• Thu 11 Jul 2019 19:36
    1164 visningar
    73 svar
    73
    1164

    Svärmor lyssnar ej!?!

    Min svärmor, farmor till våran dotter tycks inte lyssna på mig. Det är frustrerande och jag blir TOKIG!

    Jag har en dotter som är 11 månader, som brukar vara en del hos sin farmor och farfar, då jag börjat jobba en del och inte riktigt bestämt om vi ska sätta in henne på förskola eller daghem ännu.

    Varje gång jag hämtat henne så har farmorn endast gett henne sin egengjorda smoothies och inte vatten. Så varje gång hamnar jag i konflikt med henne om att hon endast ska dricka vatten till mat och när hon är törstig och inte hålla på å dricka smoothies och sånt som tär på hennes tänder, plus att jag är rädd att hon till slut slutar dricka vatten för att hon vet att hon kan få något annat som "smakar". Vad ska jag göra? Hur ska jag försöka få svärmor att förstå att hon inte ska hålla på att ge dottern det? Eller är det bra/nyttigt? Borde jag tycka att det är okej? Överreagerar jag?

    Lite bakgrundshistoria på hennes smoothies: Hon är något hypokondriker och har läst sig till i en bok, för Många år sedan, att de enklaste sättet att få i sig frukt och grönt (vitaminer och mineraler) är att göra smoothies på det. Och har sedan dess gjort kopiösa mängder smoothie varje dag för att få i sina söner, sin man och sig själv det. (Jag har hållt mig utanför hennes "häxerier" sedan jag träffade hennes son)

    Det sista jag vill är att hamna i konflikt med henne men eftersom att jag inte känner att hon lyssnar på mig så blir man ju arg och frustrerad. Det hade nog vem som helst blivit..

    Min man tycker jag överreagerar och att de är okej att hon ger vår dotter smoothies så han säger till henne att de är okej medans jag säger nej.

    Känner mig så fruktansvärt motarbetad och less.

    Hjälp mig någon!!

  • Svar på tråden Svärmor lyssnar ej!?!
  • Fri 12 Jul 2019 00:48
    #41
    +1
    Dalaamama skrev 2019-07-11 22:42:40 följande:

    Anonym & Becka91:

    Skönt att ni på något sätt förstår mig! Jag känner med er också!

    Även fast det inte innehåller massa vitt socker i hennes smoothies så är jag rädd att det ska bli det efter att hon blivit äldre också, och att svärmor inte kommer lyssna på mig då heller och bara mata i henne sånt som hon inte får äta.

    Häromdagen så berättade även hon att hon läst i någon gammal barnbok att barn ska ha leksaker sorterat i olika lådor och att hon skulle göra så hemma hos dem men ändå ha alla leksaker framme samtidigt. Och jag sa emot och sa att de jättegärna får sortera leksakerna men att de inte ska ha allt framme samtidigt. Och då blev svärmor tvär och vela inte lyssna nå mer på mig, hon vände på klacken och bara gick.

    Jag har sagt till mannen från start att jag inte känner mig så lugn med att hon är hos svärmor då jag inte litar på henne. Så ska absolut söka plats hos förskola eller daghem så jag kan slappna av på dagarna! Jag själv som jobbat inom förskolan vet att man kan säga en sak och personalen lyssnar på en och håller ens ord iaf!

    GO MAMMOR, som törs säga till och inte låter barnvakten/farföräldrarna/morföräldrarna ha egna regler. För barn klarar inte av att ha olika rutiner!

    BARN SKA HA EN RUTIN SOM DEM FÖLJER!


    Intressant beteende du har. Ignorerar alla de som kommer med kommentarer som inte faller dig i smaken eftersom de går stick i stäv med dina tankar, och berömmer varmt alla de som går din linje. Jag tycker du påminner om din svärmor i det att du inte lyssnar på andra med en avvikande åsikt än dig själv.

    Du slåss mot väderkvarnar här. Du borde vara tacksam över att du har möjlighet att få så mycket avlastning hos svärmor, att hon intresserar sig så mycket för ditt barn och är tillgänglig för det. Du borde tänka på och glädjas över vilken fin och nära relation som kan uppstå mellan barn och farförälder. 

    Dina argument mot svärmodern är väldigt svaga hittills. Ger barnet smoothies och en vag känsla av att du inte litar på henne. Har du fog för att farmodern på riktigt kan skada barnet, ja, då hamnar saken i ett annat läge...

    Du är också lite löjlig när du pratar om rutiner, som om de är viktigare än att ha en nära relation med sin farmor... Och du förstår väl att barnet kommer ha helt andra rutiner på förskolan än hemma, så samma rutinavvikelser kommer ske även där...

    Du verkar ha ett överdrivet kontrollbehov och maktbegär kring ditt barn som du kunde fundera kring. Om det hade gällt allvarliga saker kring ditt barns hälsa och mående, hade jag förstått, men ditt resonemang om smoothies och rutiner är ju rent av bagatellartade i sammanhanget. Väg det mot den värdefulla kontakten och relationen mellan svärmodern och barn, så är det fjäderlätt.
  • Anonym (K)
    Fri 12 Jul 2019 00:49
    #42

    Visst, det är din dotter. Men du pratar som att hon vore en pryl som du äger och du ensam bestämmer om vem som får göra vad med din alldeles egna leksak.. Att de inte ens får bestämma hur deras egna hem med leksaker ska vara sorterat? Ocd/separationsångest?

    Smoothies är ju knappast dåligt för ungen. Och du har gratis barnvakt. En barnvakt som bryr sig om sitt barnbarn och vill ge henne näring. Tänk hur vanligt det är med mor och farföräldrar som matar deras barnbarn med socker sekunden de kan äta annat än pureer, och du gnäller över nyttiga smoothiesar.

  • Fri 12 Jul 2019 01:23
    #43

    Men vad är det ni inte förstår?!

    Jag är sjukt glad över att hon har det bra där men SMOOTHIESARNA vet svärmodern ju själv inte vad det är i dem. Hon kan få en smoothie till mellis (om det inte innehållet farliga grejer i smoothien), men mellan målen, till lunchen och till middagen, DÅ SKA HON DRICKA VATTEN. Fråga vilken tandläkare som helst vad som händer med tänderna annars!

    Jag kan sitta framför henne och säga "gör inte så med min dotter" så gör hon det ändå.

    Hon går emot en hela tiden oavsett vad det är. Mannen har även han problem med detta beteende hos henne. Så är inte bara mot mig hon håller på så.

    Men har lärt mig att man inte kan lära en gammal hund att sitta. Tur att jag fortfarande är så pass ung att jag iaf kan lära mig nya saker! ^^

    "Anonym (K)": Just nu när hon är så pass liten och inte kan bestämma själv så är det såklart att man bestämmer åt henne. Jag & min man vet bäst vad vår dotter mår bra utav just nu. Just därför har vi rutiner!

    Dem får absolut bestämma själva hur deras hem ska se ut men när vi varje gång vi varit där lyckats hitta en livsfarlig leksak bland jättelådan med leksaker så känns ju inte det så safe längre.

    Näring kan man ge igenom mat, när hon ska äta frukost, lunch eller middag och mellanmålen också såklart. Men det som bjuds att dricka när man är törstig här hemma är vatten och det ska bjudas på även fast hon är hos grannen, farmor, mormor eller dagis inget annat. Just nu är det vi föräldrar som bestämmer. Annan grej när hon är 3 år och kan uttrycka sig själv.

    Även sagt åt min mamma att dottern inte får äta socker när hon var påväg att ge dottern det. Och det respekterade hon och gav henne inge socker.

  • Fri 12 Jul 2019 02:31
    #44

    Har ni dåliga tänder i släkten? Det vanliga är väl att barn dricker mjölk, inte vatten till målen...

  • Anonym (F)
    Fri 12 Jul 2019 06:05
    #45

    Jag hade inte lämnat dit barnet.

  • Anonym (Farmo­r)
    Fri 12 Jul 2019 06:12
    #46
    Dalaamama skrev 2019-07-11 22:42:40 följande:

    Anonym & Becka91:

    Skönt att ni på något sätt förstår mig! Jag känner med er också!

    Även fast det inte innehåller massa vitt socker i hennes smoothies så är jag rädd att det ska bli det efter att hon blivit äldre också, och att svärmor inte kommer lyssna på mig då heller och bara mata i henne sånt som hon inte får äta.

    Häromdagen så berättade även hon att hon läst i någon gammal barnbok att barn ska ha leksaker sorterat i olika lådor och att hon skulle göra så hemma hos dem men ändå ha alla leksaker framme samtidigt. Och jag sa emot och sa att de jättegärna får sortera leksakerna men att de inte ska ha allt framme samtidigt. Och då blev svärmor tvär och vela inte lyssna nå mer på mig, hon vände på klacken och bara gick.

    Jag har sagt till mannen från start att jag inte känner mig så lugn med att hon är hos svärmor då jag inte litar på henne. Så ska absolut söka plats hos förskola eller daghem så jag kan slappna av på dagarna! Jag själv som jobbat inom förskolan vet att man kan säga en sak och personalen lyssnar på en och håller ens ord iaf!

    GO MAMMOR, som törs säga till och inte låter barnvakten/farföräldrarna/morföräldrarna ha egna regler. För barn klarar inte av att ha olika rutiner!

    BARN SKA HA EN RUTIN SOM DEM FÖLJER!


    Hade jag varit din svärmor så hade du fått leta rätt på en annan dagmamma.
  • Fri 12 Jul 2019 06:14
    #47
    Dalaamama skrev 2019-07-11 23:43:07 följande:

    Så, om de visar sig att de kört 5 minuters metoden på min dottern när hon sovit över där så ska jag vara okej med det? Och bara "respekterar" hennes val och regler som de har där hemma? Gå och skriv på något annat forum istället.


    Nej eftersom 5 minutersmetoden skadar. Ingen här säger att du ska tolerera att farmor skadar ditt barn. Det vi försöker förklara för dig är att nån smoothie i veckan och rutiner som inte är exakt som hemma på inget vis är skadligt för ditt barn. Tvärtom så är det otroligt gynnande för ditt barn att få en nära relation med farmor och framförallt SLIPPA den stökiga dagismiljöm där småttingar ska förvandlas till små robotar dör de ska lära sig, äta, skita och sova exakt samtidigt som alla andra barn utan utrymme för individuella anpassningar. Den inbillade skada som dessa smoothies eventuellt kan tänkas orsaka är små löjliga petitesser i jämförelse med de fördelar ditt barn får genom att vara hos farmor. Du vill välja ett sämre alternativ för ditt barn av ren prestige och ett rätt osunt kontrollbehov på micronivå.
  • Anonym (Farmo­r)
    Fri 12 Jul 2019 06:23
    #48
    Dalaamama skrev 2019-07-11 23:33:25 följande:
    Fast kom inte här och skriv att du vet hur mitt barn fungerar. Det är just det som är problemet med alla jäkla mammor här på familjeliv, tror att DE vet allt om hur det är att vara mamma till allas barn!

    Min dotter trivs med rutinerna vi har här hemma och när det blivit annorlunda så har det verkligen märkts av på henne, även dem gånger som hon fått smoothie hemma hos sin farmor!

    Även här hemma har vi fruktstunder och lekstunder och sånt som de även har på förskolan, enda skillnaden är att det inte är lika många barn här hemma.

    Litar inte på henne. Är det så svårt att förstå? Hon börjar bli virrig i bollen och gör grejer som hon aldrig gjort innan. Och i HENNES händer lägger jag min dyrbara dotter.

    Jag har mina anledningar till att säga och skriva och göra som jag gör.

    Jag är glad att du inte är min svärmor. =)

    Logga ut!
    En sak kan jag säga dig.
    Hade jag haft den minsta lilla aning om vem du eller din svärmor är så hade jag visat tråden för svärmor.

    Sen kunde du stå där med din unge.

    Tycker att det är du som borde hålla dig utloggad
  • Anonym (S)
    Fri 12 Jul 2019 06:41
    #49

    Oj oj oj... Du verkar ärligt talat ha allvarliga problem. TS, du MÅSTE jobba på ditt galna kontrollbehov för din dotters skull! Det är inte hälsosamt att resonera som du gör. Vet du vad? På mina barns förskola serveras yoghurt, smoothies och frukter mellan måltider. Mina barn har bara fått beröm för sina tänder hos tandläkaren. Du behöver inte oroa dig för tänderna! Och barn kan väldigt tidigt begripa sig på att det är olika regler på olika platser. Hemma hos både mormor och farmor kan det hända att man får en bulle och saft mitt i veckan, men här hemma händer det aldrig. Så du behöver nog heller inte oroa dig för att dottern skulle sluta dricka vatten för att hon får smoothies när farmor passar...

    Släpp på kontrollen och njut av att din dotter har fler viktiga personer i sitt liv än dig och pappan!

  • Anonym (-)
    Fri 12 Jul 2019 07:16
    #50

    Jag håller med dig; sjukt mycket socker i frukt och bör verkligen undvikas av små barn.

Svar på tråden Svärmor lyssnar ej!?!