• Shwila

    Fast i relation

    Jag och min Sambo har en dotter på 10 månader och har precis köpt en släktgård som tillhört min familj i generationer. Han äger 1/10 del.

    Jag älskar honom och jag försöker göra allt för honom. Men de har kommit till en gräns nu där jag anser att detta inte är en sund relation. Jag upplever inget gensvar från honom. Han är en underbar pappa men han är alltid negativ mot mig." Han trycker till mig" genom att klaga på saker jag gör eller hur jag gör dom . Han skriver med andra tjejer där han påtalar att han vill göra sexuella saker med dom. När jag påpekar detta är det jag som är patetisk med mera... idag är ändå droppen.... Jag jobbar som assistent idag andra natten borta från min dotter sen hon kom för 10 månader sedan då har han en kollega hemma... en kvinnlig. Han har haft nytt jobb i en månad. Och nu påstår han att han försöker få ihop henne med en av hans kompisar. Men hon är hemma hos oss.... alltså. Jag vet ifan vad jag ska göra/säga längre.

    Hur kunde jag bli en svartsjuk människa som inte ens reflekterat över saker innan? Jag fattar ju att det är för att min Sambo gång på gång visar att de inte går att lita på han.

    Jag har tröttnat och skulle så gärna vilja komma ifrån detta.

    Men då till mitt ännu större dilemma.... Jag kan ju inte lämna honom för jag har inte råd att bo kvar på vår gård då. Och detta är min dröm... Jag stannar seriöst hellre kvar i ett otrohet förhållande än att mista gården. Men hur ska jag bli glad igen? Hur ska jag bemöta honom?

    Ibland funderar jag på att ha ett öppet förhållande. Men löser det ens problemen?

    Hur skulle ni bemöta detta?

  • Svar på tråden Fast i relation
  • Giftskåneman
    Åttionian skrev 2019-07-12 13:21:19 följande:

    Känslor och livet självt borde väga tyngre än en gård. Men eftersom hon nu ändå vill ha gården så kan hon ju åtminstone be mannen ändra sig.


    Idioti är medfött och livslångt, han ändrar sig inte
  • Åttionian
    Giftskåneman skrev 2019-07-12 13:38:22 följande:

    Idioti är medfött och livslångt, han ändrar sig inte


    Then leave.
  • Mimosa86

    Kan ni lösa det i släkten? Köpa ut honom med ett tidigläggande av arvet som tilldelas dig efter Skiljsmässa? Kan föräldrar eller syskon köpa in sig o en andel?

    Jag skulle kontakta en advokat och se över mina möjligheter.

    Du ska inte stanna med en man som är elak mot dig. För det di beskriver är psykisk misshandel

  • Shwila

    Alltså visst skulle jag kunna be min släkt. Men det är inte givet att det löser problemet. Min pappa har redan gett mig 500000 för kontantinsatsen. Och det känns ju som att alla räknar med att vi ska vara en kärnfamilj och vara superlyckliga , vissa dagar är vi det men oftast är min Sambo extremt negativ jag kan känna att de bästa vore om han drog att han valde att lämna...

    Jag känner bara att hela situationen känns hopplös. För oavsett så är gården det som är värt mest för mig

  • Aurora Borrealis

    Stanna för pengarna. Lev familjeliv så som behövs. Engagera dig inte kärleksmässigt. Ta dig en älskare. Eller börja leta efter en. Var öppen med det. Ta hem en manlig vän. Umgås med någon manlig vän utanför hemmet. Ta tillfället i akt. Gör så som han gör. Men var artig för att du ska affärsmässigt ha det bra. Sätt gränser mot oartigt. Var ärlig med att du träffar någon annan. När din man säger en pik svara med att "Göran tycker om det" som din man inte gillar. Ha en öppen relation.

  • Giftskåneman
    Aurora Borrealis skrev 2019-07-12 17:38:12 följande:

    Stanna för pengarna. Lev familjeliv så som behövs. Engagera dig inte kärleksmässigt. Ta dig en älskare. Eller börja leta efter en. Var öppen med det. Ta hem en manlig vän. Umgås med någon manlig vän utanför hemmet. Ta tillfället i akt. Gör så som han gör. Men var artig för att du ska affärsmässigt ha det bra. Sätt gränser mot oartigt. Var ärlig med att du träffar någon annan. När din man säger en pik svara med att "Göran tycker om det" som din man inte gillar. Ha en öppen relation.


    Jovisst, stor slagsmål i farstun
  • Aurora Borrealis
    Giftskåneman skrev 2019-07-12 17:56:37 följande:

    Jovisst, stor slagsmål i farstun


    Blir det det är det bara att filma med mobilen och lägga upp det här. Hon bör göra samma som mannen gör. Den nye mannen kan sedan köpa hans lilla del. Det går inte att hota med våld, ingen bryr sig. Penisen är uppenbarligen liten. Varför skulle mannen bry sig? Han har ju sin kvinnliga vän att umgås med. Öppet förhållande. Röstar jag för.
  • Anonym (.)

    Tror du inte att han kommer att ändra sig och huset är viktigt för dig?: Ställ om till att betrakta honom som en inneboende att ha en god relation till men inte investera några känslor i. Lägg undan ett antal tusenlappar varje månad som du inte gjort tidigare för att kolla hur du klarar det ekonomiskt. Deponera dem hos din pappa eller liknande om du vill undvika att de går in i ev framtida bodelning. Förklara omständigheterna för dina nära anhöriga. (Maken nedvärderar dig ständigt i vardagen och stöter på andra kvinnor men du ska ge det ett försök till för barnens och gårdens skull. - Så får de en chans att ställa in sig på det och fundera på om de vill eller kan hjälpa till ekonomisk vid behov.) Se hur det utvecklar sig.

  • Tow2Mater
    Shwila skrev 2019-07-12 16:50:49 följande:

    Alltså visst skulle jag kunna be min släkt. Men det är inte givet att det löser problemet. Min pappa har redan gett mig 500000 för kontantinsatsen. Och det känns ju som att alla räknar med att vi ska vara en kärnfamilj och vara superlyckliga , vissa dagar är vi det men oftast är min Sambo extremt negativ jag kan känna att de bästa vore om han drog att han valde att lämna...

    Jag känner bara att hela situationen känns hopplös. För oavsett så är gården det som är värt mest för mig


    Har han aldrig varit viktigare an garden for dig kan jag forsta honom...
  • jrockyracoon

    Ett knepigt problem du har hamnat i.

    På den här sidan (www.lawline.se/answers/kan-sambo-tvinga-fram-forsaljning-av-gemensam-bostad) stod det följande:

    "Du kan ha rätt till att överta även din före detta sambos del av bostaden i en bodelning om det anses skäligt i förhållande till omständigheterna, 16§ sambolagen. Det är svårt att avgöra vad som menas med skäligt, dels nämns att den andra parten bör ha annan egendom utöver den som övertas, dels nämns att om bostad har en stark släktanknytning kan den ofta övertas."

    Jag tyckte att frågeställaren hade ett ganska likartat scenario som du tycks ha.

    Jag tänker att du behöver kika på de juridiska aspekterna, och kanske höra med en jurist. I artikeln jag nämnde stod det också om möjligheten att en av parterna (din sambo exempelvis) ev. kan begära att fastigheten säljs på auktion, något som du givetvis inte vill.

    När du vet mer säkert vad som gäller, kan du ju höra med bank och släkt om det finns möjlighet för dig att köpa ut din sambo.

    Jag tänker också att du kan försöka vara extra mild mot din sambo, av taktiska skäl, för att en blivande skilsmässa inte ska bli hetsig och ev. förstöra dina möjligheter att behålla gården. Du kan också prata med din sambo hur han skulle ställa sig till att bli utköpt om ni skulle separera. Vem vet, kanske han också vill ur er relation och kanske till och med är beredd att gå med på en avbetalningsplan eller ett lägre belopp för att smidigt och snabbt komma ur det hela.

  • Anonym (Tokigt)

    Men vad kommer er dotter att få för bild av sund relation om ni har öppet förhållande?

Svar på tråden Fast i relation