• Thu 11 Jul 2019 20:38
    1437 visningar
    9 svar
    9
    1437

    NPF hos 4 åring?

    Hej! Jag ska ta upp detta på nästa läkarbesök men vill ändå bolla lite med er här, som har erfarenhet. Jag har pojke på snart 4 år som är prematur, född i v 32 och vägde 1345 g vid födseln. Mådde trots det väldigt väl och vi var hemma efter ett par veckor. Min son har alltid varit en väldigt glad och kärleksfull pojke, på den nivån att alla kommenterat detta. Han älskar allt och alla. Att någon är dum finns inte i hans värld. Han började gå vid 1 års ålder, pratade lite sent men det har hämtat sig. Han är som vilket barn som helst, egentligen. Dock reagerar jag som mamma (även pappa har reagerat) på att han är otroligt distanslös. Jag läste på om anknytning och har väldigt svårt att tro att detta skulle bottna sig i det. Vi är väldigt engagerade föräldrar, ger mycket närhet och kärlek, bekräftelse och uppskattning. Vi har alltid sett och hört honom. Jag tänkte rada upp vad jag oroar mig över så får ni gärna ge er input sedan, det är svårt att sätta fingret på det men skrivit upp detta:

    ?Stammar som att han ständigt vill säga 45 saker samtidigt (blivit mer på senare tid)

    ?Kan följa med vem som helst, tror att alla är snälla och underbara trots att vi pratat om detta. Pratar mycket med främlingar och ska berätta vad mamma/pappa heter osv

    ??Överdrivet? omtänksam, svårt att förklara, säger ofta hur mycket han älskar oss (kan dock vara för att vi säger det ofta till honom)

    ?vill se speciella barnprogram vid måltid och alltid samma annars

    ?Vill endast ha ?ren? mat, helst kall. Ingen sås eller kladd

    ?Pratar väldigt högt

    ?Svårt att hålla en dialog, blir oftast monolog och om massa saker samtidigt

    Han är världens underbaraste och vill bara att han ska få allt han behöver. Hoppas på råd och erfarenheter från er.

  • Svar på tråden NPF hos 4 åring?
  • Thu 11 Jul 2019 20:50
    #2

    [quote=79751863][quote-nick]enanna skrev 2019-07-11 20:45:18 följande:[/quote-nick]Jag tycker det låter precis som en fyraåring![/

    Tack för svar. Det som oroar mig mest är just biten med att kunna sätta sig i vem som helst knä, prata intensivt med främlingar. Det gränslösa. Hur tänker du kring det?

Svar på tråden NPF hos 4 åring?