• Marre22

    Sova själv i egen säng? Bara kom det eller fick ni ”träna”?

    Vi har två barn. 2 år resp 4 månader.

    Flickan på 2 år har alltid sovit bra på nätterna. Hela nätter och i eget rum från 7 månader ca.

    Nu när lillebror föddes så tjorvar hon. Vaknar vid 22 (somnar okej och bra vid 19) och ropar ?komma?. Vi tar in henne till oss och hon sover hela natten.

    Med tanke på att vi prioriterat sömnen när lillebror kom så har vi inte tagit någon ?fight? utan tänkt att hon behöver närheten och då ska hon få den.

    Här skiljer det sig ju åt mellan skolorna - ska man ta fighten några nätter och ligga bredvid henne på en madrass under hennes säng eller ge henne all den närheten hon kan få så kommer behovet av att vilja komma över till oss på natten att minska?

    Och så lillebror. Vi är ju som sagt vana storasysters lättsamma första år. Men den här lille herrn är lite mer krävande.

    Just nu lägger vi honom i eget rum mellan 19-20 där han somnar och sover till 23, då får han en flaska och hamnar i ett bedside-crib där han i bästa fall sover fram till 5-6 tiden utan mat.

    Vi har funderat på att flytta upp en säng till hans rum, ge honom flaska där och försöka träna honom till att inte få det där

    Berätta gärna - och gärna ni som passerat detta också, hur gjorde ni?

    Sömnen är ju så viktig... för hela familjen.

    Idag sover jag uppe med storasyster, och pappa sover nere med lillebror i bedside-briben efter första uppvaket.

    Visst skulle vi vilja sova tillsammans jag och min man men på detta vis sover vi alla 4 bäst.

Svar på tråden Sova själv i egen säng? Bara kom det eller fick ni ”träna”?