 månader. Båda har fast jobb. Bor för tillfället i separata lägenhet, men håller på att flytta in hos mig nu :)
  • Jennyyl
    Jennyyl skrev 2019-07-11 12:17:55 följande:

    Vi har endast varit ihop i 7 månader. Båda har fast jobb. Bor för tillfället i separata lägenhet, men håller på att flytta in hos mig nu :)


    Glömde skriva att vi är 25 och 32 år
  • frökenBea
    Jennyyl skrev 2019-07-11 12:19:05 följande:

    Glömde skriva att vi är 25 och 32 år


    Oj! Gör INTE abort mot din vilja! Du har förutsättningar nog att klara dig själv om han väljer att inte vara delaktig. Tar du bort barnet kommer du att ha agg mot honom, och då slutar det kanske med att du går ifrån honom och dessutom "tog bort" ditt fin barn.
  • Johanna1986

    Alltså jag blir arg så jag kokar när jag hör detta. Vadå en abort e en ?lätta? sak att göra! Han måste vara dum på riktigt. Tyvärr e många män så. Knulla utan skydd å rycka på axlarna men sedan när ett barn blir till ska de smita från ansvaret åsäga att men de går ju att göra abort.

    Nej. Vill DU behålla så gör du de. Han ska inte säga till dig vad du får å inte får/ska göra. Gör du abort mot din vilja kommer du gå under. Tro mig. Jag vet vad jag pratar om. (Suttit i liknande sots men tyvärr slutade mitt i missfall)

  • Mimosa86

    Hur kan han veta att en abort är en lätt sak?

    Är han införstådd med att det är ett litet embryo/foster som ska kryssats ut? (Jag tyckte det gjorde skitont, men han kanske upplevde sin abort som smidigare.

    Är han införstådd med att en abort kan leda till att relationen kan ta slut för att du kanske mår för dåligt över ingreppet?

    Vill du ha barnet så ska du föda barnet. Du ska inte göra ett fysiskt och psykiskt ingrepp för att han tycker det vore smidigare att vänta två år. Barn är ingen beställningsvara.

    Han behöver läsa på. Verkar inte fatta vad det är han begär.

    Kram från en som gjort abort och som inte Tyckte det var så kul efteråt

  • Jasmin88

    Är du redo för ett barn? Ekonomiska situationen?

    Jag känner att du vill försätta med graviditeten och jag själv skulle har gjort samma!

  • Richard1986
    Jennyyl skrev 2019-07-11 10:58:34 följande:

    Hej! Som rubriken lyder vill alltså min pojkvän göra abort mot min vilja. Han resonerar så att han vill vänta några år och att göra abort inte är någon stor grej, jag mår jättedåligt när jag tänker på att göra abort. Samtidigt vill jag inte förstöra vårat fina förhållande. Är det någon annan som varit i samma sits som mig och hur tänker ni? Kan tillägnat jag är i vecka 7. :)


    Det är en svår situation där det är lätt stt börja flippa ur och få panik. Oavsett vad du gör så är risken stor att en av er kommer bli fruktansvärt arg, ledsen och besviken på andra och att förhållandet får sig en törn ändå. Blev själv Pappa väldigt oplanerat i ung ålder så jag vet något om det... Den tjejen och jag hade dock inte ett kärleksförhållande. Vad jag hatade henne då och vad jag tyckte att hon tog sig rätten att förstöra mitt liv i tidig ålder. Men vi använde inget preventivmedel och jag kom i henne så jag bidrog ju lika mycket till situationen själv. Men när man har full panik tänker man inte så.

    De övriga skribenterna har redan skrivit mycket bra. Det är i slutändan ditt beslut. Du har makten att föda barnet och göra honom till biologisk Pappa emot hans vilja om du vill det. Samtidigt är det ju vad som kan hända när man har fullbordat oskyddat samlag. Som sagt - jag dömer ingen. Samtalsterapi med en skicklig terapeut är det absolut bästa. Anledningen till att jag skriver "skicklig terapeut" är att samtalssessionerna annars lätt urartar i någon slags dålig tävling om att vänta ut varandra och att få den andra att ge upp, när det är till för att försöka rädda förhållandet.
  • BurningDiamond

    Han får göra precis hur många aborter han vill. När det är embryo eller foster i hans egen kropp.

    Din kropp har han ingen rätt att besluta om.

    Jag kan inte se hur er relation ska kunna överleva om du gör abort mot din vilja. Jag kan inte heller se att relationen kommer överleva när han inte vill bli far. Därför tycker jag att det bästa för dig är att se till att du har nätverk, boende och ekonomi för att hantera graviditet och barnet helt utan hans inblandning förutom underhåll.

  • EvilNala
    Jennyyl skrev 2019-07-11 12:16:20 följande:

    Hej igen alla! Tack för era svar :) jag och min pojkvän har gått ill kurator och pratat om detta. Vi båda håller fortfarande fast i vad vi tycker. Har dom senaste dagarna känt lite hat mot honom. Att han kunde riskera en graviditet och sedan inte tycka att det är något problem med abort. Är så kluven i denna sits. Vill inte att det ska bli någon sprick i vår relation och vill inte skaffa barn om han inte vill. Kan bara inte tänka mig ett liv utan detta barn. Förstår eller inte vad skillnaden är att slags barn nu eller om 2 år som han säger....


    Vad har ni haft för skydd? Det är solklart ditt val alltid men du ska nog vara medveten om att du riskerar förhållandet om ni inte diskuterar
  • Butembobaby

    Jag och min sambo har länge varit på olika nivå när det gäller barn. Jag har känt mig redo i flera år, medans han alltid sagt "någon gång i framtiden". Det som tillslut fick honom att tänka annorlunda var att jag satte svart mot vitt och frågade varför inte nu?

    Hans svar blev " det finns saker jag vill hinna med innan".

    Och då kontrade jag med at be honom skriva en lista på allt han ville hinna med att göra innan vi blev föräldrar som vi inte kunde göra med barn. Två dagar senare kom han tillbaks och sa att han nog ändå var redo nu.

    Vet inte om det kan fungera för er, men ville iaf dela med mig om hur vi kom till den punkten efter 10 år tillsammans.

  • Vevoz

    Om din kille är gravid o vill göra abort är det upp till honom. Om du är gravid o inte vill göra abort är det upp till dig. Din kropp o ditt val :) kan du ta hand om en bebis ensam o vill behålla så kör hårt

  • LoveRain

    Tycker det är lite märkligt att han efter ni varit hos en kurator fortfarande håller fast vid att abort inte är någon stor grej. Inte för honom kanske men för dig är det ju det. Han verkar ha vissa brister i empati faktiskt.

    Att han inte vill bli far nu kan man ju förstå, alla har rätt till sina känslor. Jag tror inte alls arr han har insett att er relation är förstörd för all framtid om han pressar dig till en abort mot din vilja. Han får väl väga att få barn om 2-3 år med någon annan än dig (för er relation kommer med största sannolikhet inte vara lycklig efteråt) eller bli far lite tidigare än tänkt men fortsätta er relation och bestämma sig för vad som är viktigast.

    Kan verkligen relatera till känslan man kan få för det framtida barn som växer i en. Känslorna man kan få som nygravid kan vara svåra att föreställa sig för någon som aldrig varit det själv. Jag blev oplanerat gravid, dock inte i en relation, och valde efter mycket vånda abort i v 7. Det finns inget rätt eller fel i situationen du är i nu, hur du ska göra vet bara du men tänk efter kring om du har råd att vara ensamstående, både ekonomiskt och mentalt.

Svar på tråden Min pojkvän vill göra abort