• Thu 11 Jul 2019 17:14
    2285 visningar
    8 svar
    8
    2285

    Hur går IVF till/tid

    Hur går en IVF till?

    Är det jätte många steg?

    Hur lång tid tog det för er efter utredningen liksom med IVF?

    Är det månader det handlar om eller gör man allt på en o samma månad, läst om att man får massa läkemedel osv innan.

    Men det kanske inte är alla som får det om ens ägglossning fungerar som den ska redan?

    Om det beror på spermie mängden osv....

    Vi håller på med utredning nu via privat klinik :) snabbt som attan!

    Rekommenderar starkt privat klinik innan det skickar en vidare.

    Går ju på högst 3 månader då det ska vara 3 månader emellan sperma prov.

    Men sen kanske vi blir vidare skickade inför IVF om vi uppfyller kraven och det är lite där jag undrar hur det går till och hur lång tid det tar. :)

  • Svar på tråden Hur går IVF till/tid
  • Thu 11 Jul 2019 23:30
    #1

    Hej!

    Vi har gjort ivf och har nu en underbar 6 mån dotter :)

    Vår resa började på privatklinik i jan förra året. Först gjordes utredning för att få det landstingsfinansierat. Den blev klar och vi godkända i slutet av feb så strax över en månad. Ivf var det utredningen visade var bäst för oss. Så det drog igång direkt med sprutor kommande menscykel som var i mars, ägg togs ut och insimenerades och sattes tillbaka och i april så plussade jag på stickan och i januari kom hon!

    Stort lycka till och hoppas ni får en lika fantastisk resa som vi fick <3

  • Fri 12 Jul 2019 11:25
    #2

    Men åh, vad snabbt det gick för er! Grattis. Hoppas verkligen detta också går snabbt, dock måste vi vänta på min HSSG undersökning vid nästa mens om tre veckor, och är den normal måste vi invänta ett till sperma test. Så det är väl isf det som tar tid att vänta på i vårat fall :)

    Skönt att man kan få hjälp iallafall om det är nåt ?tok? som gör det svårt.

  • Fri 12 Jul 2019 11:53
    #3

    Från att fertilitetsutredningen visade att vi behövde hjälp tog det ca en månad innan landstinget hade behandlat remissen och godkände att finansiera vår ivf. Jag ringde direkt upp närmsta privata klinik som landstinget hade samarbete med och fick tid för uppstartssamtal ca 1 månad senare. Startade behandling vid nästkommande mens (vilket i vårt fall inföll typ dagen efter startsamtalet).

    Min kropp reagerade väldigt starkt på medicinerna trots låg dos, så jag fick många fina ägg men tyvärr också så kallad överstimulering. Fick därför inte göra återföring i samma cykel då min kropp inte ansågs vara i skick för det. Då är rutinen att vänta 2 månader, men tyvärr inföll en högtid ungefär då så att det var stängt så vi fick vänta 3 cykler istället. Plussade med återföring av fryst blastocyst (vilket alltså innebär att jag inte behövde upprepa behandlingen som påverkade min kropp negativt utan bara kunde fortsätta med nästa steg med ett av de ägg som redan hade plockats ut) så i slutändan blev det bra. Allt som allt tog det alltså 5 månader för oss från avslutad utredning till återföring av befruktat ägg.

    Så det kan som någon redan skrivit gå superfort och all behandling sker samma cykel om allt går enligt plan. Men var lite förberedd på att det även kan ta längre tid så att du inte ser det som en katastrof om det blir som för oss. Vissa landsting har även långa väntetider för att få startsamtalet för ivf eftersom de bara har enstaka kliniker som genomför behandlingen så väntetider är starkt beroende av var du bor

  • Fri 12 Jul 2019 12:08
    #4

    Glömde svara på frågan om hur ivf går till:

    Det brukar börja med ett startsamtal med ivf-läkare som går igenom din journal och lägger upp en plan för behandlingen med vilka läkemedel du får och vilka doser du ska börja med.

    Även ett möte med sjuksköterska/barnmorska brukar ingå. De visar hur du ska ta sprutorna och går igenom mer noga hur processen kommer att se ut

    När nästa mens börjar ringer man kliniken och får ok på att starta behandlingen. Sprutorna tar man själv hemma. (Dos och antal dagar är individuellt och justeras under tiden då man får gå på ultraljud lite då och då för att se hur äggen växer, men räkna med 1-2 veckor)

    Första dagarna bara 1 spruta per dag som stimulerar äggtillväxt. Efter några dagar lägger man till en som ska hindra ägg från att släppa för tidigt. När läkaren bestämmer att det ser bra ut tar man en sista spruta som ger ägglossning.

    Ca 36 timmar efter ägglossningssprutan görs ett äggplock.

    De försöker befrukta alla ägg som plockats ut. Beroende på hur många ägg som blir befruktade och delar sig korrekt blir det återföring 2-5 dagar senare. Om många ägg delar sig bra vågar de vänta 5 dagar, men är det färre görs det tidigare. Har man flera ägg som delat sig bra till dag 5 så fryser man ner de som inte återfördes så att de kan användas senare.

  • Fri 12 Jul 2019 20:08
    #5

    Tack för era svar:) vi får se hur lång tid det tar för oss om vi ens är berättigade IVF sen efter utredningen vill säga :) inte säkert än. Ville bara veta på ett ungefär hur de funkar o tid osv :p så man inte är åååår framåt liksom.

  • Mon 12 Aug 2019 21:03
    #6
    höstmamma skrev 2019-07-12 20:08:58 följande:

    Tack för era svar:) vi får se hur lång tid det tar för oss om vi ens är berättigade IVF sen efter utredningen vill säga :) inte säkert än. Ville bara veta på ett ungefär hur de funkar o tid osv :p så man inte är åååår framåt liksom.


    Hej, 
    Jag vill jättegärna följa hur det går för er. Jag och min man fick den 29 juli besked efter utredning att vi behöver göra ivf. Min man har dåliga spermier, så han behövde gå till androlog för fortsatt utredning, ska dit imorgon och lämna ytterligare spermaprov. Sen antar jag att vi blir kallade inom 3 månader, känns som en evighet.

    Har ni varit hos androlog? Om så hur lång tid tog det?
    Funderar på om vi behöver detta eller om man kan gå direkt till privat klinik och börja behandling. Men kanske lika bra att kolla grundligt. 
  • Mon 12 Aug 2019 21:19
    #7

    Egentligen så finns det två metoder för ivf, vilken som används beslutas utifrån resultaten. I vårt fall så var det få pigga spermier för honom och lågt AMH för mig. Jag fick köra med det som oftast kallas för långa protokollet, dvs att man med hjälp av mediciner sätts i konstgjord klimakterium. Tyvärr så mådde jag rätt dåligt av det, men fick ändå ut 15 ägg varav hälften befruktades på konstgjord väg, s k ICSI och hälften befruktades ?av sig själva?, dvs spermierna fick själva leta sig fram till ägget. Av dessa befruktades 5, jag fick en tillbaka efter tre dagar, resten odlades vidare. Tyvärr så fortsatte inte de att utvecklas så det blev inget till frysen. Tyvärr så blev det även negativt graviditetstest. Hade det inte varit för sommar och semestrar så skulle vi kört med nästa försök direkt därpå. Då jag mått så dåligt med det långa protokollet så valde läkarna att vi skulle testa korta protokollet. Det är helt enkelt ett försök i den vanliga cykeln, dvs den som tidigare beskrivits i tråden. Denna gången mådde jag bättre, fick ut lika många ägg, lika många befruktades, ett återinfördes, fyra odlades vidare och så slutade det med tre blastocyter till frysen och ett positivt graviditetstest och så småningom bebis.

    Kan för övrigt starkt rekommendera fertilitetsguiden.com

  • Sun 1 Sep 2019 03:04
    #8

    Gjorde fertilitetsutredningen feb till april (fick vänta ca 3 till 4 mån på remiss till sahlgrenska )

    Hade första mötet 21 aug där dom sa ivf direkt pga spermaprovet va dåligt.

    Visste innan att de va maken de va fel på

    Jah väntar på nästa mens igen för denna gången hade dom ingen till till å göra hss för mig ska få i sept nästa gång.

    Vi har inte fått reda på behandling ännu men hoppas få reda på blodprover m.m när vi gör hss

Svar på tråden Hur går IVF till/tid