• Anonym (?)

    När ska man kunna se hjärljud ed VUL / UL

    När kan man se eller ska kunna se ett hjärta slå ? Jag är i vecka 5+6 idag antar att det dröjer någon vecka till ?

  • Svar på tråden När ska man kunna se hjärljud ed VUL / UL
  • Anonym (?)

    Ohh dottern puttade till mig så jag inte han ändra stavfelen på rubriken

  • Johanna1986

    I vecka 6+ något tror ja de e men måsta kliniker säger V8 vid de tidiga ultraljuden så att man ska vara säker att hjärtat ska slå vid undersökningen.

  • Anonym (?)
    Johanna1986 skrev 2019-07-11 20:03:11 följande:

    I vecka 6+ något tror ja de e men måsta kliniker säger V8 vid de tidiga ultraljuden så att man ska vara säker att hjärtat ska slå vid undersökningen.


    Ja tidiga UL på privata ställen står de tidigast vecka 8+0 men borde ju synas tidigare
  • Anonym (?)
    mamaleona skrev 2019-07-11 20:03:58 följande:

    V 6-7 beroende på hurudan maskin man kollar med. 6+0 kan en bra ny ultramaskin visa det.


    Ok på VUL då ?
  • Anonym (V7)
    Anonym (?) skrev 2019-07-11 20:28:00 följande:

    Ok på VUL då ?


    Andra graviditeten såg vi ett tickande hjärta i v.6+1 via vul
  • Johanna1986
    Anonym (?) skrev 2019-07-11 20:27:11 följande:

    Ja tidiga UL på privata ställen står de tidigast vecka 8+0 men borde ju synas tidigare


    Ja de syns tidigare men de gör sällan undersökningen så tidigt ändå. Så V8 e de tidigaste.
  • Anonym (15)

    Har gjort många IVF.er och de klinikerna brukar inte rekommendera VUL före v.8 p.g.a osäkerheten. Och då vet ju ändå vi exakt hur gammalt barnet är- vanliga folk vet ju ytterst sällan på dagen hur långt gångna de är och då är det ännu viktigare att inte skena iväg och göra VUL för tidigt. Bara nån dag kan skilja mellan att se/ inte se och då kan läkarna säga missfall fast det inte är det!

  • Anonym (V7)
    Anonym (15) skrev 2019-07-12 17:39:03 följande:

    Har gjort många IVF.er och de klinikerna brukar inte rekommendera VUL före v.8 p.g.a osäkerheten. Och då vet ju ändå vi exakt hur gammalt barnet är- vanliga folk vet ju ytterst sällan på dagen hur långt gångna de är och då är det ännu viktigare att inte skena iväg och göra VUL för tidigt. Bara nån dag kan skilja mellan att se/ inte se och då kan läkarna säga missfall fast det inte är det!


    Sen finns det ju dom som också gör vul tidigt pga medicinsk indikation som exempelvis jag.

    Tror inte att det är så många som skenar iväg så tidigt för det är inte många kliniker som tar emot kvinnor så tidigt, om man inte väljer att betala för ett vaginalt ultraljud
  • Anonym (15)
    Anonym (V7) skrev 2019-07-12 18:07:39 följande:
    Sen finns det ju dom som också gör vul tidigt pga medicinsk indikation som exempelvis jag.

    Tror inte att det är så många som skenar iväg så tidigt för det är inte många kliniker som tar emot kvinnor så tidigt, om man inte väljer att betala för ett vaginalt ultraljud
    Privat gör många VUL och får besked att det är m.f när de egentligen bara gjort det för tidigt. Bara läsa alla trådar här. Det är ingen mening före v.8. Man får inget klart besked före v.8.
  • Anonym (V7)
    Anonym (15) skrev 2019-07-12 21:31:49 följande:

    Privat gör många VUL och får besked att det är m.f när de egentligen bara gjort det för tidigt. Bara läsa alla trådar här. Det är ingen mening före v.8. Man får inget klart besked före v.8.


    Fast det är ju en liten skara av de kvinnor som är gravida i Sverige som skriver på familjeliv dock... och många får också besked att allt ser bra ut.

    Sen finns det absolut de kvinnor som får negativa besked och som betalar eller får vul gratis före v.8 men det är långt ifrån många om man bortser frön familjeliv eller andra forum...

    Och för vissa finns det en mening. Missfall kan också ske efter v.8 och senare så i så fall behöver man då inte göra vul eller ul alls?
  • Anonym (?)

    Tack för alla svar kommer nog inte betala 1000kr för att få bekräftat en graviditet ÄN då jag ska till spec MVC när jag är i vecka 11 då kommer läkaren antagligen kolla att allt är ok så bara ha is i magen

Svar på tråden När ska man kunna se hjärljud ed VUL / UL