• LSalander

    Någon som fört över pengar till okänt konto

    Har du fått över en stor summa pengar till fel konto?

    Hur gick det, fick du pengarna tillbaka?

  • Svar på tråden Någon som fört över pengar till okänt konto
  • Tecum

    Jag har fått pengar jag inte skulle ha flera gånger, givetvis skickar jag tillbaka dem.

  • mammatill6

    [quote=79753004][quote-nick]Giftskåneman skrev 2019-07-12 11:02:30 följande:[/quote-nick]Personen får inte behålla pengarna[/

    Så enkelt är det inte. Har gjort misstaget. Banken kan bara kontakta kontoinnehavaren och be den betala tillbaka. Gör den inte det så är man körd.

  • Tecum
    mammatill6 skrev 2019-07-12 11:52:00 följande:
    [quote=79753004][quote-nick]Giftskåneman skrev 2019-07-12 11:02:30 följande:[/quote-nick]Personen får inte behålla pengarna[/

    Så enkelt är det inte. Har gjort misstaget. Banken kan bara kontakta kontoinnehavaren och be den betala tillbaka. Gör den inte det så är man körd.
    Om du skrivit ut adress eller kontonummer kan man betala tillbaka ändå, det har jag gjort. Men det har också hänt att jag inte haft en aning förrän vederbörandes bank kontaktat mig. Däremot kan inte MIN bank hjälpa mig att få kontakt med någon som inte är kund där, även om det gäller en felbetalning
  • LSalander
    mammatill6 skrev 2019-07-12 11:52:00 följande:

    [quote=79753004][quote-nick]Giftskåneman skrev 2019-07-12 11:02:30 följande:[/quote-nick]Personen får inte behålla pengarna[/

    Så enkelt är det inte. Har gjort misstaget. Banken kan bara kontakta kontoinnehavaren och be den betala tillbaka. Gör den inte det så är man körd.


    Fick du pengarna tillbaka?
  • Giftskåneman

    Mindre belopp kan man säga att det har jag inte märkt och då slippa bli dömd för detta, då handlar det om små summor, par 100, större belopp ska man reagera på och återbetala, finns många som blir dömda för detta, att de inte återbetalar.

  • Pajama

    Hoppas att du får tillbaka pengarna!

    Jag fick drygt 15 000 kr inbetalt på mitt konto för några år sen! Det var svårt att ta reda på vem som skickat, men gick tillslut via banken och egna eftersökningar. Jag ringde till dem och sa vad som hänt.
    Året efter, vid samma tid, fick jag precis samma summa och kunde lite lättare skicka tillbaka dem. Skrev att de skulle kolla sina mottagare bättre.
    Tredje året - samma summa - nu skrev jag till dem att om de skickar dessa pengar till mig igen, så behåller jag dem! Då kom det inte mer, hahah!

Svar på tråden Någon som fört över pengar till okänt konto